Home Wat zegt het etiket over jouw product?
Huidweetjes

Wat zegt het etiket over jouw product?

Het etiket van cosmeticaproducten bevat meer informatie dan je zou denken en daarom is het slim om daar even bij stil te staan. Want we gebruiken dagelijks van alles, van shampoo's tot gezichtscrèmes en het is wel belangrijk te weten wát je precies op je huid en je haar smeert. Natuurlijk kun je de claims van de leveranciers lezen, maar dit zijn vaak reclameboodschappen. Wat nog meer zegt over het product zijn de informatie over de fabrikant, de ingrediëntenlijst en de houdbaarheid van een product. De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) bracht onlangs een handige gids uit, die vertelt waar je precies op moet letten en hoe je die informatie kunt lezen.

Een etiket moet voldoen aan de Europese wetgeving voor cosmetica. Soms voegt de fabrikant extra informatie aan het etiket toe, zoals een keurmerk of een claim. Kijk op het schema hieronder welke elementen vaak terugkomen op de verpakking van een product:

  1. Productnaam - dit is de naam die de fabrikant aan het product heeft gegeven.
  2. Functie van het product - dit is waar het product voor dient, zoals shampoo of badschuim.
  3. Gebruiksaanwijzing - dit zijn de instructies voor het juiste gebruik.
  4. Bewaaradvies/waarschuwing - hier staat hoe je het product het beste kunt bewaren (bv. 'koel en droog') en wat je juist niet moet doen (bv. 'vermijd oogcontact').
  5. Claim - hier staat wat de fabrikant belooft (bv. 'anti-rimpel' of '24h houdbaar'), maar let op! Dit wil niet zeggen dat dit ook zo is. De Europese Commissie heeft wel bepaald dat deze claims moeten worden onderbouwd met wetenschappelijke studies. Deze worden gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en consumenten kunnen een klacht indienen als zij menen dat een claim in strijd is met de Reclamecode Cosmetische Producten.
  6. Ingrediëntenlijst - alle ingrediënten moeten op de verpakking staan als zgn. "INCI-namen'. INCI staat voor International Nomenclature Cosmetic Ingredients. De INCI-namen staan in volgorde van afnemend gewicht. Aan deze lijst kun je dus zien hoe hoog een essentieel (geclaimd) ingrediënt op de lijst staat, waaruit je kunt aflezen of er veel of weinig in zit.
  7. Kleurstoffen - bij producten in verschillende kleuren (bv. een lipstick) is het niet nodig om voor elke kleur een apart etiket te maken. In dat geval staat er één ingrediëntendeclaratie met de tekst ’Kan... bevatten’ of ‘May contain...’ of ‘[+/- ...]’. Kleurstoffen zijn te herkennen aan de kleuren-indexnummers, bv. 'CI 75300'.
  8. Hoeveelheid - de inhoud van een product staan aangegeven in milliliters (ml) of gram (g). De ‘e’ bij de maat geeft aan dat dit de hoeveelheid is die met een wettelijke bepaalde afwijking wordt afgevuld. Producten zonder ‘e’ moeten minimaal de aangegeven hoeveelheid bevatten.
  9. Houdbaarheid - dit geeft aan hoe lang een potje na opening goed blijft. Deze periode wordt aangeduid in maanden (M). Naast de M staat een cijfer, dit geeft het aantal maanden aan. Als een product maar 1x kan worden gebruikt, staat deze informatie niet op de verpakking. Op producten die ongeopend korter dan 30 maanden houdbaar zijn, staat aangegeven ‘bij voorkeur te gebruiken voor...’ of het zandlopersymbool.
  10. Batch- of codenummer - bv. 100 liter shampoo die in dezelfde productieronde is gemaakt, wordt afgevuld in 400 shampooflessen. Deze krijgen dan allemaal een uniek batchnummer. Mocht er ooit twijfel bestaan over de kwaliteit, dan kan worden nagegaan of dit voor de hele batch geldt.
  11. Fabrikant/importeur - naam en het adres van de fabrikant/importeur die verantwoordelijk is voor het op de markt brengen van het product. Dit is het fysieke adres, bestaande uit minimaal de postcode en het huisnummer. Hier kun je terecht voor eventuele klachten over het product.
  12. Streepjescode - hieraan herkent de kassa om welk product het gaat.
  13. Land van productie - wanneer een product buiten de Europese Unie is geproduceerd, dan staat dit op het product of de verpakking vermeld. Bijvoorbeeld ‘made in the USA’.

Extra informatie

Soms staat er meer informatie op een etiket, zoals een QR code, die de consument met mobiel kan inscannen voor meer informatie op een webpagina. Of zit er nog een laag onder het etiket, dat je eraf kunt trekken voor meer informatie, bv. als het etiket te klein is.

Alle informatie moet makkelijk leesbaar zijn en onuitwisbaar.

Dierproefvrij?

Al jaren wordt cosmetica worden in Europa niet meer getest op dieren. Deze dierproeven zijn sinds 2004 bij de wet verboden. Ook mogen producten waarvan ingrediënten wel op dieren zijn getest, niet meer in Europa worden verkocht. Als je dus een product hier koopt, kun je ervan uitgaan dat dit dierproefvrij is. Daarom zijn de claims ‘niet getest op dieren’ of ‘dierproefvrij’ eigenlijk niet nodig en overbodig. Bovendien kan vrijwel geen enkel cosmeticaproduct volledig ‘dierproefvrij’ worden genoemd, omdat elk ingrediënt ooit in het verleden met behulp van een dierproef getest. Maar gelukkig behoort dat tot het verleden en kun je als dierenliefhebber nu veilig je producten in Europa kopen.