Geplaatst op Geef een reactie

Haartrend 2011: Golven & Krullen

Aveda’s top stylist Antoinette Beenders creëert eenvoudig golvend haar voor de Christian Siriano Herst/Winter 2011 Show:"De Christian Siriano look voor dit seizoen is krullend met matte, mooie golven die niet te beachy noch te glam zijn. Het is stijlvol op de eenvoudigste manier."
Stap voor stap instructies:
1. Breng Damage Remedy Daily Hair Repair aan op vochtig haar om het te herstellen en te beschermen tegen de hitte styling. Föhn het haar steil met een Mason Pearson borstel.
2. Gebruik een fijne kam en maak een scheiding in het midden en verdeel het haar in vier vlakken. Maak in ieder vlak twee losse vlechten. Maak de uiteinden vast met een elastiekje. Spray de vlechten met Air Control Hair Spray voor een lichte fixatie.
3. Begin bij de bovenkant van elke vlecht en breng dan een paar seconden de straigthener aan. Per vlecht beweeg je de straigthener langzaam naar beneden, zodat het geheel van elke vlecht is ingedrukt.
4. Verwijder voorzichtig de elastieken en gebruik je vingers om de krullen los te maak. Om zachte golven te maken in het haar borstel je het haar voorzichtig met een Mason Pearson borstel. Fixeer de look met Firmata Firm Hold Hair Spray
Dit artikel is overgenomen van een persbericht van Aveda

Geplaatst op Geef een reactie

Keune gaat dit voorjaar voor 'Understated Chic'

Deze trend staat in het teken van minder luxe en appreciatie van het authentieke en essentiële. We hebben dit vertaald in korte coupes. Geïnspireerd op de jaren 50, het sobere maar ook de luxe van kalmte en bescheidenheid. Korte coupes die kracht, eenvoud maar ook lef uitstralen. Door de accenten juist te leggen op de sterk geknipte lijnenen gebruik te maken van zachte kleurschakeringen krijgt het kapsel nog meer kracht. Bij de vrouwen zien we natuurlijke kleuren met een warme touch. Bij de mannen houden we het natuurlijk gecombineerd met koele en matte karakters.
Dit artikel is overgenomen van een persbericht van Keune

Geplaatst op Geef een reactie

Circle: Haarlijn zomer 2011

Dit voorjaar draait de Haarlijn helemaal om exact geknipte ronde vormen waarbij je volop kunt variëren met je kapsel. Dit komt door de korte kruin en de lagen in het haar. Of je nu gaat voor een kort kapsel of een wat langere variant, je kunt dit voorjaar alle kanten op, van gestileerd tot lekker nonchalant.
Bij de langere kapsels wordt over het algemeen gekozen voor een lange lok, bij kort haar voor een pittige pony. De kenmerken van Circle gelden voor mannen en vrouwen, zonder dat je overigens kan spreken van een unisex-look: de vrouwenkapsels blijven supervrouwelijk, de mannencoupes echt mannelijk.
Zacht en rustig
In het voorjaar mag de haarkleur allemaal wat helderder. Licht haar wordt nog verder opgelicht; door donker haar worden lichtere tinten verwerkt voor een frisse look. Bij de Haarlijn van dit seizoen is vooral gewerkt met veel verschillende kleuren, voor optisch meer diepte en beweging in het haar. Populair komend seizoen zijn de mooie koele beigeblondtinten en de lichte caramel varianten.
Elegant of nonchalant
De exacte, ronde vormen lenen zich bijvoorbeeld perfect voor een mooie gladde, supergestileerde styling. Glansproducten maken het elegante effect helemaal af. Heb je het liever wat uitbundiger? Laat dan vooral de natuur haar werk doen en maak bij het stylen handig gebruik van de oorspronkelijk structuur van je haar, voor meer beweging en een nonchalant effect.
Maak meteen een afspraak bij je kapper voor een nieuwe look en de cirkel is rond!

