Geplaatst op Geef een reactie

Blogger Bianca vertelt over HAAR

Steeds vaker raadplegen we blogs voor het laatste beauty of fashion nieuws. Dagelijks worden trouwe volgers op de hoogte gehouden van de allerlaatste trends of persoonlijke productervaringen. Maar hoe zit het met de haargeheimen en –rituelen van deze dames-die-het-weten-kunnen? Hoe verzorgen ze hun haar en hebben ze ook weleens een bad hair day? Deze keer is de beurt aan blogger Bianca van Miss Langhaar. Bianca is actief sinds juli 2010 en zegt dit over haar blog: “Naast artikelen over haarverzorging en kapsels ook beauty en lifestyle”.

Waarom een blog?
Omwille van een aantal redenen. Ik had toen al 2 jaar een webshop waarop ik allerlei soorten hairextensions en verzorgingsproducten verkocht en mede daardoor kwam ik vaak in contact met mensen die veel over haarverzorging weten. Doordat ik vaak met haar bezig was ontdekte ik welke producten fijn zijn en welke niet, die tips wou ik graag delen en een blog was daarvoor ideaal.

Over stijl
Hoewel ik al een paar keer van lang naar kort haar ben gegaan en van bijna zwart naar platinablond heb ik verder een vrij gewone haarstijl. Ik ga niet snel experimenteren met allerlei kleuren maar vind het wel heel leuk om foto's te kijken van aparte haarstijlen.

Mijn stijlicoon is Lauren Conrad. Ze heeft prachtig haar maar wat betreft experimenteren met allerlei verschillende kapsels vind ik Rihanna heel inspirerend. Al zou ik het zelf nooit durven hoor, mijn haar zou het ook niet aankunnen.

Over haar
Ik heb van nature donkerbruin haar maar dat kleur ik dus blond. Mijn haar was vroeger altijd heel droog en dun maar dankzij de juiste verzorging heb ik nu gezond, vol en glanzend haar. Ik heb weleens een bad hair day natuurlijk, dan wil mijn haar echt gewoon niet mooi vallen. Sinds het wat langer is heb ik daar minder last van, lang haar is veel makkelijker te stylen vind ik.

Mijn haar is wel heel belangrijk. Jaren geleden viel mijn haar ineens heel erg uit, het was zo erg dat ik dacht dat ik kaal zou worden. Ik ben toen te rade gegaan bij een dermatoloog en uit bloedonderzoek bleek dat ik een ijzertekort had. Door medicatie en gezonder gaan eten is alles gelukkig terug goedgekomen.


Haarmisser
Toen ik 14 was wou ik eens wat anders. Ik zag in een boekje bij de kapster een kapsel met vooraan wat langere plukjes en achteraan was het korter. Ik wou dat kapsel dus laten knippen maar ze maakte er iets heel anders van. Een super kort mannelijk kapsel, echt verschrikkelijk. Maar sindsdien weet ik wel zeker dat zo'n kort haar niets voor mij is.

En toen ik door middel van highlights van donkerbruin naar blond haar ging en ik daardoor een tijdje met nogal rossig haar heb rondgelopen is achteraf gezien ook best erg. Ik ben een koel type en rossig haar stond me vreselijk. In die periode liet ik ook mijn pony meegroeien wat achteraf gezien ook geen goede beslissing was. Nu heb ik mijn pony inmiddels wel weer terug :-)


Over de kapper
Vroeger ging ik om de 6 weken naar de kapper om de kleur bij te werken en om de 3 maanden voor een knipbeurt. Nu kleur ik het zelf en heb het al een jaar niet meer laten knippen. Daar wordt het nu wel eens tijd voor. Ik ben erg trouw aan mijn kapper, hij knipt het altijd precies zoals ik het wil en is niet duur.

Over haarverzorging
Ik was mijn haar om de 2-3 dagen en dan laat ik het gewoon aan de lucht drogen. Af en toe maak ik krullen en dan ben ik wel even bezig maar meestal heeft mijn haar niet zoveel aandacht nodig. Na het wassen enkel wat serum erin en that's it.

Mijn geheim is serum gebruiken en een Tangle Teezer om mijn haar te borstelen. Ook niet te vaak borstelen (1-2 x per dag) en niet dagelijks je haar föhnen/stijlen, daar gaat het echt stuk van. Ik heb heel wat serums geprobeerd maar Kérastase Cristalliste Lumière Liquide is absoluut mijn favoriet. Deze maakt je haar niet vettig, het is precies water en trekt heel goed in in je haar.  Mijn haar wordt hier ontzettend zacht van.

Mijn oplossing voor een ‘bad hair day’? Niet eigenlijk. Als het echt heel erg is en alle kanten op staat maak ik krullen in mijn haar en als het gewoon futloos is dan gebruik ik een beach spray van J Beverly Hills zodat mijn haar weer wat textuur krijgt.

Blog:Miss Langhaar

Geplaatst op Geef een reactie

HAARkunstenaar MARK MELIEF over het kappersvak

Interviews met de créme de la créme van de Nederlandse kappers, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega die hij of zij bewondert. Haarstyliste Corina van Alkmade van kapsalon Kinki Academy gaf het 'stokje' door aan Creative Director Mark Melief van Kinki Kappers.

Hoe ben je ooit begonnen?
Mijn opa was barbier in Delft. In de oorlog gaf hij zijn klanten als het ware een keurmerk mee: degene die te vertrouwen waren kregen een vierkante nekparty en de zgn. Huichelaars kregen een ronde nekpartij. Geweldig vond ik dat! Hij heeft tot z’n 86e doorgewerkt. Ik ben als 17 jarige naar de kappersschool gegaan en in de jaren 90 bij Kinki in Rotterdam begonnen. The rest is history, 10 jaar later vroeg Michael mij of ik compagnon wilde worden.

