Kapsalon te koop
Wolfgang Peppmeier is hoofdredacteur van Top Hair Benelux en schrijver van het boek ‘Uitstraling – laat van buiten zien wie je van binnen bent’. Hij geeft seminars en lezingen voor particulieren op gebied van uitstraling en kernkwaliteiten. In de kappersbranche begeleidt hij kapsalons bij het verbeteren van hun kwaliteitsniveau en het schrijven van een salonhandboek.
Op dit moment zijn er veel kapperondernemers ver in de zestig, die hadden gehoopt hun kapsalon eind van dit jaar te kunnen mogen verkopen. In Nederland komen er per dag drie nieuwe kapsalons bij. Maar weinig starters schijnen interesse te hebben in de goed gevulde tombola van reeds bestaande kapsalons, die soms al jaren op een koper wachten.
Moeilijk te verkopen
Net als woningen, zijn ook kapsalons moeilijk te verkopen. Een belangrijke reden is bij beiden de prijs, die niet meer klopt. De wereld ná de crisis is duidelijk anders dan de wereld vóór de crisis. Zolang huizen- en salonbezitters bij hun prijsstelling daar geen rekening mee houden, zal er weinig beweging in de markt komen.
Vroeger was een goedlopende kapsalon de oudedagsreserve voor de ondernemer.
Vroeger was een goedlopende kapsalon de oudedagsreserve voor de ondernemer. Jammer, maar dit idee is niet meer van deze tijd. De markt verandert zo snel dat er geen enkele garantie op de ‘occasion’ kan worden gegeven. Was de kapsalon zeer succesvol, dan is hij vanwege de hoge prijs al helemaal niet meer te verkopen. Als een buitenstaander deze zaak koopt, zal hij of zij voor iets moeten betalen wat later totaal anders moet. Om te beginnen zal de inrichting aan de normen van deze tijd moeten voldoen. Dus waarom eerst voor iets betalen wat vervolgens in de container belandt. Je kunt er van op aan dat de nieuwe koper andere ideeën heeft over hoe in de zaak gewerkt zal moeten worden dan de verkopende eigenaar.
Nieuwe eigenaar
Dan moet je ook maar afwachten, of de bestaande klanten, waarvoor je veel ‘goodwill’ hebt moeten betalen, de cultuurshock van de nieuwe aanpak zullen overleven. Grote kans dat ook de bestaande medewerkers niet willen veranderen en loyaal blijven aan hun ‘oude’ ideeën. Veranderen doet immers pijn en zij hebben niet voor die verandering gekozen. Het is zelden dat medewerkers en klanten meteen fans worden van de nieuwe eigenaar. Hij of zij is immers de indringer en stoorzender. Vaak weet de nieuwe eigenaar niet eens precies wat hij of zij wil. Dus komt er een tijd van experimenteren waar noch de bestaande medewerkers noch de bestaande klanten op zitten te wachten.
De ideale situatie
Ideaal zou zijn als een kapsalon door een bestaande medewerker wordt overgenomen. Hij of zijn kent de saloncultuur, heeft het vertrouwen van de klanten en zal het roer niet meteen helemaal omgooien. Door een ‘fluwelen’ revolutie zullen de meeste klanten mee gaan en kunnen zo langzaam wennen aan het nieuwe regime. Als je vervolgens de klanten betrekt in de besluitvorming, maak je van tevreden klanten ook nog eens enthousiaste klanten. Als je dan de overgenomen medewerkers meer verantwoording geeft, zullen zij loyaal blijven en hun best doen om de nodige veranderingen tot een succes te brengen.
Een bestaande kapsalon verkopen vergt enige tijd van voorbereiding. Hoe meer aandacht je besteedt aan dit voortraject, hoe soepeler later de overname zal gaan. Als je vragen hebt over de verkoop van een bestaande kapsalon, zoals over de waardebepaling, zoeken van een koper en begeleiding bij de juridische procedure, is de ANKO een zeer serieuze partner. Kijk bij de ANKO voor meer informatie.
Wie van de starters een bepaalde doelgroep voor ogen heeft en daarvoor een duidelijk concept met strategie schriftelijk heeft uitgewerkt, kan maar beter met een ‘schone lei’ beginnen en geen bestaande salon overnemen. Ga op zoek naar een geschikte locatie, kies voor het interieur dat bij de beoogde doelgroep past, zoek vervolgens de juiste medewerkers erbij, die je van tevoren moet klaarstomen voor de beoogde formule.
Lees ook: Succes heb je zelf in de hand.