Home HAARkunstenaar MARK MELIEF over het kappersvak
Stylist

HAARkunstenaar MARK MELIEF over het kappersvak

Interviews met de créme de la créme van de Nederlandse kappers, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega die hij of zij bewondert. Haarstyliste Corina van Alkmade van kapsalon Kinki Academy gaf het 'stokje' door aan Creative Director Mark Melief van Kinki Kappers.

Hoe ben je ooit begonnen?
Mijn opa was barbier in Delft. In de oorlog gaf hij zijn klanten als het ware een keurmerk mee: degene die te vertrouwen waren kregen een vierkante nekparty en de zgn. Huichelaars kregen een ronde nekpartij. Geweldig vond ik dat! Hij heeft tot z’n 86e doorgewerkt. Ik ben als 17 jarige naar de kappersschool gegaan en in de jaren 90 bij Kinki in Rotterdam begonnen. The rest is history, 10 jaar later vroeg Michael mij of ik compagnon wilde worden.

Wat spreekt je zo aan in het kappersvak?
Ik hoor veel kappers altijd zeggen dat ze zo graag met mensen werken. Voor mij gold dat niet, ik wilde in de eerste plaats met haar werken. Die mensen kwamen later pas. Ik vind eerlijkheid en transparantie erg belangrijk. Mensen moeten kunnen zien waar ze naar binnen lopen. Ik denk dat wij dat bij Kinki goed doen. Kinki is voor zelfverzekerde mensen die zichzelf durven te zijn. Wij geven advies, maar uiteindelijk gaat het er ons om dat de klant met een glimlach naar buiten loopt.

Doe je veel shows?
Voor L’Oréal Professionnel heb ik veel shows gedaan, onder andere Color Trophy shows. Ik was chef de cabine voor de Amsterdam Fashion Week dit jaar en ook in het buitenland doe ik veel shows. Kinki organiseert haar eigen shows en events. Dat doen we allemaal in-house. Van de muziek tot aan het licht, we organiseren alles zelf.

Reis je vaak voor je werk?
Heel veel. Ik kom net terug uit Noorwegen waar ik voorzitter was van de jury voor de kapper van het jaar. Voor L’Oréal Professionnel reis ik veel. En ook voor Kinki, vooral nu we ook salons in Barcelona en Hamburg hebben.

Bij welke celebs en/of shows heb jij het haar verzorgd?
Ik heb veel “popie jopies” in de kappersstoel gehad, maar ik noem nooit namen. Ik hou niet van name dropping en wil geen bekende klanten gebruiken als marketing tool.

Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Hoogtepunt waren de Peepshows voor Kinki. Het heeft wel wat gekost, maar de herinnering is onbetaalbaar. Modellen kwamen als marionetten op, geleid door steltlopers. Daar hou ik van: iets met een twist doen, in metaforen denken. De kappers en dan bedoel ik van leerlingen tot eigenaren stonden naast elkaar hun werk te showen met trots kan ik zeggen.

Knip je daarnaast ook nog ‘gewone’ klanten?
Bijna niet meer, maar soms kan ik spontaan een zaak binnenlopen om even lekker te gaan knippen. En ik knip natuurlijk veel modellen voor shows. Je bent zo goed als je laatste klant, zeg ik altijd.

Wat vind je het leukst om te doen?
Ik inspireer anderen graag en vind het leuk om kennis over te dragen. Ik hoef niet alles zelf te doen, bij de shows van Kinki werken we echt in een team,Kinki is voor mij dan ook een groep fanatieke kappers waarbij het geven en nemen is. Het zijn allemaal ‘smaakjes’ van verschillende mensen bij elkaar die het eindresultaat bepalen. Voor mij is een verdienmodel niet het belangrijkste in een bedrijf, ik vind het leuk om een omgeving te vormen waarbinnen mensen uitgedaagd worden iets te creëren. Dat is met Kinki goed gelukt, denk ik.

Wat is volgens jou de meest voorkomende ‘haarmisser’?
Ongenuanceerde basiskapsels, waarbij de mogelijkheden van het haar en de klant niet zijn benut. Sommige kappers denken dat je in 7 minuten iemand kunt knippen. Dit zijn de plofkippen onder de kappers, ze verkrachten ons vak. Gelukkig zie je dat bijna niet in Nederland, maar in het buitenland zie je soms van die ‘kniphallen’. Ik denk dat de Nederlandse klant hiervoor te mondig is, gelukkig.

Wat is jouw ‘trade mark’?
Ik hou van uitgesproken kleur in het haar. Eenvoudig ogende kleuren die heel moeilijk te doen zijn. En ik hou van klassieke coupes die custom fit zijn gemaakt. Ik creëer graag vormen vanuit techniek , maar het uiteindelijke kapsel moet wel helemaal passen bij de persoon. Als ik iemand zie, kan ik het uiteindelijke kapsel meteen al visualiseren

Wat is je favoriete product en waarom?
De Super Dust van L'Oréal Professionnel is een product dat ik vaak gebruik. En over 2 maanden komt een eigen lijn van Kinki uit met 3 producten. Ik ben daar heel trots op. Het zijn styling producten, met eerlijke ingrediënten. We zijn er jaren mee bezig geweest.

Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Andy Warhol, toen hij nog leefde. Niet om iets te verbeteren aan zijn coupe want die was perfect. Prachtig hoe hij ondanks de camouflage van die bril en lok zijn charisma kon behouden. Ik had graag een kopie van die perfectie willen maken.

Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Film: Clockwork Orange en de documentaire Baraka
Stad: Londen, en Rotterdam
Ontwerper: Martin Margiela

Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog hobby’s?
Fotograferen en muziek maken. Gelukkig kan ik dat af en toe ook met mijn werk combineren.

Van welke collega/kapper heb je het meest geleerd?
Haidy, m’n vrouw. We hebben elkaar op de kappersschool ontmoet en we zijn al 25 jaar samen. Ze is nog gestoorder van het vak dan ik. Ze bedenkt en verzorgt de styling bij de Kinki Shows.

Aan welke kapper wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
  Daar moet ik even over nadenken, er zijn er zoveel, ook binnen Kinki natuurlijk. Maar ik zou het graag doorgeven aan Antoine van Veggel  (van Antoine Coiffeur Créateur in Maastricht). Misschien weet hij niet eens wie ik ben, ik heb hem jaren geleden ontmoet. Hij is een van de meest gepassioneerde kappers die ik ken.

VOLGENDE KEER: HAARkunstenaar Antoine van Veggel aan het woord