Wat spreekt je zo aan in het kappersvak?
Ik hoor veel kappers altijd zeggen dat ze zo graag met mensen werken. Voor mij gold dat niet, ik wilde in de eerste plaats met haar werken. Die mensen kwamen later pas. Ik vind eerlijkheid en transparantie erg belangrijk. Mensen moeten kunnen zien waar ze naar binnen lopen. Ik denk dat wij dat bij Kinki goed doen. Kinki is voor zelfverzekerde mensen die zichzelf durven te zijn. Wij geven advies, maar uiteindelijk gaat het er ons om dat de klant met een glimlach naar buiten loopt.

Doe je veel shows?
Voor L’Oréal Professionnel heb ik veel shows gedaan, onder andere Color Trophy shows. Ik was chef de cabine voor de Amsterdam Fashion Week dit jaar en ook in het buitenland doe ik veel shows. Kinki organiseert haar eigen shows en events. Dat doen we allemaal in-house. Van de muziek tot aan het licht, we organiseren alles zelf.

Reis je vaak voor je werk?
Heel veel. Ik kom net terug uit Noorwegen waar ik voorzitter was van de jury voor de kapper van het jaar. Voor L’Oréal Professionnel reis ik veel. En ook voor Kinki, vooral nu we ook salons in Barcelona en Hamburg hebben.

Bij welke celebs en/of shows heb jij het haar verzorgd?
Ik heb veel “popie jopies” in de kappersstoel gehad, maar ik noem nooit namen. Ik hou niet van name dropping en wil geen bekende klanten gebruiken als marketing tool.

Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Hoogtepunt waren de Peepshows voor Kinki. Het heeft wel wat gekost, maar de herinnering is onbetaalbaar. Modellen kwamen als marionetten op, geleid door steltlopers. Daar hou ik van: iets met een twist doen, in metaforen denken. De kappers en dan bedoel ik van leerlingen tot eigenaren stonden naast elkaar hun werk te showen met trots kan ik zeggen.

Knip je daarnaast ook nog ‘gewone’ klanten?
Bijna niet meer, maar soms kan ik spontaan een zaak binnenlopen om even lekker te gaan knippen. En ik knip natuurlijk veel modellen voor shows. Je bent zo goed als je laatste klant, zeg ik altijd.

Wat vind je het leukst om te doen?
Ik inspireer anderen graag en vind het leuk om kennis over te dragen. Ik hoef niet alles zelf te doen, bij de shows van Kinki werken we echt in een team,Kinki is voor mij dan ook een groep fanatieke kappers waarbij het geven en nemen is. Het zijn allemaal ‘smaakjes’ van verschillende mensen bij elkaar die het eindresultaat bepalen. Voor mij is een verdienmodel niet het belangrijkste in een bedrijf, ik vind het leuk om een omgeving te vormen waarbinnen mensen uitgedaagd worden iets te creëren. Dat is met Kinki goed gelukt, denk ik.

Wat is volgens jou de meest voorkomende ‘haarmisser’?
Ongenuanceerde basiskapsels, waarbij de mogelijkheden van het haar en de klant niet zijn benut. Sommige kappers denken dat je in 7 minuten iemand kunt knippen. Dit zijn de plofkippen onder de kappers, ze verkrachten ons vak. Gelukkig zie je dat bijna niet in Nederland, maar in het buitenland zie je soms van die ‘kniphallen’. Ik denk dat de Nederlandse klant hiervoor te mondig is, gelukkig.

Wat is jouw ‘trade mark’?
Ik hou van uitgesproken kleur in het haar. Eenvoudig ogende kleuren die heel moeilijk te doen zijn. En ik hou van klassieke coupes die custom fit zijn gemaakt. Ik creëer graag vormen vanuit techniek , maar het uiteindelijke kapsel moet wel helemaal passen bij de persoon. Als ik iemand zie, kan ik het uiteindelijke kapsel meteen al visualiseren

Wat is je favoriete product en waarom?
De Super Dust van L'Oréal Professionnel is een product dat ik vaak gebruik. En over 2 maanden komt een eigen lijn van Kinki uit met 3 producten. Ik ben daar heel trots op. Het zijn styling producten, met eerlijke ingrediënten. We zijn er jaren mee bezig geweest.

Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Andy Warhol, toen hij nog leefde. Niet om iets te verbeteren aan zijn coupe want die was perfect. Prachtig hoe hij ondanks de camouflage van die bril en lok zijn charisma kon behouden. Ik had graag een kopie van die perfectie willen maken.

Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Film: Clockwork Orange en de documentaire Baraka
Stad: Londen, en Rotterdam
Ontwerper: Martin Margiela

Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog hobby’s?
Fotograferen en muziek maken. Gelukkig kan ik dat af en toe ook met mijn werk combineren.

Van welke collega/kapper heb je het meest geleerd?
Haidy, m’n vrouw. We hebben elkaar op de kappersschool ontmoet en we zijn al 25 jaar samen. Ze is nog gestoorder van het vak dan ik. Ze bedenkt en verzorgt de styling bij de Kinki Shows.

Aan welke kapper wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
Daar moet ik even over nadenken, er zijn er zoveel, ook binnen Kinki natuurlijk. Maar ik zou het graag doorgeven aan Antoine van Veggel  (van Antoine Coiffeur Créateur in Maastricht). Misschien weet hij niet eens wie ik ben, ik heb hem jaren geleden ontmoet. Hij is een van de meest gepassioneerde kappers die ik ken.

VOLGENDE KEER: HAARkunstenaar Antoine van Veggel aan het woord]

5 vragen aan Mark Melief 2020!

