Home Winnaar Kapsalon Award 2015 - Velvet Monkey
Events & Awards

Winnaar Kapsalon Award 2015 - Velvet Monkey

De uitreiking van de Kapsalon Awards zijn alweer lang achter de rug en zoals jullie misschien nog weten was het Velvet Monkey House of Hair uit Almelo, die met de hoofdprijs naar huis ging. Reden voor mij om eens naar het Oosten van het land af te reizen om Kylie en Eduard een bezoekje te brengen in hun mooie salon. Ik vroeg mede-eigenaar het Eduard Meijerink meteen de oren van het lijf. Lezen jullie mee?

Waarom de Kapsalon Award?

Het was eigenlijk het idee van mijn compagnon Kylie. We bestaan nog maar 2,5 jaar en zij had me overtuigd dat dit een mooie manier was om onze salon op de kaart te zetten. Hierdoor konden we onze manier van ondernemen onder de aandacht brengen en we waren er wel klaar voor om de competitie aan te durven! Meedoen aan bv de Coiffure Award zegt helemaal niets over mijn salon.

Velvet

Wat deed de overwinning met je?

Ik was er best wel door geroerd, ik had de winst ook totaal niet verwacht. Toen ik begon aan de verkiezing was ik eerst sceptisch, maar nu ben ik erg enthousiast. Het team is apetrots en ze zijn enorm gegroeid hierdoor. Ik zie het als een erkenning voor hun harde werken. Dit is echt een team award, heel leuk!

De Kapsalon Award is echt een team award!

Wat heeft de Award je tot nu toe gebracht?

We hebben veel landelijk en regionale publiciteit gekregen. Ook voor klanten heeft de winst toegevoegde waarde. Bovendien heeft het me veel nieuwe klanten opgeleverd. Wij vragen nieuwe klanten altijd hoe ze bij ons zijn gekomen en als we dan keer op keer horen dat ze hebben gelezen over de salon award, is dat een goede graadmeter.

Hoe belangrijk is klantenfeedback?

Wij vragen klanten actief om feedback en we zijn heel blij met de enorme aantallen positieve reviews op WieWatHaar. Op onze spiegels hebben wij een social media actie. We vragen klanten zich in te checken en op Facebook een review met foto achter te laten. Bijna al onze klanten liken onze pagina, dat werkt goed. Daarnaast blijf ik geloven in mond-op-mond reclame, daar zit meer emotie achter.

Waarom kapper?

Ik weet niet beter! Vanaf mijn 6e wist ik dat ik kapper wilde worden, daar heb ik nooit aan getwijfeld. Bovendien is het haalbaar, want iedereen kan kapper worden. Zowel ondernemerschap als creativiteit komen niet in mijn familie voor, ik was daar echt eenling in. Vanaf mijn 14e ben ik begonnen als hulp in een salon in Rijssen, waar ik vandaan kom. Daarna heb ik oa. 6 jaar bij een salon in Enschede gewerkt en daarnaast veel free-lance werk gedaan. Ook won ik op mijn 19e de Wella Trendvision Award voor Nederland. Toen werd mijn vader ziek en heb ik alles op een heel laag pitje gezet om veel tijd met hem te kunnen doorbrengen. Na die periode was ik er helemaal uit en besloot daarom om mee te doen aan The Next Hair Guru. Je bent dan 10 weken op TV en ik hoopte dat daarna de opdrachten weer binnen zouden komen. Dat gebeurde ook. Maar ik wilde ook graag zelf iets neerzetten en dat heb ik nu samen met Kylie, ruim 2 jaar geleden gedaan!
Velvet-03

En waarom een salon in Almelo?

Ik kom uit deze omgeving en had veel klanten in Deventer en Enschede, dus Almelo ligt daar mooi tussenin. Bovendien was er nog geen salon in het hogere segment in Almelo.

Kylie en ik hebben afgesproken dat we trouw zouden blijven aan onszelf

Uitgangspunten van Velvet Monkey

De aanloop duurde wel lang. Ik geloof niet in stunten of kortingen. Vanaf het begin hebben Kylie en ik afgesproken dat we trouw zouden blijven aan onszelf. Daarom knippen we geen kinderen en doen we bv. geen watergolven. We willen ons houden aan onze kernwaarden en een klantenkring opbouwen die bij ons past. Doordat onze huidige klanten ons weer aanbevelen bij hun vrienden, hebben we nu een leuke groep klanten die echt bij de salon past. 
Velvet-02

Onderscheidend

Wij besteden heel veel aandacht aan een consult en dat doen we kritisch en eerlijk. Dat is echt uniek in deze regio. Wij doen alleen maar dingen waar we gelukkiger van worden en letten op de natuurlijke valling van het haar. Ook proberen we het haar niet zo af te stylen, dat de klant het thuis niet kan nabootsen. We geloven erg in consumentvriendelijk haar, waar de klant thuis ook raad mee weet. Haar is als een lijst dat het gezicht mooier moet maken. Daarom benoemen we in ons consult ook de minder mooie dingen. Klanten weten die vaak ook wel van zichzelf en vinden het fijn dat we eerlijk zijn en met een oplossing proberen te komen. Wij leveren alleen maar haar op maat af, dat helemaal bij die persoon past.

Klantenbinding

Via Facebook bieden we een kijkje achter de schermen. Daarnaast mailen we onze klanten regelmatig, zonder dat het een overkill wordt. Hierdoor kunnen we onze trouwe klanten rechtstreeks aanbiedingen doen, die we verder nergens communiceren.

Velvet-01

Welke stad inspireert het meest?

Londen prikkelt mijn zintuigen, maar Monaco fascineert me. Die stad zet me aan het denken, je begeeft je daar echt in een andere wereld.

Wat staat nog op je bucket list?

Een internationaal project; we zijn momenteel achter de schermen hard bezig om een nieuw project te realiseren in Monaco. Iets waar wij nog weinig concreet over kunnen zijn. Daarnaast zou ik in de toekomst Brand Director willen worden. Bruggen slaan tussen educatie, sales en marketing. Doeltreffend zijn en niet zo stoffig! Terug naar onze ambacht!

Alle winnaars van de Kapsalon Award 2015