Home Met Absolution kun je eigenlijk niet de fout ingaan
De expert

Met Absolution kun je eigenlijk niet de fout ingaan

Interview met Annelies Bisseling – van Buren

Ze werkt al meer dan 40 jaar in de beautybranche. Nadat Annelies jarenlang zelf een schoonheidssalon had, maakte ze de overstap naar educatie bij Clarins. Ze is sinds 2014 Manager Education voor het huidverzorgingsmerk Absolution, vanaf het moment dat dit merk in Nederland werd gelanceerd.

Ik denk dat deze producten beter zijn dan goed!

Waarom Absolution?

Op gegeven moment werd ik gebeld door Ministry of Beauty, die in onderhandeling waren met het Franse merk Absolution, of ik interesse zou hebben om daar trainingen voor te gaan geven. Ik zat op het eind van mijn carrière en was alleen geïnteresseerd als er écht iets heel leuks op mijn pad zou komen. Daarna ontving ik een aantal proefproducten van Absolution en na ruim een week was ik overstag. De producten vond ik heel bijzonder en dat terwijl ik best wel wat gewend was.

Er worden natuurlijke ingrediënten gebruikt van hele hoge dosering en dat merk je, want de producten doen daadwerkelijk iets voor je huid. Ik zag echt verschil na 1,5 week en dat is heel snel. Toen ik na 14 dagen weer werd gebeld met de vraag of ik het merk goed vond, zei ik: “Ik denk dat het nog beter is dan goed!”. En toen wist ik dat dit de baan voor mij zou zijn.

Alle verpakkingen zijn recyclebaar en worden helemaal gemaakt van recycled materiaal, zelfs de gebruikte inkt is gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Ze gaan er dus heel ver in om het milieu niet te belasten. Bovendien wordt 2% van de winst afgedragen aan CARE (een stichting die opkomt voor de meest kwetsbare mensen op aarde). Dat sprak mij enorm aan. Bovendien vroeg ik me al jaren af waarom merken zoveel verschillende lijnen hebben. Absolution doet dat anders, je kunt alle producten met elkaar gebruiken en er wordt gekeken naar de behoefte van de huid. In alles had ik een merk gevonden waar ik voor 100% achter kon staan, zowel met de ethiek als de kwaliteit was het helemaal in orde. Dat merk je hier op kantoor ook, we hebben eigenlijk praktisch nooit een retour. Iets dat ik nog nooit heb meegemaakt.

Geen fout advies

De producten zijn nooit slecht voor de huid, in het ergste geval heb je een product te pakken waarmee je geen optimaal resultaat behaalt. Maar schadelijk is het nooit, je kunt dus eigenlijk geen fout advies geven. Je kunt het natuurlijk wel beter doen en daar train ik ook op. Dit merk kan echt problemen oplossen. Bijvoorbeeld voor mensen die rosacea hebben zijn er crèmes die roodheid drastisch doen verminderen. Je ziet soms al verschil na één behandeling.

Wat me wel opvalt is dat veel schoonheidsspecialisten heel kundig zijn, maar vaak doorslaan in het invullen wat voor de klant het grootste probleem zou zijn. Ik draai dat om en vraag de klant om mij te vertellen wat haar grootste probleem is. Het is heel belangrijk om te vragen wat de klant zelf het meeste stoort en dat kan iets heel anders zijn dan de schoonheidsspecialiste op het eerste gezicht zelf ziet. Ik zeg altijd, ga nou eerst eens in gesprek en doe dat niet alleen de eerste keer, maar altijd. Want in 6 weken kan er veel veranderen.

Ik heb nog nooit zoveel verkocht, maar ik heb niet het idee dat ik aan het verkopen ben.

Mijn methode is altijd: ga naast de stoel zitten en vraag. Wat zie je aan je huid en wat zou je graag verbeterd willen zien. En gaat er iets in je leven veranderen. Het voordeel hiervan is, dat je meteen ergens op kunt inhaken. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat ze op vakantie gaat, dan kan de schoonheidsspecialiste een geschikte behandeling adviseren. Raad desnoods een product aan dat mee kan in de koffer. Op zo’n manier ben je niet aan het verkopen, maar geef je advies en dan is de klant eigenlijk al om. Onze schoonheidsspecialisten die op die manier werken zeggen: “Ik heb nog nooit zoveel verkocht, maar ik heb niet het idee dat ik aan het verkopen ben.”

De duurste producten zijn iets meer dan 60 euro en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ook dat vind ik een voordeel; je kunt voor iedere portemonnee advies geven, dat hangt af van het aantal producten dat je adviseert. Wij besteden heel veel aandacht aan het intakegesprek en geven ook veel verkooptrainingen. Wij leren naar de klant te luisteren en de juiste vragen te stellen. Pas dan kun je advies op maat geven.

Favoriet

Mijn favoriet is echt de Crème Riche. De naam doet vermoeden dat het een hele rijke crème is, de meeste mensen denken dan aan vetstoffen. Maar dat is niet zo, de crème is wel heel rijk aan kalmerende stoffen. Als je het niet weet met je huid, maar je hebt wel last van roodheid, bultjes of droogheid, dan is deze crème altijd goed. Het is een fantastisch product dat de huid helemaal in balans brengt.

Toekomstplannen

Ik ben nu 64 en wil heel graag blijven doorwerken en gelukkig krijg ik die kans ook. Daarom wil ik dit blijven doen totdat ik links en rechts wordt ingehaald. Of als ik het gevoel krijg dat het werk te veel van me gaat vragen, dan wordt het tijd om te stoppen. Maar ik ga geen ander avontuur meer aan. Wat ik wel doe is zoveel mogelijk mijn kennis overdragen aan collega’s, zodat zij dit werk straks kunnen voortzetten. Want ik wil het wel goed kunnen overdragen. Ik ben dit in mijn eentje gaan doen en het voelt daardoor toch een beetje als mijn kindje.  Dit ‘kind’ moet nog even volwassen worden en dan is het misschien goed om te gaan.