Geplaatst op Geef een reactie

HAARkunstenaar CORINA ALKEMADE over het kappersvak

Hoe ben je ooit begonnen?
Ik ben in 1995 bij Kinki Kappers in Amsterdam (Utrechtsestraat) begonnen. Ik was toen 16 en zat op het Haarstylistencollege in Haarlem. Ik kom uit een echte kappersfamilie en de keuze voor kapster was logisch voor mij. Ik had op TV iets over Kinki gezien en het leek me geweldig. Alles kon in die tijd, Kinki was anders dan alle andere salons die ik kende. Na 1 jaar stage bij Kinki kon ik daar aan de slag. Inmiddels heb ik 11 jaar geleden de Kinki Academy opgezet en sinds 1,5 jaar hebben we een eigen pand in Amsterdam.

Wat spreekt je zo aan in het kappersvak?
Ik hou ervan iets te creëren en om met mensen te werken. Het geeft een goed gevoel iemand blij te maken met een nieuw kapsel. Bij Kinki heb ik mezelf echt kunnen ontwikkelen. Ik ging naar Vidal Sassoon voor trainingen en stap voor stap leerde ik steeds meer. Door alle trainingen en ervaring bij Kinki kon ik zelf mijn academie beginnen.

Doe je veel catwalk shows?
Kinki is ambassadeur voor L’Oréal Professionnel en daarvoor heb ik veel shows gedaan. Ook heb ik shows gedaan voor Age Cube H3, dat is een educatief programma voor kappers uit de hele wereld over knippen, kleuren en productinformatie. En ik heb shows voor de Amsterdam Fashion Week gedaan.

Reis je vaak voor je werk?
Ja, dat is bijna allemaal voor L’Oréal shows. Ik ga binnenkort weer naar Mexico. En sinds Kinki ook vestigingen in Hamburg en Barcelona heeft, moet ik daar vaak heen.

Bij welke celebs en/of shows heb jij het haar verzorgd?
In het begin, bij Kinki kwamen wel veel bekende Nederlanders, soapies enzo. Maar het heeft me nooit zoveel uitgemaakt.

Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Dat is wel de verhuizing naar dit pand in Amsterdam. Voorheen zaten we met de academie in de kelder van de Utrechtsestraat. Het is geweldig nu een eigen pand te hebben.

Knip je daarnaast ook nog ‘gewone’ klanten?
Ja, ik heb nog steeds mijn vaste klanten. Ik vind dat leuk om te doen en deels is het ook uit loyaliteit. Ik wil mijn trouwe klanten niet teleurstellen. Het is altijd heel ontspannen en gezellig.

Wat vind je het leukst om te doen?
Knippen en kleuren. Ik vind het haar stylen minder leuk. Ik vind het heel leuk om echt naar het haar te kijken en de techniek daarop aan te passen. Daarnaast vind ik het heerlijk om mijn kennis over te brengen.

Wat is volgens jou de meest voorkomende ‘haarmisser’?
Ik zie op straat vaak vrouwen met dun haar, waarbij het haar teveel in lagen is geknipt. Hierdoor wordt de onderkant nog dunner en dat staat niet mooi. Ook zie je vaak lagen die niet goed geknipt zijn, waarvan stukken missen.

Wat is jouw ‘trade mark’?
Ik geloof niet in een manier van knippen. Ik pas mijn kniptechniek aan het haar aan. Na al die jaren ervaring, merk ik dat ik een zekere controle heb over het haar. Dat krijg je alleen als je voldoende kennis en ervaring hebt, en de nodige fouten hebt gemaakt. Ik hou van natuurlijk haar, het mag best een beetje ruig zijn. Voor mij hoeft niet elk haartje op zijn plaats te zitten. Ik hou van kapsels die ook nog goed zitten nadat je op de fiets hebt gezeten.

Wat is je favoriete product en waarom?
Superdust van L’Oréal Professionnel. Veel vrouwen hebben hier fijn haar en dit product is ideaal om het haar meer volume te geven, vooral bij de haaraanzet. Ik doe dan meestal nog wat serum in de uiteinden om pluis tegen te gaan.

Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Ik vind de zander van Blaudzun geweldig, Johannes Sigmund. Ik zou hem graag willen knippen zodat ik meteen een praatje met hem kan maken 😉 Zijn haar vind ik nu al goed zitten, ik zou het lengteverschil nóg extremer maken.

Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Film: Intouchables, prachtige ontroerende film.
Stad: Kyoto en Tokyo. De serene rust van Kyoto en 3 uur met de trein verder, in Tokyo voel je je out of space. Geweldig!
Ontwerper: Walter van Beirendonck, het inspireert mij hoe hij de dingen uitvergroot en daar toch iets commercieels van weet te maken.

Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog hobby’s?
Ik sport heel veel, fitness en kickboxen. Dat geeft me energie en zorgt ervoor dat mijn lichaam gezond blijft. Als kapster sta je heel veel en dat kan anders klachten geven.

Van welke collega/kapper heb je het meest geleerd?
Robbie ter Haak, mede eigenaar van Kinki Kappers. Hij heeft mij het vak echt bijgebracht. Hij heeft me altijd de ruimte en zijn vertrouwen gegeven om mijn eigen ding te doen. En hij heeft me het ondernemen bijgebracht. Door hem doe ik nu wat ik doe.

Aan welke kapper wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
Aan Mark Melief, de creative director van Kinki.

VOLGENDE KEER: HAARkunstenaar Mark Melief aan het woord

Geplaatst op Geef een reactie

Interview Wolfgang Peppmeier

Niet alleen voor individuen is het belangrijk om te weten wie je nu echt bent en wat je – soms onbewust – uitstraalt, ook voor een kapsalon is die kennis de basis van succes. Wolfgang: “Je kunt wel een salon hebben met een hippe façade, als je klanten dat niet weerspiegelen zul je nooit succesvol zijn. Wat je uitstraalt als salon, moet je ook waarmaken in de beleving van de klant.”

