Home Wij willen de trotse partner blijven van de kapper
Ondernemend

Wij willen de trotse partner blijven van de kapper

Interview met Bram Niessink

Sinds een jaar werkt hij fulltime voor Ministry of Beauty, het bedrijf van zijn vader Nico en is daar verantwoordelijk voor KIS Nederland. Maar hiervoor was Bram ook al werkzaam in de beautybranche en heeft zelfs een eigen geurenlijn ontwikkeld. Wij spraken hem over zijn plannen voor de toekomst.

Juist omdat we allebei zo eigenwijs zijn, komen we vaak tot hele leuke ideeën.

Werken voor je vader?

Veel mensen zeggen dat we qua karakter veel op elkaar lijken. Met als gevolg dat er soms  veel weerstand is, gepaard met hevige discussies. Mensen denken daarom ook vaak dat we hevige ruzie hebben maar dat is totaal niet zo, integendeel. Juist omdat we allebei zo eigenwijs zijn, komen we vaak tot hele leuke ideeën. Als ik met een iets kom heeft hij dat vaak al 25 jaar geleden geprobeerd en is dan is het in eerste instantie dus een nee. Uiteindelijk komen we na lange discussies met een tussenvariant én overtuigende argumenten waarom het nu wel zou werken en voilà. Mijn vader heeft natuurlijk enorm veel ervaring in de branche en dat kun je niet leren uit een boekje. Ik moet ook zeggen dat ik echt elke dag opnieuw heel veel van hem leer.

Met John Paul Dejoria

Wel merk ik dat sterker ben op het gebied van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Mijn studie fashion management aan het AMFI heeft mij hier ook zeker in geholpen. Ik wilde altijd al in de cosmetica werken en heb diverse stages gedaan in deze branche. Onder andere bij de HQ van Paul Mitchell in Hollywood wat zeer leerzaam was. Mijn vader heeft mij hier altijd vrij gelaten en mij nooit iets opgedrongen. Fashion is ook nog steeds een grote passie en het mooie is dat deze werelden heel erg dicht bij elkaar liggen. Beide industrieën willen mensen mooier maken en zijn super trendgevoelig, wat het juist zo leuk maakt. Ook is het een zeer concurreerde markt waarbij je altijd beter moet zijn dan de rest, anders val je simpelweg niet op en word je als merk snel vergeten. Dit zorgt ervoor dat het nooit saai is.

Eigen parfumlijn

Vorig jaar heb ik mijn eerste geur gelanceerd in Nederland, Zuid Afrika en Japan onder de naam FUGAZZI (dit betekent fake/onaantastbaar). Toen ik 18 was, ben ik mijn label BYB Amsterdam begonnen en inmiddels zijn er 4 parfums. Deze zomer komen er nog meer bij. De distributie wordt gedaan door Skins Cosmetics en daar ben ik best trots op. Het was mijn grootste droom om als kleine ondernemer tussen de ‘grote merken’ te liggen en dat is gelukt. Mijn fascinatie voor geuren ontstond tijdens een rondreis door Egypte met mijn opa. Daar kwam ik meer te weten over het ontstaan van parfums en hoe etherische oliën worden gebruikt en gewonnen. Op basis van deze kennis heb ik een concept geschreven en dit vertaald naar ingrediënten in top-, hart- en basisnoten. Ik vond geur altijd al erg belangrijk in cosmetica en ook tijdens de ontwikkeling van KIS KERAMEN, werkte ik al met speciale geuren. Want wat doen mensen het eerst als ze een flesje openmaken? Ruiken! FUGAZZI is echt mijn kindje en zal daarom zal ik dit altijd blijven voortzetten. Omdat ik het zo leuk vind, voelt het niet als werk en ik besteed hier dan ook vaak mijn avonduren aan.

