Home INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Richard Lucassen
Stylist

INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Richard Lucassen

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. Dit keer is de beurt aan Richard Lucassen is eigenaar en Creative Director van New Hairstyle in Bunschoten en Chef de Cabine KAO bij Fashion Week Amsterdam.

Haarkunstenaar-richard-lucassen

WAAROM KAPPER

Ik kreeg het al benauwd bij het idee om een kantoorbaan te hebben en ik merkte dat ik met mijn handen wilde werken en mijn creativiteit ergens in kwijt wilde. Ik kom uit Roosendaal, vlakbij de Belgische grens en ben in Antwerpen naar de kappersschool gegaan. Die vond ik kwalitatief beter dan de opleiding in Rotterdam. In België zijn ze strenger en er is meer structuur, dat vond ik fijn. Na de open dag wist ik meteen al dat ik kapper wilde worden. Het is mijn beste keuze ooit geweest.

Vroeger was ik mede-eigenaar van 5 salons in Brabant gehad, maar ik wilde het anders doen en meer uit mijn vak halen. Dat kon ik niet met zoveel salons, ik was daardoor minder flexibel. Toen hebben we die verkocht en konden we een zaak overnemen in het midden van het land. Daar heb ik nooit spijt van gehad.

Grootste uitdaging in dit  vak?

Aan de ene kant om jonge mensen in dit vak te blijven boeien en uit te dagen. Aan de andere kant zie ik het als een uitdaging om klanten, in de korte tijd die er is, meer zelfvertrouwen te geven en om te blijven vernieuwen. Je hebt maar weinig tijd om iemand te leren kennen.

`Richard Lucassen">Ik zie het als een uitdaging om klanten, in de korte tijd die er ismeer zelfvertrouwen te geven`

Haarstylist of kapper?

Ik ben kapper voor mijn klanten op de werkvloer. Ik vind kapper een beetje een ondergewaardeerd woord en dat is niet terecht. Er wordt soms gezegd ‘je bent maar kapper’, Dat is denk ik de reden dat veel mensen zich liever haarstylist noemen. Ik merk wel dat ik meer een haarstylist ben in mijn rol als educator voor KMS en Goldwell of Chef de Cabine ben tijdens de Amsterdam Fashion Week. Dan knip je niet, dan ben je echt aan het styleren. Maar ik ben er ook trots op om kapper genoemd te worden, zeker.

`Richard Lucassen">Ik vind kapper een beetje een ondergewaardeerd woord en dat is niet terecht.`

Belangrijkste les in je carrière?

Om goed te luisteren naar je klanten en je team en ik heel veel geduld hebben. Met alles, je klanten, die soms dingen van je willen die niet in een keer kunnen. Maar ook met mensen die in opleiding zijn. Je moet geduld hebben totdat ze zover zijn als je zou willen. Ik denk dat er heel veel kappers zijn die goed kunnen luisteren en geduldig zijn, maar er is helaas ook een grote groep die niet goed luistert en hun eigen ding doen, waardoor het haar geknipt wordt in plaats van dat het haar een coupe en vorm krijgt.

richard-lucassen-02

Lees ook:

INTERVIEW LOUISE VLAAR

INTERVIEW MARK VAN WESTEROP

INTERVIEW GLENN VAN DIJKE

Waar heb je jouw succes aan te danken?

Zeker aan mijn opvoeding. Gewoon hard werken en niet zeuren, daar heb ik heel veel aan gehad. En ik denk vooral aan het durven kiezen. Te kiezen voor de dingen die je graag wilt. En de dingen waar je niet achter staat gewoon niet doen en daar ook eerlijk in zijn.

Doorbraak in je carrière?

Mijn grote doorbraak was toen Goldwell sponsor werd van de Amsterdam Fashion Week en ik gevraagd werd om Chef de Cabine te worden. Dan ben je eindverantwoordelijk voor alle looks van alle modellen van alle shows. Dat was voor mij een kans om mijn vak in alle aspecten uit te kunnen oefenen. Het contact met de ontwerpers, het bedenken van looks, het bij elkaar brengen van de Team Captains, deze mensen trainen, alles komt dan aan bod. Ja, dat was voor mij wel echt een doorbraak.

Aanpak bij nieuw persoon in de stoel?