Geplaatst op Geef een reactie

Tien vragen aan Paula Udondek

Celebs, op foto’s ziet hun haar er altijd fantastisch uit. Hoe krijgen ze dat zo? En hebben bekende mensen ook weleens last van een bad hair day? Ik vroeg het deze keer aan Paula Udondek, actrice en presentatrice.
Paula (44) is geboren in Nigeria uit een Nigeriaanse vader en een Nederlandse moeder. Ze heeft theaterwetenschappen in Nederland gestudeerd en is daarna doorgestroomd naar de Toneelschool. Paula is actrice, presentatrice, producer en schrijfster. Verder is zij moderator, debat-leidster en voice-over. Ze presenteerde de populaire quiz Get the Picture waarmee zij 3,5 jaar lang dagelijks op de buis verscheen.
1. Wat is je haartype?
Mijn haartype is kroes of ik elk geval half kroes (niet de allerkleinste krulletjes, maar wel een goede bos krullen).
2. Laat je weleens een verzorgende behandeling doen bij de kapper?
Nee, eigenlijk al een hele tijd niet meer.
3. Hoe verzorg je je haar thuis?
Ik gebruik wel eens van Hennaplus Haarwonder Hot Oil of gewoon olijfolie in mijn haar als een soort haarmasker. Ik spoel mijn haar bijna elke dag, omdat ik zo'n 6 keer per week paardrijd en dan wordt het best stoffig. Ik was het gemiddeld maar 1 keer in de 3 weken en daarna gebruik ik vaak Garnier Fructis Cremespoeling Color Resist, omdat ik dan makkelijk door mijn haar kan kammen. Mijn haar is eigenlijk alleen goed te kammen, wanneer het nat is en er iets verzachtends in zit. Anders wordt het een droge bos, die ik waanzinnig uit kan borstelen (alsof ik met mijn vingers in het stopcontact heb gezeten, zal ik maar zeggen).
Wanneer ik mijn haar style om het los te dragen, moet ik het dus altijd even nat maken (handdoekdroog). Daarna spuit ik er wat Sofn'Free Curl Moisturizing Spray, smeer er wat Dark and Lovely Quick Styling Gel in. Ik gebruik voor de punten wat van Nivea Flexible Curls Styling Crème en doe de finishing touch met Matrix Curl.life All-Day Reactivator om de krullen wat te verstevigen en bij elkaar te houden. Ik smeer er dus producten in om goed door mijn haar te kunnen kammen met een grove kam en die 'pijpenkrullenvorm' zet ik dan vast met iets dat verstevigd. Bij weinig tijd wordt het dus een staartje of wanneer het te koud is om met vochtig haar naar buiten te gaan.
4. Wat is je favoriete haarproduct?
Wisselt, maar de laatste tijd is het bovenstaande combinatie.
5. Hoe houd je je haar zo mooi?
Dank je. Soms vind ik het afschuwelijk zitten en zie dan later op een foto dat ik toch leuk zat. Mijn haar is droog en reageert sterk op weersomstandigheden. Hoe vochtiger het buiten is, hoe meer krul. Soms wil ik er meer controle over hebben en er minder in hoeven smeren om het te krijgen zoals ik wil.
6. Hoe draag je je haar het liefst?
Het liefst toch los omdat ik snel haarpijn krijg van elastiekjes en speldjes.
7. Heb je weleens haarproblemen?
Ja, genoeg. Het kan ineens erg afbreken of meer kroezen dan normaal. Mijn haar heeft moeite met de overgave aan de zwaartekracht. Het lijkt wel of het liever omhoog groeit. Ik smeer er dus ook producten in om het wat zwaarder te maken.
8. Je laat je haar natuurlijk krullen. Veel donkere vrouwen laten hun haar weaven of vlechten. Heb jij dat weleens geprobeerd?
Natuurlijk haar voelt voor mij het lekkerst, omdat ik dan weinig tot geen haarpijn heb. Het lijkt een grote bos, omdat het veel krult. Wanneer ik er weave in doe wordt het een stuk zwaarder en warmer op mijn hoofd (en moeilijker om mijn paardrijcap op te zetten). Je krijgt gewoon een groter hoofd. Maar ik heb het in de loop van mijn leven wel eens uitgeprobeerd hoor. Ook vlechten, dat vind ik vaak erg mooi en ook wel handig, want je hoeft er dan niets aan te doen (behalve wat vet insmeren). Natuurlijk wordt je haar door het extra haar dat gebruikt wordt voor de vlechten ook een stuk zwaarder. Ik kan echt echt weken last hebben van haarpijn vanwege de vreselijke hoofdpijn die het me oplevert. Dit komt omdat er natuurlijk hard aan je haar getrokken wordt. Soms moet je ook uren zitten voor het klaar is en daar heb ik eigenlijk ook het geduld niet voor. Het resultaat vind ik wel mooi hoor. Op mijn site staan ook een paar foto's met vlechtjes. www.paulaudondek.nl
9. Wat is je grootste haardrama ooit?
Dat ik er bij de kapper wat van de krul uit wilde laten halen en dat de straighteningscrème veel te sterk was voor mijn haar en hoofd. Ik had brandwonden en ineens heel dun en weinig haar. Het deed pijn en zag er niet uit.
10. Hoe belangrijk is je haar voor je?
Belangrijk, haar bepaald voor een erg groot deel je uiterlijk. Tegenwoordig moet ik het bijkleuren tegen grijs. Het is ook een wereld van verschil of het er lekker fris uitziet of een ondefinieerbare grijze gloed krijgt. Zo'n net niks kleur. Als ik ooit echt witgrijs wordt lijkt me dat wel weer mooi maar dan wel helemaal. Niet alleen de uitgroei.
Fotografen: Spike en Jeronimus van Pelt