Wolfgang: "Reken er maar niet op dat klanten altijd vanzelf blijven komen. Laat vooral zien wie je bent en voor welke doelgroep je er bent. Wiewathaar.nl is een website om aandacht bij de consument te krijgen en te verspreiden. Bij WieWatHaar ontmoeten consumenten en kappers elkaar. Doe er je voordeel mee."

Kijk uit voor tevreden klanten!

"Klanten praten alleen over je als je slechter of beter bent dan verwacht"

Veel kappers omschrijft hij als pinguïns in een kolonie. Iedereen lijkt op elkaar, er wordt niet goed nagedacht over een onderscheidende formule. Hij waarschuwt voor de focus op “tevreden klanten”.  Tijdens zijn trainingen leert hij hoe je van een tevreden klant een enthousiaste klant maakt. "Want, klanten praten alleen over je als je slechter of beter bent dan verwacht. Tevreden klanten praten niet en een ontevreden klant wil je niet. Daarom is het belangrijk dat je klanten echte fans worden".

"Het vragen om reviews kost niets, doe er wat mee"

Internet, social media zijn de tools van de toekomst. Helaas ziet Wolfgang in de praktijk dat veel kappers hier nog niet genoeg mee doen. “Dat is jammer.  Facebook, Twitter, het vragen om reviews kost geen geld en toch doen veel kappers hier nog niets mee”. Hij ziet het wel veranderen. Dat moet ook wel want volgens ANKO onderzoek zal 1/3 van alle kapsalons in 2017 verdwijnen. Daarom zouden kappers nu al keihard moeten werken om daar straks niet bij te horen.

Wolfgang ziet het zo: “Je hebt kappers die steeds harder gaan werken en je hebt kappers die slimmer werken”. Hij raadt kappers aan te investeren in kennis over internet zodat de angst voor het onbekende afneemt.  “Kappers zouden Wiewathaar.nl moeten gebruiken om feedback van hun klanten te verzamelen. Ik raad kappers altijd aan hun klanten te vragen wat ze vinden. Zelfs slechte feedback moet je zien als een kans om jezelf te verbeteren. Kappers zouden beter moeten weten wat klanten echt willen. De meeste klanten willen geen hip uitbundig kapsel; ze willen er leuk uitzien , ze willen zelfvertrouwen.”

Je hebt kappers die steeds harder gaan werken en je hebt kappers die slimmer werken

Wie is Wolfgang Peppmeier
Wolfgang werd in  1948 in Duitsland geboren als enig kind in een ondernemersgezin. Zijn moeder had een aantal slagerijen en zijn vader was kapper. Omdat het in die tijd gebruikelijk was dat een kind in de voetsporen van zijn ouders zou treden, koos hij voor het kappersvak. Hij ging naar de kappersschool en spoedig merkte Wolfgang dat hij het ondernemerstalent van zijn ouders had. Op 21 jarige leeftijd begon hij zijn eerste kapsalon en al snel waren dat er twee.
De liefde bracht hem uiteindelijk naar Nederland waar hij een kapster had leren kennen. Hij werkte nog even in de salon van zijn vriendin maar al gauw werd hij als docent aan de Amsterdamse kappersacademie gevraagd. Hierdoor leerde Wolfgang nog iets: hij vond het heerlijk om kennis over te dragen. Maar resultaatgericht als hij is, miste hij de passie en bevlogenheid soms bij de jonge leerlingen. Hij merkte dat hij liever werkte met oudere mensen die al werkervaring hadden.
Wolfgang’s andere passie, schrijven, zorgde ervoor dat hij in Duitsland al columns schreef voor een kappersblad. Dit blad werd destijds vertaald naar het Nederlands. Toen Wolfgang de Nederlandse taal goed kende, ergerde hij zich aan de vaak slechte vertalingen. Inmiddels heette het blad TopHair en toen de Duitse eigenaars hem vroegen of hij dit blad in de Nederlandse markt wilde zetten, hoefde hij niet lang na te denken. Wolfgang heeft TopHair Benelux vanaf de grond opgezet. Hij was eigenaar en hoofdredacteur tegelijk. Een drukke baan, daarom stopte hij met zijn werk als kapper en docent. Wolfgang: “Ik kon heel goed knippen en kleuren, maar merkte al snel dat ik eigenlijk liever ondernemer of schrijver wilde worden.”
Sinds een paar jaar heeft Wolfgang TopHair verkocht en werkt hij er alleen als hoofdredacteur. Dat vindt hij heerlijk om te blijven doen. Zijn hart zal altijd bij TopHair blijven, maar de tijd die hij nu overhoudt kan hij besteden aan zijn andere passies: kappers helpen met het ondernemen en schrijven. Hij heeft een aantal boeken geschreven, waarvan zijn laatste boek: Uitstraling, van buiten zien hoe je van binnen bent zeer succesvol was. Hieruit is zijn programma over het merk IK, ofwel de IK BV ontstaan.

Geplaatst op Geef een reactie

Kappers strijden tegen kanker!

Grote kappersactie voor KWF kankerbestrijding & Stichting Haarwensen

Zondag 26 mei wordt in Wateringen een mega grote kapsalon gerealiseerd. Er wordt gestreefd om honderden kappers te mobiliseren om zo geld in te zamelen en aandacht te vragen voor KWF kankerbestrijding en Stichting Haarwensen. Alle kappers in Nederland worden opgeroepen om samen met minimaal een model/klant deel te nemen aan deze unieke actie.

