Home INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Martijn Garsthagen
Stylist

INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Martijn Garsthagen

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. Martijn Garsthagen was mede-oprichter van Hype en is nu eigenaar van This is Happening, een lifestyle conceptwinkel inclusief haarsalon.

Haarkunstenaar-Martijn-GarsthagenWaarom de kappersbranche

Als 6-jarige wilde ik al kapper worden en toen ik jaren later op school er een potje van maakte, regelde mijn vader een baan voor me bij een sjieke salon in Wassenaar. Ik was toen 17, en mocht daar 5 jaar lang alleen maar watergolf rollers uithalen en de wasbak was mijn domein. Deze tijd heeft me enorm veel geleerd over verkoop, advies en service maar ik mocht daar 5 jaar geen schaar aanraken. Na diverse salonervaringen richtte ik 12 jaar geleden het franchise concept Hype kappers op en ook het haarmerk Damn in die periode. Na een 11 jaar vond ik het genoeg en wilde ik uit deze bedrijven om mijn nieuwe conceptstore This is happening op te zetten. Een salon&store waar modelabels, muziek, gadgets, accessoires wordt gecombineerd met “haar”. Alles wat ik “happening’ vind breng ik naar de winkel.
Martijn-01

Wat vind je leuk aan dit vak?

De salon&store trekt een publiek aan die daar klaar voor is en het graag draagt. De combinatie van kritische vaste klanten samen met hippe toeristen geeft me een enorme energie en houdt ons scherp om nieuwe en verrassende coupes te maken.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Nogal divers. Ik sport 3 x per week in de vroege ochtend en ga daarna naar de salon waar geef ik leiding geef aan ons team. Ik sta vrijwel elke dag vol met klanten en tussendoor runnen we met zijn allen de winkel in al zijn facetten. Het zoeken en inkopen van kledingcollecties en gadgets doe ik in de avond uren. Social media, website content, muziek uitzoeken voor This is happening doe ik tussen alles door. We hebben een fantastische zoon Duran waar ik veel tijd mee door breng.

Hoogtepunt uit je carrière?

Ik heb 12 jaar geleden het franchiseconcept Hype mede opgericht en 5 jaar geleden het cosmeticamerk Damn wat een bijzondere tijd was. Van beide heb ik vorig jaar afscheid genomen om mijn allernieuwste concept This is happening te beginnen op de Haarlemmerdijk wat ik wel als grootste hoogtepunt ervaar. Mijn creatieve hoogtepunt was toen ik in 2009 werd ik gevraagd om de openingshow te verzorgen voor de Who’s Next show van Sebastian voor 2500 man in de Westergasfabriek. Een gigantische productie waar ik met heel wat te gekke mensen heb samengewerkt.

Lees ook:

INTERVIEW MANDY BERGER

INTERVIEW RENATE VAN LAERHOVEN

Wat is je aanpak bij een nieuwe klant?

Ik zie bijna altijd verbeterpunten. Ik kan vrij ongenuanceerd vertellen wat iemands zwakke punten zijn, zodat het duidelijk is voor iemand. Ik probeer altijd goed te onderbouwen hoe ik die zwakke plek kan tackelen en die juist door knip en style technieken kan verbeteren. Door tijdens de gehele behandeling iemand te betrekken bij de dingen die ik doe en waarom ik ze doe, ontstaat er vertrouwen en het belangrijkste… de bereidheid dat mensen hun haar de volgende dag stylen met de producten en de manier waarop ik het ze heb uitgelegd.
Martijn-02

Waarom komen klanten terug?

Vanwege mijn eerlijkheid en enthousiasme denk ik. Ik neem mijn klanten heel serieus en dat voelen ze. Maar mensen komen soms ook niet terug om deze reden. Niet iedereen kan mijn eerlijkheid waarderen. Dat is prima, zo heb ik de klanten die bij me passen.
`Martijn Garsthagen">Ik kan vrij ongenuanceerd vertellen wat iemands zwakke punten zijn`

Welk soort kapsel spreekt je aan?

Voor mannen vind ik 'undone' haar goed waarbij de zijkanten kort maar gedekt zijn en het boven op rauwig naar voren opzij valt met weinig product.
Ik knip bij vrouwen nu graag een kort gelaagde lengte net onder oorlel met een een ietwat kort uitgewerkte rauwe ponyparty of een mooie schouder lengte zonder lagen die goed uitgewerkt is waarbij de pony mooi zacht in de zijkant fade zodat de jukbeenderen er mooi uitkomen.

Voor welke fashionshow zou je het haar willen doen?

Ik ben meer van coole draagbare fashioncoupes dan dat hele avantgardistische wat shows betreft. Voor de shows en shoots die ik gedaan heb in het verleden maakte ik ook meer streetfashion haar. Coupes creëren voor shoots voor fashionlabels als Native Youth en Topshop gaan daar veel meer over en lijkt me waanzinnig om te doen.

Favoriet haarproduct

Om ruwe en wat meer viezer haar te maken werk ik veel met Hair.resort van Kevin Murphy. Ook word ik blij van de resultaten van Nutricolor.. Goeie conditionerende kleurtoners die je makkelijk aanbrengt en goed kan doorverkopen voor eigen gebruik.
blendmagazine

Van wie zou je het haar willen doen?

Mark Rutte en onze Koning. Ik weet zeker dat ik ze stylisher kan maken zonder dat het to much is. Ze moeten autoriteit blijven uitstralen maar met meer mannelijk seksappeal en gevoel voor klasse..

Nederlandse vrouwen …

Je ziet gewoon dat er weinig tijd of moeite gestopt word in een beetje styling in de ochtend thuis. Dus veel staarten en klemmetjes. Ligt wat mij betreft ook aan de slechte uitleg in de Nederlandse salons. Ik was dit jaar in Tokyo en daar is gewoon niemand met slecht gestyled haar. Ook in scandinavie heerst gewoon een andere esthetische standaard. Gelukkig zijn vooral de Nederlandse mannen een inslag aan het maken.

Nog een keer werken met …

Anthony Mascolo is enorm bezig met fashioncoupes die draagbaar zijn. De manier van uitleggen en gevoel voor styling maken deze man tot een icoon.

Inspirerende stad …

Tokyo is aan en dan met name de wijk Shibuya. De fashionwijk met waanzinnige conceptstores waar de coolste mensen werken. Het gevoel voor service en style is zo goed. Het is er superschoon en de beleefdheid en gevoel voor service is aanstekelijk.

Bovenaan je bucket list …

Ik ga leren drummen en kijk daar enorm naar uit!

Het stokje gaat naar …

Joost Mulleman van de Barberschool, een zeer talentvolle jongen met een enorme ambitie en gevoel voor perfectie!

Lees ook: INTERVIEW MANDY BERGER of INTERVIEW RENATE VAN LAERHOVEN