Geplaatst op Geef een reactie

Kapsalon te koop

Op dit moment zijn er veel kapperondernemers ver in de zestig, die hadden gehoopt hun kapsalon eind van dit jaar te kunnen mogen verkopen. In Nederland komen er per dag drie nieuwe kapsalons bij. Maar weinig starters schijnen interesse te hebben in de goed gevulde tombola van reeds bestaande kapsalons, die soms al jaren op een koper wachten.

Moeilijk te verkopen

Net als woningen, zijn ook kapsalons moeilijk te verkopen. Een belangrijke reden is bij beiden de prijs, die niet meer klopt. De wereld ná de crisis is duidelijk anders dan de wereld vóór de crisis. Zolang huizen- en salonbezitters bij hun prijsstelling daar geen rekening mee houden, zal er weinig beweging in de markt komen.

Vroeger was een goedlopende kapsalon de oudedagsreserve voor de ondernemer.

Vroeger was een goedlopende kapsalon de oudedagsreserve voor de ondernemer. Jammer, maar dit idee is niet meer van deze tijd. De markt verandert zo snel dat er geen enkele garantie op de ‘occasion’ kan worden gegeven. Was de kapsalon zeer succesvol, dan is hij vanwege de hoge prijs al helemaal niet meer te verkopen. Als een buitenstaander deze zaak koopt, zal hij of zij voor iets moeten betalen wat later totaal anders moet. Om te beginnen zal de inrichting aan de normen van deze tijd moeten voldoen. Dus waarom eerst voor iets betalen wat vervolgens in de container belandt. Je kunt er van op aan dat de nieuwe koper andere ideeën heeft over hoe in de zaak gewerkt zal moeten worden dan de verkopende eigenaar.

Nieuwe eigenaar

Dan moet je ook maar afwachten, of de bestaande klanten, waarvoor je veel ‘goodwill’ hebt moeten betalen, de cultuurshock van de nieuwe aanpak zullen overleven. Grote kans dat ook de bestaande medewerkers niet willen veranderen en loyaal blijven aan hun ‘oude’ ideeën. Veranderen doet immers pijn en zij hebben niet voor die verandering gekozen. Het is zelden dat medewerkers en klanten meteen fans worden van de nieuwe eigenaar. Hij of zij is immers de indringer en stoorzender. Vaak weet de nieuwe eigenaar niet eens precies wat hij of zij wil. Dus komt er een tijd van experimenteren waar noch de bestaande medewerkers noch de bestaande klanten op zitten te wachten.