Ben je kapper en wil je meedoen?
Meld je dan hier aan en klik rechtsboven op de link 'direct aanmelden'. Na aanmelding krijgen deelnemers meer informatie over het definitieve programma. Uitgebreide informatie is ook te vinden op de Facebook-pagina

Haar doneren
‘Meeknippen’ is niet de enige manier om de strijd tegen kanker te steunen. Naast deelname aan de kappersactie is het namelijk ook mogelijk om haar te doneren. Iedereen die een staart van minimaal vijfentwintig centimeter heeft kan deze tijdens het evenement laten afknippen. Dit haar wordt vervolgens gedoneerd aan Stichting Haarwensen. Belangrijk hierbij is dat het haar niet grijs of geblondeerd is omdat dit type haar niet geschikt is voor de vervaardiging van pruiken. Ook kunnen kappers haar verzamelen dat in hun salon is geknipt met een lengte van 25 cm.

Praktische informatie
De actie ‘Knippen voor het KWF’ vindt zondag 26 mei plaats in het Hofpark te Wateringen. Kappers die willen deelnemen nemen zelf minimaal één model mee. Voor zowel de kapper als het model kost deelname € 10,-. Totaal dus € 20,-. Natuurlijk mag een kapper ook meerdere modellen meenemen en kunnen personen zich aanmelden als model. Het totale bedrag dat wordt opgehaald wordt volledig gedoneerd aan KWF kankerbestrijding en Stichting Haarwensen. De knipactie ‘Knippen voor het KWF’ zal op hetzelfde moment plaatsvinden als ‘SamenLoop voor Hoop Westland, een wandelactie die eenmaal in de twee jaar wordt georganiseerd waarvan de opbrengst naar kankeronderzoek gaat.

Het initiatief van deze kappersactie komt van de Haagse saloneigenaar Michael Kettmann. Zowel de Koninklijke ANKO als verschillende leveranciers en merken steunen deze bijzondere actie. Ook verschillende vooraanstaande personen uit de kappersbranche hebben hun naam aan het evenement verbonden. Mariëlle Bastiaansen en Coos Tieleman verzorgen de presentatie en er worden demonstraties gegeven door vooraanstaande Nederlandse kappers zoals Patrick Kalle, Maurice den Exter , Richard Jordan en Natasja Keijzer.  Daarnaast vinden er ook diverse live optredens plaats.

Geplaatst op Geef een reactie

HAARkunstenaar CARMEN van der WOUDE over het kappersvak

Interviews met de créme de la créme van de Nederlandse kappers, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega die hij of zij bewondert. Haarstylist Marvin Zwart van  The Parlour gaf het 'stokje' door aan Carmen van der Woude van kapsalon The Parlour

Hoe ben je ooit begonnen?
Ik wilde ooit danseres worden. Tot m’n 10e heb ik in Brazilië gewoond en daarna verhuisde ik met m’n ouders naar Nederland (Amsterdam). Ik ben klein met donker haar en bruine ogen. Ik was gefascineerd door mijn lange blonde vriendinnen en vond het leuk om hun haar te doen. Doordat de zus van een vriendin kapster was, wist ik dat ik dat ook wilde. Ik ben bij Kinki Kappers begonnen in 1995. Kinki was toen net gestart in Eindhoven en Amsterdam. Het was de tijd van geschoren hoofden en echte kinky kapsels. Heel tof om daar te werken toen.

Wat spreekt je zo aan in het kappersvak?
Ik werk graag met mensen en hou van het persoonlijke contact. Ik krijg nog steeds een enorme kick als ik iemand kan helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen door een mooi kapsel. Haar gaat veel verder dan uiterlijk, het draagt echt bij aan hoe iemand zich voelt. Ik heb veel vaste klanten en probeer ook echt naar ze te luisteren. Ik bedenk altijd hoe ik zelf behandeld zou willen. Ik hou absoluut niet van arrogantie en zorg dat ik dat zelf ook nooit ben bij mijn klanten. Ik vind het fijn om iets creatiefs met mijn handen te maken en in dit vak kan ik me heerlijk uitleven!

Doe je weleens catwalk shows of shoots voor magazines?
Vroeger heb ik wel podiumwerk gedaan, maar dat is niets voor mij. Laat mij maar mooie dingen achter de schermen maken, dat vind ik veel leuker! Voor Diesel heb ik gewerkt en voor een aantal magazines. Maar ik ben absoluut geen glamour kapper die voor celebs werkt. Misschien komt dat ook wel door mijn verleden bij Kinki. Daar volg je juist het straatbeeld en kijk je niet zoveel naar de ‘sterren’.

Reis je vaak voor je werk?
Nee, ik heb weleens een klus in Ibiza gedaan, maar het komt eigenlijk nooit voor.

Bij welke celebs en/of shows heb jij het haar verzorgd?
Niet dus. Ik heb het haar van Saar Koningsberger gedaan voor Snowboard Magazine, that’s it.

Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Dat is toch wel het opzetten van mijn eigen zaak The Parlour, wat ik nu aan het doen ben. Dit geeft me zo’n enorme kick, omdat het helemaal mijn eigen ding is. Het een droom die uitkomt. Ik wilde een zaak die er juist niet zo trendy en steriel uit zou zien. Ik heb het hele interieur zelf bedacht; ik wilde echt een huiskamergevoel creëren. Ik heb oud en nieuw gecombineerd en geprobeerd dat kneuterige van vroeger terug te laten komen. Ik wil dat mensen het leuk en gezellig vinden om naar de kapper te gaan. Niet dat ze bang zijn en niets durven te zeggen als ze eenmaal in die kappersstoel zitten. Ik probeer mensen echt op hun gemak te stellen. Dit concept heb ik altijd al gewild!

Knip je daarnaast ook nog ‘gewone’ klanten?
Eigenlijk alleen maar. Mijn klanten zijn voornamelijk vrouw, maar wel heel gevarieerd. Ik heb de grootste hipsters, maar ook voetbalvrouwen. Omdat ik gek ben op de jaren 50, heb ik wel veel ‘rockabillies’ als klant.

Wat vind je het leukst om te doen?
Kleuren! Ik hou van de effecten die je met kleuren kunt bereiken. Een haarkleur kan iemand maken of breken. Een kapsel kun je anders stijlen, maar de kleur blijf je zien.