Ik begin met persoonlijk 1 op 1 contact, zonder kapmantel of kleurstalen. Ik zeg dat ik blij ben dat ze er is, ga naast de klant zitten en door vragen probeer ik erachter te komen waar ze zich op dit moment aan stoort. Ik probeer dan een oplossing te bieden voor datgene waar ze moeite mee heeft. Als je de klant eerst even aanraakt, maar niet gelijk met je handen in het haar gaat zitten, wordt het contact meteen wat losser. Pas in een latere fase ga ik goed naar het haar kijken.

Welk haarproduct is momenteel favoriet?

De Hybrid Clay Wax is nu wel echt mijn favoriet. Dit product komt uit de genderless lijn van KMS en is heel veelzijdig. Het is ook heel geschikt voor vrouwen met iets langer haar.

richard-lucassen-01

Echt NOOIT doen met je haar!

Als kapper moet je nooit teveel tegelijk willen wat het haar niet aankan. Neem de tijd voor veranderingen en maak ze niet te groot. De schuld ligt ook wel bij de klant, want die wil vaak het plaatje van Pinterest en dan zo snel mogelijk. Maar het is aan de kapper om daar goed advies in te geven en eerlijk te zijn. Maar helaas zijn er toch nog wel veel kappers die vaktechnisch niet sterk genoeg zijn om in te schatten wat het eindresultaat zal zijn.

Stijlicoon?

Het is misschien heel cliche, maar ik vind Máxima echt een stijlicoon voor Nederland. Ze is altijd mooi, goed naar de gelegenheid gekleed en gekapt. Ik vind haar echt een groot voorbeeld. Iemand uit de branche die ik om zijn stijl bewonder is Robert Mrosek van KMS Duitsland. Hij is Global Ambassador en is altijd goed gekleed en stijlvol. Ik zie hem als een voorbeeld voor ons vak.

Van wie zou je het haar graag onder handen nemen?

Als ik zou mogen kiezen, zou ik Linda de Mol heel graag als klant willen. Ze zou veel mooier gekleurd haar kunnen hebben dan ze nu heeft. Linda heeft een hele goede kapper, maar qua kleur kan het veel mooier. Het is te lang, te massief. Ze kan echt vlotter zijn dan ze nu is.

Nederlandse vrouwen ...

`Richard Lucassen">Hier komen vrouwen al snel met een staartje of een klem in hun haar naar een feest. Dat vind ik wel jammer.`

Wat mij opvalt is dat Nederlandse vrouwen vaak kiezen voor gemak. Als ik kijk in Barcelona, Londen, Parijs, New York, merk ik dat vrouwen daar meer aandacht besteden aan hun uiterlijk, haar en make-up. En als daar iets te vieren is, besteden mensen daar veel meer aandacht aan hun uiterlijk. Hier komen vrouwen al snel met een staartje of een klem in hun haar naar een feest. Dat vind ik wel jammer.

Toekomstplannen?

Begin volgend jaar gaan we onze salon verhuizen naar een groter pand, we gaan daar de mooiste zaak van de omgeving van maken. Het wordt echt prachtig! Wij worden een van de 4 portfolio salons voor KAO in Nederland. En mijn persoonlijk toekomstplan is daarnaast het inspireren van mensen, het geven van trainingen en shows om zo datgene dat mij inspireert door te geven aan anderen.

Welk land wil je nog een keer bezoeken?

Ik wil zeker Amerika nog wat uitgebreider bezoeken. Ik zou toch een keer de kustlijn willen bezoeken met een camper. Ik houd niet van hele lange vakanties dus het zal geen heel groot stuk zijn, maar wil dan wel veel zien van het land buiten de steden.

Bovenaan je bucket list …

Nee, die heb ik eigenlijk niet. Ik ben iemand die, als hij iets in zijn hoofd heeft, dat ook wil gaan doen binnen afzienbare tijd. Je moet niet teveel dingen uitstellen, want je weet nooit wat je toekomst zal zijn.

Het stokje gaat naar ...

Agnes Westerman. Zij is zo gedreven, enthousiast, creatief en altijd bezig met uitdagingen. Ze is echt de godin van de kleuringen en echt een voorbeeld!

Lees ook:

INTERVIEW LOUISE VLAAR

INTERVIEW MARK VAN WESTEROP

INTERVIEW GLENN VAN DIJKE