Home Wat doe je als je klant altijd te laat komt?
Ondernemend

Wat doe je als je klant altijd te laat komt?

Herkenbaar? Je werkt netjes volgens schema en dan komt die ene klant weer eens veel te laat opdagen om vervolgens de rest van je dag in de war te schoppen ... wat doe je daaraan?

Klanten die telkens weer te laat komen, iedere kapper kent er wel een paar en weet ook hoe lastig dat in de praktijk kan zijn. Want je doet er alles aan om je klanten niet te laten wachten, maar je wilt een behandeling ook niet afraffelen. Bovendien kan het niet zo zijn dat iemand keer op keer te laat komt en alle klanten daarna daar de dupe van zijn. Hoe los je dit zo goed mogelijk op?

5 tips om te voorkomen dat klanten te laat komen

1. Pas je voorwaarden aan

Zorg dat je klanten op de hoogte zijn van je voorwaarden. Je kunt klanten bijvoorbeeld een afsprakenkaartje meegeven, waar op de achterkat je annuleringsvoorwaarden staan. Zo kun je dan afspraken die op het laatst worden afgezegd in rekening brengen. Ook kun je daarin aangeven hoeveel speling een klant heeft voor een afspraak.

2. Stuur een afspraakbevestiging

Stuur je klanten altijd een afspraakbevestiging vis WhatsApp, email of SMS. Veel boekingssystemen kunnen dit ook automatisch voor je doen. Hiermee geef je aan hoe belangrijk jij met afspraken omgaat en onderzoek heeft uitgewezen dat no-shows en te laat komen hiermee echt wordt tegengegaan.

3. Beloon je klanten die op tijd komen

Vertel je klanten allereerst dat je het fijn vindt dat ze op tijd komen. Maar je kunt ook denken aan een loyaliteitsprogramma, waarbij klanten (die op tijd zijn!) kunnen sparen voor een product of behandeling.

4. Maak een plan

Als je klant ondanks deze maatregelen nog steeds te laat komt, zorg dan dat je een protocol hebt. Bijvoorbeeld door deze afspraak toch in rekening te brengen. Maar je kunt je ook afvragen of deze klant dan nog wel bij jou en je salon past. Soms is het beter om tijdig afscheid te nemen van iemand, zodat jij weer lekker volgens je planning kunt werken!