Home Uiteindelijk volg ik altijd mijn buikgevoel
BEAUTIFUL PEOPLE

Uiteindelijk volg ik altijd mijn buikgevoel

Na zijn studie Bedrijfskunde, begon hij ooit op de marketingafdeling van een groot kappersmerk in Duitsland. In de 5 jaar dat hij daar werkzaam was werd het de grootste in Nederland. Maar toen was voor Nico de uitdaging eraf en hij startte met zijn neef een kappersgroothandel in Apeldoorn met – uniek voor die tijd – meteen een eigen merk erbij; Kappers. The rest is history. Inmiddels is dit bedrijf uitgegroeid tot het huidige Ministry of Beauty dat dit jaar 25 jaar bestaat. Het merk Kappers is KIS en Royal KIS geworden en daarnaast zijn ze exclusief distributeur van de merken L’ANZA, Absolution en 18.21 Man Made. Daar komt dit jaar nog een gloednieuw ‘groen’ merk bij. Reden genoeg om Nico eens te vragen over zijn plannen en om nog eens terug te blikken.

Interview met Nico Niessink
Nico lanceert binnenkort een nieuw 'groen' kappersmerk

Nico: “Ik kan nog niet veel verklappen over het nieuwe merk, zelfs de naam is nog helemaal geheim. We gaan dit in september lanceren, maar ik kan wel zeggen dat het om vegan haarproducten gaat, die in Nederland zijn gemaakt en ontwikkeld. Op elk product zal het percentage natuurlijke ingrediënten vermeld staan, omdat ik het belangrijk vind om echt transparant naar de consument te zijn. Het zal net geen 100% natuurlijk worden omdat we voor sulfaatvrij hebben gekozen en dat is niet mogelijk met alleen maar natuurlijke ingrediënten.”

Ik erger me stijf aan zogenaamde groene producten, die alleen voor een heel klein percentage echt natuurlijk zijn.

Groen is hot

Zo’n 15 jaar geleden hadden wij al dergelijke producten op de markt gebracht dus we hebben best wel veel ervaring in het formuleren van vegan en natuurlijke producten. Maar we waren destijds te vroeg, er was onvoldoende vraag naar. Nu zie je pas echt dat de markt er zelf om begint te vragen en daarom was dit keer de tijd wel rijp. 

Vegan producten kunnen soms vol zitten met synthetische stoffen.

Want groen is momenteel helemaal hot en dat is op zich prima, maar ik erger me wel stijf aan producten die als groen worden verkocht terwijl, als je de verpakking goed leest, er alleen een klein percentage extract in zit wat echt natuurlijk is. Nog ergerlijker vind ik producten die als vegan verkocht worden. De consument verwacht dan eigenlijk een natuurlijk product waar geen dierlijke ingrediënten in verwerkt zijn. Maar wat ze krijgen zijn vaak de meest synthetische producten. Die zijn dan wel vegan, maar niet wat de consument verwacht.

Verpakkingen

Wij hebben gekozen voor verpakkingen van recycled plastic. Dat leek ons op dit moment de beste keuze. Je kunt bijvoorbeeld ook verpakkingen laten maken van mais, wat goed afbreekbaar is. Nadeel is dan weer dat dit geteeld wordt waar mensen meestal heel arm zijn en moet je daar dan mais weghalen voor onze verpakkingen? Of neem nou verpakkingen die gemaakt zijn van de plastic soep uit de oceaan. Ook daar kleven weer nadelen aan, zoals algen en andere kleine diertjes die belangrijk zijn voor het ecosysteem onder water, maar mee komen met het plastic dat uit het water wordt gehaald. Er is dus geen perfecte oplossing, maar dit leek ons het beste. Vertel mij de weg naar de waarheid. Vaak weet je pas na 20 jaar wat goed was. Ik volg uiteindelijk altijd mijn buikgevoel en probeer mijn gezond verstand te gebruiken.

Vaak weet je pas na 20 jaar wat goed was.

Verschil met toen

Toen ik als jonge ondernemer startte, deed ik alles zelf. Maar hoe groter je wordt hoe meer je moet loslaten en dat is niet makkelijk als je gewend bent je overal mee te bemoeien. Je zit nu als het ware op de bok om te sturen, remmen en gas te geven, terwijl je in het begin zelf de kar moest trekken. Je moet dus steeds meer controle uit handen geven en vertrouwen in je collega’s hebben. Ik prijs me gelukkig met een topteam, allemaal mensen met hart voor de zaak én de kappers. Een ander groot verschil met toen is natuurlijk mijn leeftijd. Vroeger was ik het jonge guppy dat net om de hoek kwam kijken en nu word je meer voor vol aangezien. Dat wilde ik vroeger graag, maar nu denk ik weleens; was ik nog maar dat jonge guppy. Ik zie het ook aan mijn zoon die nu voor me werkt. Hij voelt zoveel beter aan wat het modebeeld is en dan merk je toch dat je ouder wordt en bepaalde dingen aan de volgende generatie over moet laten. Daarom hebben wij op de zaak een goede mix van jong en oud, zo kun je elkaar versterken.

