Home Duurzaamheid is onderdeel van ons DNA
SUSTAINABLE BEAUTY

Duurzaamheid is onderdeel van ons DNA

Eind vorig jaar vroegen we dé man achter het ecovriendelijke kappersmerk Davines al over zijn 'baby', het We Sustain Beauty project. Eigenaar en CEO Davide Bollati vertelt ons hoe het er nu voor staat en waarom hij zich hier zo persoonlijk betrokken bij voelt.

Hoe gaat het nu met het ‘We sustain beauty’ project?

De We Sustain Beauty Campagne is de wereldwijde sociale en milieucampagne van de Davines merken die zojuist haar tweede editie heeft afgesloten - gevierd tijdens Earth Month - om klimaatactie te ondernemen door diepgaande integratie van schoonheid en regeneratieve biologische landbouw onder het motto 'Grow Beautiful' dankzij de samenwerking met Rodale Institute in de oprichting van EROC (European Regenerative Organic Centre) net buiten het Davines Village hoofdkantoor in Parma, Italië.

Een belangrijke mijlpaal voor ons was de Natural Capital Award van de Sustainable Development Foundation, die ons erkende onder 10 Italiaanse bedrijven die innovatie hebben laten zien in de ondersteuning van de biodiversiteit en agrarische ecosysteem dankzij het EROC-project.

Een andere belangrijke en lopende mijlpaal voor ons is het creëren van een netwerk van agronomen, boeren, bedrijven en universiteiten die geïnteresseerd zijn in regeneratieve landbouwpraktijken. Dankzij deze gemeenschappelijke visie zijn we nu met elkaar in gesprek om kennis en beste praktijken uit te wisselen.

Wat zijn ook alweer de kernwaarden van dit project?

De belangrijkste doelstelling en waarde, zoals de vorige editie van deze campagne, was om bewustzijn te creëren voor Davines stakeholders en klanten over de hele wereld over het belang van regeneratieve landbouw in de strijd tegen de klimaatcrisis, als een voorbeeld voor de schoonheidsindustrie en andere industrieën in de inkoop van meer duurzame ingrediënten.

LEES OOK: Davide Bollati van Davines over next level duurzaamheid

EROC gaat verder met wetenschappelijke studies naar specifieke plantensoorten die nu worden geoogst, en we hopen dat de introductie van deze nieuwe soorten ertoe zal leiden dat het merk volledig eigenaar wordt van het productieproces van ten minste één van haar actieve ingrediënten.

Waarom blijft Davines zich inzetten voor duurzaamheid?

Duurzaamheid centraal stellen in de bedrijfsvoering van Davines en het omarmen ervan in al zijn aspecten, is onderdeel van wie we zijn. Dat betekent dat we een pad van eindeloze groei en verbetering bewandelen en elk jaar meer en meer uitdagende en ambitieuze doelen stellen.

Davines' duurzaamheid pad begon in 2000. Dat is waarom we een businessmodel ondersteunen dat in staat is om winst en een positieve impact op mensen, het milieu en de gemeenschappen waarin we actief zijn te genereren.

Elk jaar stellen we progressieve doelen, meten we onszelf als bedrijf en verzamelen we al onze resultaten in het zgn. Duurzaamheidsverslag, dat beschikbaar is op onze website voor iedereen die geïnteresseerd is om meer te weten over onze verplichtingen. Wij willen een voorbeeld zijn voor onze klanten, andere bedrijven en al onze belanghebbenden, omdat tegenwoordig steeds meer consumenten en organisaties deze urgentie inzien en hetzelfde pad volgen om het extractieve model te verlaten voor een meer regeneratief model.

Zie je dit project ook als jouw persoonlijke missie?

Ik ben geboren met een persoonlijke gevoeligheid voor milieu en mensen. Dit draag ik over aan het bedrijf om een hoger doel te bouwen achter alle projecten die we ontwikkelen. Dat is ook de reden waarom we ons sinds het begin zo inzetten voor duurzame schoonheid en waarom we sinds 2016 een B Corp zijn. Dit betekent dat, in tegenstelling tot andere actoren die nog steeds debatteren over welke richting te nemen, wij vertrouwen hebben in de richting die we hebben gekozen en ons alleen maar afvragen hoe de reis voort te zetten en het goed te doen.

Ik ben geboren met een persoonlijke gevoeligheid voor milieu en mensen.

Davide Bollati

De fundamentele waarden van de Davines Group zijn ethiek, schoonheid en duurzaamheid, drie onderling afhankelijke pijlers die de basis vormen van hoe wij de wereld zien. Door ons te richten op duurzame schoonheid, moedigen we de mensen om ons heen aan om te zorgen voor zichzelf, het milieu waarin ze leven en werken en de dingen waar ze van houden. Ons doel is om ons best te doen voor de wereld en een goed leven voor iedereen te creëren door middel van de waarden die ons handelen sturen. Onze keuzes worden niet ingegeven door de wens om een trend te volgen, noch door berekening: wij volgen ons pad uit overtuiging en doen wat wij geloven dat de beste manier is om trouw te blijven aan onze waarden.

Wat is jouw droom over 10 jaar?

In mijn manier van zakendoen is de menselijke dimensie van fundamenteel belang. Ik heb gekozen voor een humanistische benadering van het bedrijfsleven, een economisch model dat zich niet beperkt tot het nastreven van louter winst, maar veel belang hecht aan immateriële waarden. Ik beschouw werk als een mogelijkheid tot zelfexpressie, tot leven, als het beste van alle mogelijke werelden.

De moeilijkheid blijft het omgaan met een economische wereld van berekeningen, omzetten, rendement op investeringen, pragmatisme en concurrentie. Allemaal elementen die dit perspectief beperken en vaak verstikken. Maar uiteindelijk loont het onvermijdelijk om waarden als eerlijkheid, schoonheid, duurzaamheid en respect voor mensen te geloven en concreet in praktijk te brengen. En telkens als er moeilijkheden zijn onderweg, worden de waarden versterkt en komen ze nog meer naar voren. Daarom wil ik de komende tien jaar echt doorgaan op dit pad van organische groei, consistent zijn met wat we geloven, zonder binnenwegen te nemen.

Davide Bollati sloot zich in 1992 aan bij de Davines Family Group en begon als Product Development Chemist en was daardoor nauw betrokken bij de formuleringen van nieuwe producten. Hij studeerde af als apotheker aan de universiteit van Parma University en deed Cosmetic Science aan de Farleigh Dickinson University. Daarnaast heeft hij ook in 2008 nog een opleiding aan de Harvard Business School gevolgd.