De ideale situatie

Ideaal zou zijn als een kapsalon door een bestaande medewerker wordt overgenomen. Hij of zijn kent de saloncultuur, heeft het vertrouwen van de klanten en zal het roer niet meteen helemaal omgooien. Door een ‘fluwelen’ revolutie zullen de meeste klanten mee gaan en kunnen zo langzaam wennen aan het nieuwe regime. Als je vervolgens de klanten betrekt in de besluitvorming, maak je van tevreden klanten ook nog eens enthousiaste klanten. Als je dan de overgenomen medewerkers meer verantwoording geeft, zullen zij loyaal blijven en hun best doen om de nodige veranderingen tot een succes te brengen.
Een bestaande kapsalon verkopen vergt enige tijd van voorbereiding. Hoe meer aandacht je besteedt aan dit voortraject, hoe soepeler later de overname zal gaan. Als je vragen hebt over de verkoop van een bestaande kapsalon, zoals over de waardebepaling, zoeken van een koper en begeleiding bij de juridische procedure, is de ANKO een zeer serieuze partner. Kijk bij de ANKO voor meer informatie.

Wie van de starters een bepaalde doelgroep voor ogen heeft en daarvoor een duidelijk concept met strategie schriftelijk heeft uitgewerkt, kan maar beter met een ‘schone lei’ beginnen en geen bestaande salon overnemen. Ga op zoek naar een geschikte locatie, kies voor het interieur dat bij de beoogde doelgroep past, zoek vervolgens de juiste medewerkers erbij, die je van tevoren moet klaarstomen voor de beoogde formule.

Lees ook: Succes heb je zelf in de hand.

Geplaatst op Geef een reactie

Nieuwe trend: The Lob

De ‘Lob’ is makkelijker dan de bob, hij vergt iets minder onderhoud. En ander voordeel is dat je je haar met deze lengte nog steeds kan opsteken of in een staart kan dragen. Dat laatste is zeker een voordeel deze zomer nu de paardenstaart weer helemaal hot is. Vooral strak naar achteren getrokken, geen probleem met de Lob. Bovendien staat deze haarstijl bijna iedereen, ongeacht je gezichtsvorm.

Zoals meestal, vindt ook dit kapsel zijn oorsprong op de catwalk. Celeb & catwalk stylist Neil Moodie legt uit waarom The Lob zo populair is. “De lange bob is een perfecte manier om een bob te dragen zonder dat je je haar te kort moet laten knippen. Haar op één lengte oogt chique en het reflecteert het licht veel beter zodat je haar meer glanst.”

Meer looks? Kijk dan hier

Geplaatst op Geef een reactie

Catwalk Trends by B


Vorige week presenteerde Salon B haar visie op de haartrends voor herfst/winter 2011. Omdat ze veel backstage voor de catwalks werken, worden de laatste trends op de voet gevolgd. Salon B vertaalt deze trends naar draagbare kapsels. Andy Uffels, eigenaar en meervoudig winnaar van de coiffure award, presenteerde de vier trends.
1. "I don't care' hair
Deze trend zien we overal terug. Rommelig, vooral niet netjes gestyled haar wordt de grote hit. Geïnspireerd door de 'out of bed' look van de jaren 90. Deze look creëer je door veel mousse te gebruiken. De 1e keer breng je de mousse aan op vochtig haar en daarna doe je nog een keer een toef schuim op je droge haar. Zo heb je veel volume en zit je haar lekker warrig. Met een krultang worden er grove krullen halverwege het haar aangebracht - je moet wel lang haar hebben. Heb je niet veel volume of lang haar? Gebruik dan een paar extensions. Zet ze middenachter vast en maak er een dikke vlecht van. Let wel op dat je niet netjes vlecht, het moet juist loszitten. Trek halverwege de vlecht wat plukjes hier en daar los en je hebt het perfecte 'kan me niet schelen' kapsel! Gebruik een zachte mousse die je haar niet hard maakt.
2. Grown Up Seventies
Loshangend lang haar met een middenscheiding vormt de basis voor deze stijl. Föhn het haar steil en verdeel je haar rond de scheiding zó dat het geen rechte scheiding meer is. Truc is hier om haarlak vóór het föhnen aan te brengen. Dat geeft het haar extra body en stevigheid. Bijvoorbeeld de {link product#261}. Een perfecte tool om het haar wat volume bij de haaraanzet te geven is de nieuwe Philips Straightener. Zorg dat de temperatuur lager is dan 200ºC zodat je haar niet beschadigt.
3. High Shine
Een mannelijk ogende zakelijke stijl. Het haar wordt strak vastgebonden in een paardenstaart. Aan de voorzijde ziet dit kapsel er streng uit met een strakke scheiding en heel veel glans. De twist zit em in de staart, die met een wafeltang wordt bewerkt waardoor de 'wollige' textuur in scherp contrast staat met de glanzende gladde voorkant. Wees vooral niet zuinig met een glansspray: Sassoon Spray Shine. Ilham Mestour, die deze look heeft bedacht maakt het kapsel af met een grote veren speld. Prachtig!
4. Le Petit Bouffant
Een hele vrouwelijke, draagbare stijl is het losjes opgestoken haar. Andy deed voor hoe je deze look creëert. Maak een losse lage staart en puf het haar op het hoofd wat op. Om nog meer volume te creëren, kam je het haar bovenop nog wat tegen. Daarna maak je van de paardenstaart een losse vlecht die je vervolgens opsteekt. Trek er hier en daar wat nonchalante pieken uit en maak het af met haarlak.