Plannen voor 2020

De basis van KIS staat als een huis sinds 2008. De merknaam bestaat nu zo’n 12 jaar en komt voort uit het merk Kappers dat in 1995 is geïntroduceerd. Dit jaar zal KIS een complete metamorfose ondergaan. De uitstraling zal strakker en eigentijdser worden maar blijft wel herkenbaar. In de basis KIS-lijn zullen nieuwe stylingsproducten komen en waar ik mij erg op verheug is de introductie van een professionele droogshampoo die kan concurreren met de consumentenmarkt qua verkoopprijs. En dan ook nog eens met veel betere kwaliteit. Dat is nieuw in kappersland waar de kapper normaliter als testcase gebruikt wordt. Succesvolle kappersproducten worden door grote multinationals uiteindelijk altijd met vertraging en voor een fractie van de prijs via het drogisterijkanaal aangeboden.

Ook voor ons high-end merk Royal KIS hebben we niet stil gezeten. Dit jaar staat er een grote introductie gepland van SoftShades. Dit is een ammoniavrije glans en kleurspoeling die zich zeer snel en makkelijk laat aanbrengen. Extra marge en gemak voor de salons dus. In september staat een nieuwe vegan lijn op de planning waar we het afgelopen jaar hard aan gewerkt hebben. Deze producten zijn niet alleen eerlijk qua natuurlijke ingrediënten maar er is ook gedacht aan sustainability: gerecyclede verpakkingen, goede doelen die CO2-uitstoot minimaliseren en zoveel mogelijk werken met lokale partners om transportkosten te beperken. Het zal niemand verbazen dat mijn geurervaring hier verder is doorgevoerd met unieke aroma’s. Er staat dus nog veel te gebeuren dit jaar!

Mijn aandeel

Met mijn vader (rechts)

Mijn vader heeft natuurlijk in de afgelopen 25 jaar een merk vanaf nul opgebouwd. Ik hoef niet drie jaar in een oude bloembollenbus zonder verwarming rond te rijden met wilde ideeën die je niet kunt uitvoeren. Daar bof ik mee. Het instapmoment voor mij is heel anders dan dat destijds voor mijn vader was en de daarbij behorende mogelijkheden ook. Goede ideeën kunnen nu wel snel omgezet worden in daden. De belangrijkste taak voor mij is de komende 25 jaar deze groei door te zetten. In Nederland is er nog zeker veel marktaandeel te winnen en daarnaast ligt een groot deel van de wereld nog open.

Veel succesvolle merken zien we onder druk van aandeelhouders switchen richting de consumentenmarkt.

Over 5 jaar

Wat ik heel erg belangrijk vind is de sfeer binnen het bedrijf zoals die nu is. Het is echt een familiebedrijf. Iedereen heeft wat voor elkaar over en de klant is geen nummer. Belangrijk is de komende jaren deze bedrijfscultuur te behouden als het team blijft groeien. De trotse partner blijven van de kapper is en blijft onze focus. Veel succesvolle merken zien we onder druk van aandeelhouders switchen richting de consumentenmarkt. Als familiebedrijf hebben wij die druk niet. Hoe goedkoop professionele haarverzorging op het web wordt aangeboden is bijvoorbeeld niet iets meer wat je als leverancier overkomt maar een keuze. Wij doen al het mogelijke om retailprijzen van verkoopproducten op het web en in de salon gelijk te houden. Dat beleid wordt steeds meer gewaardeerd waardoor KIS echt uitgroeit naar een merk waar de kapper trots op is.

Over 5 jaar zie ik KIS als een van de weinige echte partners van de kapper. Op gebied van assortiment, prijsbeleid, educatie en naamsbekendheid willen we iets betekenen voor onze partner; de kapper. Dit is te realiseren met een groot vaktechnisch team dat veel educatie biedt en reclamecampagnes om de kapper te promoten. Net zoals we bijvoorbeeld de No-Yellow shampoo veel gepromoot hebben via SLAM FM. ‘Ga nu naar je kapper en koop het’. Het uiteindelijke doel is om de consument naar de salon te trekken. Dan snijdt het mes aan twee kanten.