Wat is volgens jou de meest voorkomende ‘haarmisser’?
Geel geblondeerd haar bij vrouwen die dat zelf doen. En van die vrouwen die, als ze ouder worden, hun haar met henna kleuren. Ze denken dat het zo natuurlijk is, maar het resultaat is vaak droog en het ziet er vies en oranje uit!

Wat is jouw ‘trade mark’?
Ik hou niet van die ‘kappershoofden’ waarbij je duidelijke strepen in het haar ziet. Ik pak het altijd subtiel aan. Zoals een mooie lichte gloed in een pony, zodat het lijkt alsof het licht erop weerkaatst wordt. Ik kan altijd zien als iemand door mij geknipt en gekleurd is. Dat komt omdat ik toch altijd subtiel mijn ‘signatuur’ achter laat. Ik hou van naturel met een twist.

Wat is je favoriete product en waarom is het zo bijzonder?
Ik gebruik Fudge producten voor het kleuren, die bevallen mij erg goed. Maar als ik een product zou moeten noemen, is het de Dust it van Osis. Dat is een poeder dat veel volume geeft bij de haaraanzet. Hoe stugger het haar, hoe meer volume het krijgt. Het werkt altijd!

Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Sophie Hilbrand. Ik vind het een hele mooie vrouw, maar dat haar ziet er altijd zo slonzig en dood uit. Ik begrijp niet waarom het niet een beetje wordt bijgeknipt. En, misschien cliché om hem te noemen, maar Willem Alexander zou ik ook weleens onder handen willen nemen. Hij heeft een vrij vierkant gezicht en stug dik haar. Ik zou hem een mooi klassiek kapsel geven, kort aan de zij en achterkanten. En het afstylen met een waxje. Als de vorm van zijn haar anders zou zijn, zou dat zijn hele gezicht anders maken.

Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Dirty Dancing is mijn ‘all time favorite’! De styling, het verhaal, ik heb die film al zo vaak gezien! Mijn favo stad is Barcelona. Ik ga daar een keer per jaar naartoe, bezoek kappers, en kijk goed om me heen. Die stad geeft me veel inspiratie. Amsterdam gaat steeds meer op Barcelona lijken, maar daar zie je nog meer alternatieve rock chic dan hier. Donatello Versace is mijn favoriete ontwerpster. Ik hou van kitsch en bling bling, als je het maar goed combineert.

Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog hobby’s?
Elk weekend ga ik de stad uit om rommelmarkten te bezoeken. Ik verzamel altijd van alles. Ook vind ik het leuk om kleding te maken of om te schilderen. Ik ben dol op knutselen en ben altijd wel iets aan het maken.

Van welke collega/kapper heb je het meest geleerd?
Corina Alkemade van Kinki Kappers heeft mij veel geleerd. Zij heeft mij laten nadenken over het vak. Ze is inmiddels eigenaresse van de Kinki Academie en haar trainingen zijn heel erg inspirerend.

Aan welke kapper wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
Aan Corina! Omdat ik zoveel van haar heb geleerd!

VOLGENDE KEER: HAARkunstenaar Corina van Alkemade aan het woord

Geplaatst op Geef een reactie

Hair extensions maken het verschil!

‘Als mijn haar maar goed zit’ is niet meer genoeg! 
Behalve dat er veel aandacht voor fitness, make-up en kleding is, merk je duidelijk dat meer en meer vrouwen kiezen voor een kapsel van vol en glanzend haar, waarbij natuurlijke hair extensions een grote, onopvallende rol spelen. Als internationaal toonaangevend beautymerk, op het gebied van natuurlijke haarverlengingen en -verdichtigen stelt Great Lengths voor 2013 alles in de schaduw van wat tot dusver in de wereld van hair extensions mogelijk was. Lees meer over de vernieuwende extension-techniek in bijgaand persbericht.

Naturel of juist uitdagend fashionable..
Onweerstaanbaar, mooie lokken in licht- en donkerblond, koperrood, bruin en zwart, gecombineerd met felle kleurstrengen of met de fashionable flowstrengen. Toepassing hiervan creëert  weelderige haardossen met natuurlijke haarkleuren, die door hun bijzondere effecten alle blikken naar zich toe trekken.

Dit artikel is overgenomen van een persbericht van Great Lengths

Geplaatst op Geef een reactie

Duurzame O'right producten in bamboo verpakking

Bamboe is één van de meest stevige en natuurlijke verpakkingsvormen. Dit gegeven heeft de designers van O’right geïnspireerd om moeilijk te recyclen verpakkingsmateriaal te vervangen door originele bamboe- elementen. Bamboe neemt 35% meer CO2 op dan gewoon hout. Dat maakt het dé ideale vervanger voor kunststoffen.

Bamboe groeit snel (wel tot 1 meter per dag). Bamboebossen worden door FSC gecontroleerd, waardoor het bos gegarandeerd duurzaam beheerd wordt. Doordat elk onderdeel vanuit een unieke bamboe-plant ambachtelijk vervaardigd wordt is elke verpakking uniek en anders van structuur.

Het resultaat zijn bijzondere, duurzame verpakkingen die van je badkamer een spa maken.

Dit arikel is overgenomen uit een persbericht van O'right

Geplaatst op Geef een reactie

KAPSEL VAN DE WEEK by Hans Beers

Elke week delen kappers een foto van een kapsel waar ze trots op zijn en vertellen erover. Deze week is de beurt aan kapper Hans Beers van kapsalon Invitation Hair in Amsterdam. 