25 jaar Ministry of Beauty

De grootste uitdaging zit erin om ook als grotere onderneming iedereen de beleving te geven als van een klein bedrijf. Klanten mogen nooit een nummer worden en moeten op een persoonlijke manier worden geholpen. Het is voor mij heel belangrijk om een fijne en persoonlijke sfeer in het bedrijf te houden. Persoonlijk is dit ook mijn grootste uitdaging, omdat iedereen die mij kent weet dat ik een probleem heb met namen en gezichten. In de beginjaren kende ik iedere klant persoonlijk, maar als je groeit, wordt dat steeds moeilijker. Als ik namen en gezichten door elkaar haal, kan ik wel door de grond gaan. Maar gelukkig weten mensen die mij kennen dat dit echt geen onwil is, maar gewoon onhandigheid. 

Duurzaamheid

Eerlijk gezegd, vind ik dat mensen hier soms in doorslaan. Natuurlijk moeten we ons bewust zijn van het milieu, maar vroeger deden mensen dat vaak al automatisch. Mijn oma bijvoorbeeld, deed ook al aan gescheiden afval. Al het groen ging in een kuil in de tuin en daarop kweekte ze dan weer haar moestuintje. De afvalemmer – zonder plastic zak erin – werd een keer in de 2 weken geleegd, gewoon omdat mensen destijds niet zoveel weggooiden.

Niet dat ik terug zou willen naar die tijd, maar ik probeer wel kwaliteitsspullen te kopen omdat ze langer meegaan. Ik koop liever iets goeds waar ik lang wat aan heb dan dat ik steeds weer iets nieuws moet aanschaffen. Bovendien ben ik altijd zuinig op mijn spullen en doe er daarom heel lang mee. In die zijn ben ik wel heel duurzaam. Daarnaast ben ik zowel thuis als prive helemaal overgegaan op ledverlichting, maar wel pas toen ze ook met warm licht verkrijgbaar waren. Ik wil er niet op achteruit gaan en volgens mij denken de meeste mensen net zo.

Shampoo van de kapper gaat veel langer mee en is alleen daarom al duurzamer.

Daarom is het ook zo belangrijk om te zorgen dat natuurlijke en duurzame producten ook kwalitatief niet onderdoen voor reguliere producten. Op zich zijn professionele producten sowieso al duurzamer dan die van de drogist. Simpelweg omdat je er veel minder van nodig hebt en je dus minder lege flesjes van hoeft weg te gooien en er minder product wordt weggespoeld. Veel mensen staan daar onvoldoende bij stil en staren zich alleen blind op een zogenaamd ‘groen’ etiket.

Be healthy?

Ik denk af en toe aan sporten, maar daar blijft het ook wel zo’n beetje bij. Mijn kantoor is op de tweede verdieping en de trappen zijn zo ongeveer de enige ‘sport’ die ik beoefen. Maar gelukkig heb ik goede genen en hoef ik weinig te doen om op gewicht te blijven.

Over schoonheid

Als iemand op het eerste gezicht net wat afwijkt van ‘normaal’, vind ik dat juist mooi. Zoals een neus die iets te scheef staat, maar ook een discrepantie tussen looks en persoonlijkheid vind ik leuk. Bijvoorbeeld een hele elegante verschijning, die totaal geen blad voor de mond neemt. Maar als je iemand echt beter leert kennen, dan doet het uiterlijk er niet veel meer toe.   

In iedereen schuilt wel wat moois.

Ik hou wel van opgeruimde types, die sprankelen al vaak van zichzelf. En heel belangrijk vind ik of iemand zich goed verzorgt. De look op zich maakt me niet zoveel uit, als iemand maar schoon is. Want in iedereen schuilt wel wat moois, dat geloof ik echt.

Geluk

Het gelukkigst ben ik als iedereen om mij heen tevreden en happy is, zowel privé als zakelijk. Bij ons op de zaak is het algemeen bekend dat ik bij presentaties en shows vaak buiten op een stoepje zit. Tijdens presentaties zie ik van alles wat niet volgens draaiboek gaat en dan word ik bloednerveus of het publiek wel tevreden is. Maar als na afloop blijkt dat iedereen tevreden is en een leuke avond heeft gehad, ben ik weer helemaal happy.

Maar ook alleen kan ik het geluk in kleine dingen vinden. Bijvoorbeeld als ik in de tuin op mijn grasmaaier zit en de boel weer netjes is. Dan voel ik me ook gelukkig.

Nog eens doen

Ik wil nog een keer een rondreis door Iran maken. Tijdens mijn studietijd in Schotland kwamen mijn meeste vrienden uit Iran. Zij waren door hun ouders tijdens de revolutie naar het buitenland gestuurd. Het zijn ontzettende aardige mensen en ze hebben een prachtige cultuur. Omdat ik voor mijn werk nog weleens in Amerika zit is het momenteel niet zo handig om Iraanse stempels in mijn paspoort te hebben, dus ik moet nog even geduld hebben. Het mooiste zou zijn dat ik het land kan bezoeken als het weer een echt democratisch is, zoals in de het begin van de jaren 50.  

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo’n type dat ver weg moet, ik vind het ook prima om in Nederland of Duitsland vakantie te vieren. Maar sommige plekken zijn wel heel indrukwekkend, zoals een rondreis door China. En Iran wil ik na alle verhalen van die vrienden wel eens met eigen ogen zien.   

Favorieten van Nico: BOEK Tribal Leadership, David Logan MUZIEK B-Tribe BEAUTYPRODUCT Royal KIS Scalp Cleanditioner ONTSPANNING klussen REIS rondreis door China PLEK OM TE ZIJN thuis