Geplaatst op Geef een reactie

Succes heb je zelf in de hand

Wolfgang Peppmeier is hoofdredacteur van Top Hair Benelux en schrijver van het boek ‘Uitstraling – laat van buiten zien wie je van binnen bent’. Hij geeft seminars en lezingen voor particulieren op gebied van uitstraling en kernkwaliteiten. In de kappersbranche begeleidt hij kapsalons bij het verbeteren van hun kwaliteitsniveau en het schrijven van een salonhandboek.
Redacteuren van kappersvakbladen zijn veel onderweg naar shows, bijeenkomsten en andere evenementen vanuit de branche. Voor een groot deel kom je daar steeds maar dezelfde mensen tegen. Meestal zijn dat actieve en succesvolle kappers met passie voor hun beroep.
Als je met deze mensen praat kom je erachter dat ze hun succes behoorlijk zelf in de hand hebben gewerkt. Ze laten weinig aan het toeval over. Ze zijn goed geïnformeerd, kennen de juiste mensen, trainen hun medewerkers, passen het interieur en hun dienstenpakket aan bij de gewenste doelgroep, bezoeken seminars, lezen vakbladen en leveren goede kwaliteit. Je zou kunnen denken dat er alleen maar enthousiaste kappers zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Volgens het Pareto-Principe zijn er ca. 20% actieve mensen met veel kans op succes en ca. 80% minder actieve mensen met minder kans op succes. Wat je steeds maar tegenkomt zijn de 20%. Ik realiseer me goed dat de grootste ellende bij de 80% moet zitten, maar die kappers zie je dus niet. Ook de deelnemers aan de TOP HAIR seminars zijn vaak kappers die het eigenlijk niet nodig hebben omdat ze al succesvol zijn.
Generaliserend gezegd zijn er drie soorten mensen: de eerste groep zorgt ervoor dat er iets gebeurt. De tweede groep ziet dat er iets gebeurt. En de derde groep vraagt zich permanent af of er eigenlijk nog iets gebeurt. Ze zien het dus niet.
Echt te doen heb ik met kappers die van nature ambitieus zijn maar niet weten hoe zij het moeten aanpakken om dingen naar zich toe te trekken. Deze kappers zijn vaak terughoudend en durven hun stem niet te laten horen. Zij durven zich bijvoorbeeld niet bij een kappersvereniging aan te sluiten omdat ze denken dat ze door de daar zittende kappers niet geaccepteerd zullen worden. Het tegendeel is waar. Deze verenigingen, zoals bijvoorbeeld Intercoiffure, HCF en het Spectrum, zijn met smart op zoek naar nieuw talent en ontvangen u met open armen.
Niet voor niets staat onder elk artikel in TOP HAIR of een website of een telefoonnummer. Dat is voor mensen die niet alleen bladeren en alleen maar bij de prachtige foto’s stil staan, maar voor diegenen die lezen en zich echt willen informeren en vervolgens actief reageren. Onder andere vindt je in TOP HAIR regelmatig salonreportages van succesvolle kapsalons. Ook hier worden de contactlijnen vermeld. Als je geïnteresseerd bent, schroom niet om deze collega’s te benaderen voor een persoonlijk gesprek. Zij zijn trots op hun salon en laten dat ook graag zien.