Voor welke gelegenheid heb je dit kapsel gemaakt? Het meisje op de foto, Wulan is gewoon een klant van me. Maar ze is wel in voor aparte kapsels. Ik had wel eens eerder een Rihanna-achtig kapsel bij haar gemaakt en toen ze een jaar geleden weer lang haar had gaf ze aan wel een extreme undercut te willen. Onlangs zette ik een Eva Simons-achtig fotootje op m’n facebook met de vraag bij wie ik dat eens zou mogen maken en toen reageerde zij meteen.

Wat maakt deze creatie voor jou zo bijzonder? Het is een behoorlijk extreem kapsel, maar wel heel trendy. Denk aan Rihanna, Eva Simons, Emili Sandé, dat soort trendsettende artiesten. Om dit bij een klant te knippen op zo’n manier dat het in het dagelijks leven draagbaar is, is een hele uitdaging. Wulan heeft er wel een heel mooi koppie voor, ze houdt van deze stijl en het past bij haar.

Waar werk je en hoe lang ben je al kapper? Ik heb mijn eigen salon, Invitation Hair in Amsterdam. Mijn verhaal is niet alledaags: ik ben pas acht jaar geleden kapper geworden, nadat ik meer dan 20 jaar in het muziekwereldje had gewerkt. Maar ik knipte al vanaf mijn studententijd en het fascineerde me altijd. Ik vind het heerlijk om met m’n handen iets te creëren. Ik heb diverse opleidingen gedaan en ga bijvoorbeeld elk jaar een week naar Londen, de Sassoon Academy, the place to be.

Welk haar maakt je blij? Ik houd van mooie coupes knippen in de Sassoon-stijl. Dat zijn strakke, duidelijke lijnen en creatief, want geen kapsel is hetzelfde. Uitgangspunt is de ‘natural fall’, dan zit het altijd goed. Vervolgens knip ik het zo dat je het haar heel gemakkelijk weer ‘rommelig’ kan maken met een beetje wax of zo. Lekker nonchalant, tikkeltje uitdagend, beetje brutaal.

Bij welke kapsels gaan je handen jeuken? Oef, als ik op straat loop zou ik sommige mensen wel geld toe willen geven om bij mij op de stoel te gaan zitten. Coupes die helemaal verwaarloosd of uit de tijd zijn (bv. jaren ’80-haar…). In Spanje of Italië kan ik echt genieten van de kapsels die ik op straat zie. En eigenlijk vind ik het ook een beetje saai dat zo veel meisjes allemaal dat lange haar hebben, hooguit met laagjes en een schuine lok. Probeer eens iets eigens te doen, onderscheid je van de massa, durf eens een heel klein beetje op te vallen.

Waar kijk je naar als je iemand een nieuw kapsel geeft? Ik neem altijd veel tijd voor een adviesgesprek. Ik kijk uiteraard naar de gezichtsvorm en de structuur van het haar, maar ook naar de rest. Ik wil weten wat voor persoon er op m’n stoel zit: klassiek, modern, sportief, modieus. Wat voor werk doet ze, wat voor interesses heeft ze. Ondertussen kijk ik naar de schoenen van de klant. Gek genoeg is leeftijd niet eens het belangrijkst.


Fotograaf: Hans Beers | Visagist: Shirley Bollegraf

Hoe maak je dit kapsel? Bij dit kapsel is de kniptechniek erg belangrijk. Je ziet elk haartje, je kunt je geen foutje permitteren. Nadat de coupe er in zat ben ik het middengedeelte gaan bleachen (niet bij de aanzet) en met drie kleuren rood gaan inkleuren. Styling: stevige mousse, droogföhnen, met een grove krultang en extra haarlak de lokken omhoog zetten, uitkammen, beetje touperen en er een vorm in maken. Het is even een klusje, maar dan heb je ook wat. De foto van dit kapsel is begin dit jaar door de Amerikaanse kapperssite BehindTheChair.com als ‘Pic of the Day’ rond gemaild naar niet minder dan 500.000 kappers over de hele wereld!

Ben je kapper en is er ook een kapsel waar je trots op bent en over wilt vertellen? Stuur een mail naar info@wiewathaar.nl o.v.v. 'Kapsel van de week'. Wie weet staat jouw kapsel straks in deze rubriek!

Geplaatst op Geef een reactie

HAARkunstenaar MARVIN ZWART over zijn werk als kapper

Hoe ben je ooit begonnen?
Op mijn 13e heb ik een tondeuse gekocht en ben daarmee mijn vader en broertje’s haar gaan doen. Ik was altijd al een lastige kapperbezoeker en niet snel tevreden. Ik woonde in Den Helder en voelde me een beetje een buitenstaander. Ik was meer met mode bezig en school interesseerde me niet zo. Op m’n 16e ben ik van de Mavo afgeschopt en heb ik 2 jaar de kappersschool gedaan. Daarna ben ik naar Amsterdam gegaan om bij Richard Koffijberg te gaan werken. Daarna ben ik een jaar naar Israel gegaan en heb bij een kapperszaak in Tel Aviv gewerkt. Na mijn terugkomst opende ik een eigen zaak in Den Helder. Ik heb dat 5 jaar gedaan, maar miste collega’s en vond het in Den Helder te eentonig. Ik ben weer naar Amsterdam getogen en ben bij Rob Peetoom gaan werken. Daar heb ik meegedaan aan de Coiffure Award in 2006 en meteen de Consumer Award gewonnen. Ik moest ook wel wat laten zien want niemand kende me. Na Peetoom heb ik 3 jaar bij Mogeen gewerkt. Dat was een leuke tijd. Nu ben ik net begonnen bij een nieuwe Amsterdamse salon, The Parlour. Ik huur daar een stoel.

Wat spreekt je zo aan in het kappersvak?
Haar is allesbepalend voor iemands persoonlijkheid. Het geeft mij een enorme kick als ik zie dat ik iemand zelfvertrouwen kan geven en zijn of haar persoonlijkheid beter uit kan laten komen. Ik probeer goed aan te voelen wat iemand wil uitstralen. Dat vertaal ik dan naar een kapsel.

