Home 5 VRAGEN AAN Monica van Ee
De expert

5 VRAGEN AAN Monica van Ee

Ze startte ooit heel jong haar carrière bij Prénatal. Na in allerlei branches werkzaam te zijn geweest, runt Monica van Ee inmiddels alweer 16 jaar het Nederlandse huidverbeteringsmerk hannah én is ze sinds 5 jaar voorzitter van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Tevens is zij nauw betrokken bij de stichting Look Good Feel Better en Hulphond Nederland. En alsof dat nog niet genoeg is, staat Monica ook aan het hoofd van de Miss Nederland Organisatie. Deze duizendpoot heeft als missie om vrouwen in hun kracht te zetten en gelooft dat zelfverzekerdheid een van de meest effectieve schoonheidsmiddeltjes is.

De huid is echt de spiegel van je ziel.

Nog steeds enthousiast bij hannah?

Het begon ooit dat ik mijn goede vriendin en oprichter Hannah Hakze hielp om het merk hannah beter op de kaart te zetten. Maar toen ze mij vertelde dat ze ongeneeslijk ziek was en iemand als ik nodig had, kon ik geen nee zeggen. Nadat Hannah in 2006 is overleden ben ik de kar gaan trekken.

Inmiddels is hannah helemaal ‘mijn baby’ geworden. Vergelijk het met een kindje adopteren; zo voelt hannah ook voor mij. Mensen zelfvertrouwen geven, is het mooiste dat er is. Je ziet iemand gewoon opknappen als de huid beter wordt. Je bent knap zoals je bent en dat zou elke jonge vrouw mee moeten krijgen. Want zelfvertrouwen maakt knap. Schoonheid komt echt uit een hele andere hoek dan dat men vaak denkt.

Mijn missie is om vrouwen zelfbewust te maken, want zelfvertrouwen maakt knap.

Hoofdkantoor hannah

Ikzelf draag bijna nooit make-up, maar ik verzorg mijn huid goed en ben blij met mezelf. Gelukkig heb ik dat al van jongst af aan van mijn ouders meegekregen en daardoor heb ik een gezonde dosis zelfvertrouwen. Ik weet dat ik misschien niet de mooiste ben, maar ik krijg altijd wel positieve reacties als ik ergens binnenkom. Dat komt omdat ik goed in mijn vel zit en me niet druk maak om wat anderen denken.

Want je bent wie je bent, neem niet alles zo persoonlijk! Helaas is dat vaak een valkuil voor vrouwen. Al die ‘debiele dikke lippen’ en ‘platte voorhoofden’ doen we echt niet omdat mannen dat mooier vinden. Zij vinden dat helemaal niet mooi! Vrouwen doen dat om elkaar gek te maken.

Mijn missie is daarom om vrouwen zelfbewust te maken en hun zelfbeeld te veranderen. Want wij krijgen helemaal geen commentaar van mannen; het zijn vrouwen die elkaar afmaken. En dat moet eruit! Wij vrouwen moeten elkaar juist steunen en er voor elkaar zijn.

Waarom ‘huidcoaches’?

Als jij iemand echt wilt helpen met haar huid, moet ze thuis de juiste producten gebruiken. Daarom is advies in de salon zo belangrijk. Bij hannah hebben we voor elk huidprobleem wel een oplossing, maar dat kun je alleen adviseren met de juiste productkennis. Ook word je als ‘huidcoach’ door klanten serieuzer genomen. Je zet jezelf dan neer als expert. Bovendien roept deze naam meteen vragen op, waardoor een Huidcoach de kans krijgt om uit te leggen wat haar vak inhoudt.

Ooit heb ik met mijn vriendin Hannah (Hakze) een boek geschreven ‘Geef je huid een kans’. Die titel omschreef eigenlijk helemaal wat wij willen doen voor de huid. Daarna is dat ook de nieuwe slogan van hannah geworden. De huid staat bij ons echt centraal.

Bij hannah staat de huid echt centraal.

Wij werken niet met ‘schoonheidsspecialisten’, omdat niemand jouw ‘schoonheid’ kan veranderen. Wel kan iemand zorgen dat jouw huid optimaal is en je coachen om dat zo te houden. Vandaar de naam huidcoach. Die past veel beter bij wat wij bij hannah voor ogen hebben.

Staat duurzaamheid op de agenda?

Als voorzitter van de NCV heb ik hier heel veel mee te maken. Persoonlijk vind ik dat deze term te vaak gebruikt wordt; duurzaamheid is een marketingkreet geworden. Bij hannah komen alle materialen uit Europa en als ik iets uit Nederland kan halen, doe ik dat.

Onze fabriek zit in Zeewolde. Daar komt alles binnen en wordt alles gemaakt. De meeste verpakkingen zijn al van recyclebaar plastic, we proberen echt zo duurzaam mogelijk te produceren. Dat vind ik ook vanzelfsprekend en daarom gebruiken we dit niet in onze marketing. Je moet dit gewoon doen en niet misbruiken voor marketingdoeleinden.

Daarnaast is natuurlijk niet altijd beter. Het streven zou moeten zijn ‘zo natuurlijk mogelijk’, maar er zijn nu eenmaal stoffen die chemisch echt beter te verkrijgen zijn. Soja is zo’n voorbeeld. Het is helemaal niet goed voor de natuur om die stof te winnen, want daar worden hele bossen voor gekapt. We zouden ons moeten afvragen wat we willen: alles natuurlijk, of de natuur sparen.

Geen mannenlijn?

De mannenhuid is iets dikker dan een vrouwenhuid, maar het verschil is minimaal. Veel belangrijker is dat elke huid verschilt per individu. Wij trainen onze huidcoaches zo goed, dat zij maatwerk kunnen leveren. Daarom vinden wij het niet nodig om aparte mannen- en vrouwenproducten te hebben. Om diezelfde reden hebben we ook geen aparte producten voor de donkere huid. Elk mens is uniek en voor elk huidtype of huidprobleem kunnen wij passende producten adviseren. Een derde van onze klanten is man en dat komt denk ik omdat een man kan zeggen: “Ik ga naar de huidcoach en ik krijg een bindweefselmassage”. Dat klinkt toch anders dan dat hij naar de ‘schoonheidsspecialiste’ gaat.

Wat gaan we in de toekomst zien?

We gaan steeds meer inzien dat onze huid een verlengstuk is van onze darmen. Dus als je huidproblemen hebt, is dat vaak een teken dat er iets niet goed gaat met de spijsvertering. Ons dieet is daarom heel belangrijk en daar zal steeds meer de nadruk op worden gelegd. Ik geloof er niet zo in om overal maar een pilletje voor te nemen. Je moet gewoon eten wat goed voor jou is en dat zou alle nodige voedingsstoffen moeten bevatten. Je huid is vaak een uiting van binnen naar buiten en dus ook van je darmen. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan de huid als iemand verdrietig is. Het is een uitscheidingsorgaan en zal daarom altijd uitscheiden wat er binnen gebeurt. De huid is echt de spiegel van je ziel.