Geplaatst op Geef een reactie

Vidal Sassoon The Movie

How one man changed the world with a pair of scissors
Vidal Sassoon's impact is so profound in so many ways, even forty years after his revolution; he is inarguably the most important person in hairdressing, ever. He is the ultimate hero. His life serves as an extraordinary inspiration to millions of people, reminding them what is possible with the right commitment and passion.
A feature documentary spanning 80 years of revolution in culture, as told through the life of one extraordinary man, VIDAL SASSOON THE MOVIE is the revealing and inspirational story of how one man changed the world with a pair of scissors.
A true rags to riches tale, the film traces Sassoon’s path from a London orphanage to international success and celebrity. It follows Michael Gordon, founder of the haircare company Bumble and bumble, as he sets out to document Vidal's life in a richly visual book. Sassoon's story comes alive as the design of the book unfolds.
Living through war and poverty, the seeds of his future are spawned as young Vidal becomes driven to rise above the circumstances of his birth. Spurred by his mother’s dream that her son would find success as a hairdresser, Sassoon apprentices in a local salon. “I made up mind, if I was going to be in hairdressing, I wanted to change things.” Through tireless hard work and commitment, he struggles to modernize the old-fashioned world of hair; with modern architecture as his inspiration, Sassoon focuses on geometric shapes and angles that literally changes the way women look, and ushers in the social revolutions of the 60’s. Salons, schools and products follow all over the world, and his tag line, “if you don’t look good we don’t look good” becomes a defining cultural touchstone.
With an added emphasis on his inspirational drive, VIDAL SASSOON THE MOVIE shows Sassoon to be not only one of the great innovators of our time, but a cultural life force as relevant today as ever.

Geplaatst op Geef een reactie

Tien vragen aan Karin Bloemen


Karin (50) speelde onder meer in de cabaretgroep Purper en wordt sinds de show La Bloemen ook wel Neerlands diva genoemd. Dit onderstreept zij door het dragen van enorme jurken en imposante kapsels. In 2008 vierde Karin met twee shows in theater Carré haar 25-jarig artiestenjubileum. Momenteel staat Karin weer op de bühne met “Absobloodylutely Bloemiliciously Fanf*ckintastic”. Ze haalt alles uit de kast om haar publiek de dagelijkse crisisbeslommeringen even te doen vergeten!

1. Je haartype?

Fijn stijl blond geverfd haar.

2. Laat je weleens een verzorgende behandeling doen bij de kapper?

Nee. Na het wassen gebruik ik soms gebruik ik mousse van Marlies Möller om het zachter te maken.

3. Hoe verzorg je je haar thuis?

Gewoon wassen onder de douche met een fijne shampoo voor beschadigd haartype. Vanwege het verven is dat wel lekker.

4. Wat is je favoriete haarproduct?

Henna Hair Repair, de finish-lak van Biosilk.

5. Hoe houd je je haar zo mooi?

Ik vind niet dat ik heel mooi haar heb, mijn kapper Theo Hopman maakt dat het er mooi uit ziet.

6. Hoe draag je je haar het liefst?

Liefst los, geföhnd of even stylen met de krultang. Ik heb ook vele jaren geweldige dreads gehad. Elke 3 maanden werden ze opnieuw werden ingezet door een echte haarkunstenaar Bob Q. Dat was heerlijk makkelijk en perfect voor m’n werk! Dat haar kón gewoon niet instorten…

7. Wissel je vaak kapsels tijdens je shows of gebruik je ook weleens pruiken?

Voor grote shows gebruiken we vaak haarstukken en/of pruiken, want door het zweten en het verkleden stort een kapsel heel snel in.

8. Heb je weleens haarproblemen?

Ja het pluist veel sneller dan vroeger. Ook is het wat droog door het vele föhnen en gebruik van haarlak. En waarschijnlijk ook omdat ik wat ouder ben. Dan gaat de kwaliteit van je haar toch achteruit.

9. Wat is je grootste haardrama ooit?

Dat ik op m’n kruin stukken haar heb weggebrand met een te hete krultang.

10. Hoe belangrijk is je haar voor je?

Een goed verzorgd kapsel hoort bij het totaalbeeld. Als je een prachtige jurk draagt en er zit een waardeloos kapsel boven, haalt het alles naar beneden. Ik vind verzorgd haar ook een teken van gezondheid en respect voor jezelf.