Waarom heb je zoveel bekende Nederlanders als klanten?
Ik ben serieus met mijn vak bezig en klanten weten dat. Daarom komen ze bij mij terug. Dat is denk ik ook de reden dat veel celebs willen dat ik hun haar doe. Zij nemen hun werk ook serieus en werken hard. Ze zien bij mij dezelfde werk ethiek. Vroeger heb ik ook veel shows gedaan, maar dat doe ik bijna niet meer. Ik hou niet van de stress en de tijdsdruk. Bovendien worden bijna alle shows gesponsord door een kappersmerk en je wordt alleen gevraagd als je aan dat bepaalde merk verbonden bent.

Welke celebs heb je als klant?
Carice van Houten, Kim Feenstra, Jelka van Houten, Kim van Kooten, Thekla Reuten, Sanne Vogel,  Hadewych Minis

Reis je vaak voor je werk?
Nee, als bijvoorbeeld Carice op reis gaat, help ik soms wel goed met voorbereiden maar de haarstylist doet het haar ter plekke. Kim is eigenlijk de enige met wie ik wel eens meereis. Daarnaast moet ik ook wel eens op reis voor commerciële shoots. Ik ben wel gek op reizen, maar doe dat meer privé.

Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
De eerste show van Hair Heroes was geweldig. Ik werkte toen nog bij Mogeen en samen met Hester (Wernert) en Siko (van Berkel) hebben we een gigantische ‘stellage’ van haar gemaakt voor Kim (Feenstra). Een ander hoogtepunt is een videoclip met Carice van Houten voor the Particle of Light. Carice moest in de stromende regen door een stellage vliegen. Het werd opgenomen in het Amsterdamse Bos en ik moest zorgen dat het haar er zelfs in dit weer prachtig uitzag. Daar heb ik me wel goed op moeten voorbereiden, ik heb op een kop uitgeprobeerd welke stylingproducten wel en niet werkten met regen.

Knip je ook ‘gewone’ klanten?
Jazeker! Dat vind ik ook net zo leuk. Ik behandel elke klant hetzelfde, of ze nu bekend zijn of niet. Een klant moet wel bij me passen en vice versa. Ik heb weleens een klant geweigerd omdat ze wilden dat ik iets deed waar ik niet achter kon staan. Dan doe ik het niet, ik kan alleen maar werken met volle overtuiging.

Wat vind je het leukst om te doen?
Dat is toch wel mijn werk voor rode loper evenementen en videoclips. Het leuke daarvan vind ik dat je met een heel team werkt en alles op elkaar af moet stemmen. Samen ga je er dan iets moois van maken en dat geeft een geweldige kick.

Wat is volgens jou de meest voorkomende haar misser?
Ik vind het vreselijk als ik mensen zie die zelf hun haar kleuren. En geloof me, dat zie je. Kleuren is een vak apart en dat kun je niet zomaar even doen met een pakje haarverf. De thuiskleuringen worden enorm slim in de markt gezet. Mooie modellen met prachtig haar, die dat echt niet zelf hebben gedaan, staan op de verpakkingen. Maar het eindresultaat is nooit zo mooi. Je kunt dat echt beter door een kapper laten doen.

Wat is jouw ‘trade mark’?
Eigenlijk ben ik van alle markten thuis. Ik kan het allemaal: knippen, kleuren, föhnen. Ik heb er bewust voor gekozen om alle aspecten van het vak te leren zodat ik een kapsel helemaal alleen kan doen. Voordeel voor de klant is dat ze dan maar een aanspreekpunt hebben.

Wat is je favoriete product en waarom?
Ik heb 3 favorieten waar ik altijd weer op vertrouw. De Potion 9 van Sebastian is een geweldig product voor fijn haar. Het is licht verstevigend en maakt het haar sterker zonder het te verzwaren. Veel oliën zijn toch te vet voor fijn haar. Dit product niet. Ook vind ik de Ocean Spritz van Wella erg fijn. Dat gebruik ik eigenlijk bij alle haarstijlen. En de Surf Spray van Bumble & Bumble heb ik altijd bij me.

Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Ik ben gezegend met zulke leuke klanten dat ik eigenlijk geen wensen meer heb. Ik ben echt heel tevreden en dankbaar dat ik het haar mag doen voor de celebs die ik nu als klant heb.

Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Film is lastig, ik heb steeds weer een andere favoriet. Momenteel ben ik helemaal weg van de TV serie Game of Thrones. Carice van Houten speelt daarin mee en alles klopt aan deze serie: het haar, de kostuums. Mijn favoriete stad is Tel Aviv. Ik heb daar gewoond en elke keer als ik er kom, wordt ik geïnspireerd door de mode, het straatbeeld. Jan Taminiau en Iris van Herpen staan allebei op wereld niveau en ik bewonder ze heel erg.

Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog andere hobby’s?
Ik sport heel veel en doe aan yoga. Verder hou ik ervan om uit eten te gaan met mijn vrienden. Ik doe eigenlijk overal inspiratie op. Als je een creatief persoon bent kun je uit veel dingen je creativiteit halen.

Van welke kapper heb je het meest geleerd?
Dat zijn toch wel Hester van Wernert en Siko van Berkel, waarmee ik bij Mogeen heb gewerkt. Beiden zijn in staat om echt out of the box te denken. Zij maken het onmogelijke mogelijk en dat is heel inspirerend voor mij geweest. Als zij iets bedenken, laten ze zich niet begrenzen in hun ideeën.

Aan wie geef je het stokje door voor het volgende interview?
Ik zou graag Carmen willen vragen om de volgende te zijn. Zij heeft een nieuwe salon, de Parlour opgericht en ik huur daar nu een stoel. Het is een ontzettende leuke getalenteerde meid en ik ben blij dat ik hier nu werk!