Home Met de handen in het haar
PRO NIEUWS

Met de handen in het haar

Op het moment dat ik deze blog schrijf zijn we allen in de ban van het Coronavirus. Over de gehele wereld zijn de mensen ontdaan en ook de kappersbranche wordt hard geraakt.  Oftewel: 'De kapper zit met de handen in zijn eigen haar'.

Nu we verplicht worden onze deuren tot minimaal 6 april te sluiten, hebben we voldoende tijd om eens kritisch naar onze onderneming en onszelf te kijken. En eens goed na te denken over hoe nu verder na deze crisis? Hoe zijn we de afgelopen jaren bezig geweest? Wat zouden we hierin kunnen verbeteren en anders kunnen doen?

Corona laat zien wie we zijn, hoe we reageren en handelen in een crisissituatie.

In functie als collega kapper, leverancier en duurzaamheid coach heb ik de afgelopen dagen met veel collega kappers gesproken. De een maakt zich enorm veel zorgen terwijl de ander juist kansen ziet. Corona laat zien wie we zijn, hoe we reageren en handelen in een crisissituatie.

Wat mij erg opvalt is dat de kapper naar oplossingen blijft zoeken om de klant te blijven bedienen. Heel bijzonder om te zien hoe sociaal, dienstverlenend en servicegericht de kapper van nature is. Zelfs wanneer de eigen gezondheid op het spel staat. Het deed mij denken aan de film TITANIC waar het orkest doorspeelt terwijl het schip zinkt. Koste wat kost wil de kapper zich inzetten om zijn klanten tevreden te houden.

Natuurlijk is dit een mooie eigenschap. Echter, mijn inziens zou ten alle tijden je eigen gezondheid voorop moeten staan en dan pas denk je aan in het welzijn en de tevredenheid van je klant.

We worden door deze situatie bewust gemaakt van onze kwetsbaarheid. We houden letterlijk en figuurlijk onze adem in! En dat terwijl de natuur juist vele voordelen ondervindt, minder vervuiling en meer frisse lucht.

De welvaart wordt minder waardoor het materialisme, de kooplust en het uiterlijk vertoon even niet meer onze prioriteiten zijn. Corona zet de wereld volledig op zijn kop en laat ons duidelijk zien dat de rollen zijn omgedraaid. Nu wordt niet de NATUUR maar juist de mens geraakt.

Terwijl we ons als kapper hoofdzakelijk bezig houden met het uiterlijk oftewel “de buitenkant” komen we tot de conclusie dat “de binnenkant” éigenlijk vele malen belangrijker is.

Dit zou HET moment van besef moeten zijn dat we onze gezondheid, die  van mens, milieu en onderneming voorop moeten gaan stellen.

Is het niet vreemd dat er dagelijks met chemische stoffen gewerkt wordt , maar dat men zich er niet of nauwelijks in verdiept wat de nadelige gevolgen van deze stoffen voor mens en milieu zijn? Deze conclusie zal zeker ook door de consument getrokken gaan worden.

Uiteraard verdienen we met 'de buitenkant' het geld en wordt de kapper gelukkig als zijn klant er op zijn mooist uitziet. Schoonheid en gezondheid gaan verrassend goed samen!

Ik wil jullie uitdagen, kijk naar de mogelijkheden. Ze zijn er! Er zijn producten op de markt die veel minder of helemaal niet toxisch zijn. Neem bijvoorbeeld eens de plantenkleuring, de vraag van de consument hiernaar wordt steeds groter. Of verdiep je in de ingrediënten en hun uitwerking. Annie Kok geeft hier interessante trainingen over.

Wat ga jij doen?

Duurzaamheid is een hot item. Verduurzamen doe je niet 'even', dit is een proces en blijft altijd in beweging. Richard houdt zich vooral bezig met het verduurzamen in de kappersbranche. Judith richt zich meer op verduurzamen in het algemeen. Denk hierbij aan voeding, leefstijl en mind.

Cover: Sharon McCutcheon

Lees ook van Richard en Judith ; Wist je dat kappers grote vervuilers zijn?