Home Ik wil álles doen voor een beter milieu voor mijn kleinkinderen
BEAUTIFUL PEOPLE

Ik wil álles doen voor een beter milieu voor mijn kleinkinderen

In 1999 begon ze bij Procter & Gamble en na 16 jaar maakte ze de switch naar de Salon Divisie. Na diverse overnames is Ana Rodriguez nog steeds werkzaam als PR & Influencer Marketing Manager bij Wella. Onlangs werd een nieuw merk weDo/ gelanceerd, waarmee wordt ingespeeld op de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten. Wij spraken met deze duizendpoot over het belang van duurzaamheid en een wereld in transitie.

Van retail naar salon

Met retailmerken werk je met de eindconsumenten waar je geen direct contact mee hebt. Dat is bij de salon divisie wel anders.

Ana Rodriguez

Hier voelt het echt als de ‘Wella family’ en ken ik heel veel kappers persoonlijk. Kappers nemen vaak contact met ons op. De benadering is totaal anders, je staat veel dichter bij je doelgroep. Deze manier van werken is veel gemoedelijker en past veel beter bij me.

360 graden merk

weDo/ is echt een 360 graden merk, zo noem ik het. Op alle fronten is dit een groene lijn. Van het inwinnen van de ingrediënten - die worden rechtstreeks ingekocht bij door de Union for Ethical Bio-Trade (UEBT) gecertificeerde leveranciers. - tot het gebruik van recycled materiaal voor de verpakkingen. De verpakkingen zijn voor het overgrote deel weer recyclebaar. Ingrediënten zijn van natuurlijke oorsprong en worden alleen gebruikt als ze echt nodig zijn voor de werking van het product.

Dat betekent dat het voor de consument heel anders aan kan voelen. Het ontbreken van sulfaten zorgt bijvoorbeeld voor een minder schuimende shampoo. Het haar wordt echter net zo schoon als met schuimende shampoos. Aan alles is gedacht om weDo/ zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren.

Op alle fronten is weDo/ een groene lijn.

Vanzelfsprekend zijn de producten niet op dieren getest, dat was al bij de wet verboden. Maar de producten bevatten ook geen dierlijke ingrediënten en zijn gecertificeerd vegan. Momenteel is Wella bezig met een uitgebreid sustainability plan. Onderdeel daarvan is ook om met vervoerspartners te werken die elektrisch rijden. Bestellingen worden gebundeld en in één doos verpakt en er wordt geen plastic vulmateriaal meer gebruikt.

Waarom een nieuw merk?

Het was duidelijk dat hier vraag naar is. weDo/ is ontstaan doordat een groep jonge mensen – ook wel generatie Y genoemd - werd gevraagd wat zij belangrijk vonden in een merk. Samen met het Wella team is daar weDo/ uitgekomen. Alles kwam aan bod: de verpakking, de werking en ook duurzaamheid. Er werd besloten: als we dit gaan doen dan moet het ook echt 360 graden zijn. weDo/ kan daarom absoluut niet beschuldigd worden van ‘green washing’.

Heel veel mensen willen wel iets voor het milieu doen, maar weten eigenlijk niet waar ze moeten beginnen. Door met een laagdrempelig groen merk te komen, geef je deze doelgroep de mogelijkheid om toch al kleine stappen te kunnen maken. Daarom hebben we er ook voor gekozen om weDo/ via zoveel mogelijk verkooppunten (salons én online) te verspreiden.

Vind je duurzaamheid belangrijk?

Een goed milieu begint gewoon bij jezelf! Ik heb 3 vuilnisbakken en een papiermand in mijn keuken staan voor gescheiden afval. Nu kan ik wel zo’n nieuw designmodel kopen waar alles is geïntegreerd, maar ook dat is milieuonvriendelijk want dan moet ik deze wegdoen. We moeten ook zuinig zijn met de energie die we gebruiken. Heel simpel door de verwarming eerder uit te zetten en het licht niet onnodig aan te laten. Niet iets wat iemand nog niet wist. Maar het zorgt wel voor een schoner milieu en je merkt het aan je portemonnee. Ik kan wel tientallen voorbeelden noemen waarom duurzaamheid belangrijk is. Maar ik denk dat de meeste mensen dat inmiddels ook wel inzien.

Wat betekent innerbeauty voor jou?

Ze zeggen altijd: schoonheid zit vanbinnen. Dat kan best wel zo zijn, maar uiteindelijk wil het oog toch ook wat. Voor mij betekent innerbeauty dat je gewoon durft te zijn wie je bent en dat je dat ook durft uit te stralen. Je moet als individu de cosmeticaproducten kunnen gebruiken waar jij happy van wordt.

Innerbeauty betekent dat je durft te zijn wie je bent.

Als een jongen het leuk vindt om mascara te dragen, waarom niet? Of als je met knalrood haar wilt lopen, hey ga je gang! Je straalt dan gewoon uit wie je bent en dat maakt iemand mooi. Jongeren staan hier al heel anders in en ik zie het ook aan mezelf: ik ben veel vrijer gaan denken. Gelukkig zie je deze openheid en diversiteit ook steeds meer terug in de media. Je ziet dingen echt veranderen. Het gebruik van filters op social media is bijvoorbeeld ook al veel minder. Die ‘innerbeauty’ kan in deze tijd gewoon naar buiten komen en ik vind dat heel mooi.

Gelukkig is dit iets waar Wella ook voor staat. In collecties worden nu modellen gebruikt met een maatje meer, transgenders en ga zo maar door. Het beeld is veel diverser geworden en het is heel goed dat bedrijven hier nu de noodzaak van inzien. Je kunt als bedrijf niet meer achterblijven bij deze ontwikkelingen.

Elke leverancier heeft de plicht om duurzame verpakkingen te produceren.

Verantwoordelijkheid

De cosmetica-industrie is een van de grootste vervuilers met alle flesjes en tubetjes. Ik vind dat elke grote leverancier de plicht heeft om producten op de markt te brengen met duurzame verpakkingen. Maar ook om de eindconsument (én kappers) hierop te attenderen: hoe kan jij ervoor zorgen dat we het milieu niet zo vervuilen met allerlei plastic flesjes. Er ligt zeker een taak bij de fabrikant om de gebruikers van hun producten hierin als het ware op te voeden.

Plastic afval

Voor elk verkocht weDo/ flesje halen we 8 flesjes uit het milieu via de Plastic Bank. Deze organisatie is actief in veel arme landen, zoals India en de Filipijnen. Zij betalen ‘statiegeld’ aan mensen die plastic inleveren, dat is voor hen een enorme motivatie om afval te verzamelen. Daarnaast trekt een speciaal weDo/ team er regelmatig op uit om ook zelf afval in de buurt te verzamelen.

Veranderingen door corona

Door deze coronaperiode zijn we denk ik veel meer waarde gaan hechten aan gezelligheid, familie en vrienden. Je weet niet of je iemand gaat verliezen op korte termijn en daarom ben je veel meer bezig met dingen die er echt toe doen. En we zijn veel meer gaan letten op onze gezondheid en verzorgen onszelf beter. Ik neem ik nu meer tijd voor mezelf, af en toe een maskertje bijvoorbeeld. We zijn veel meer gaan zorgen voor onszelf én de mensen om ons heen.

Corona is het antwoord van de natuur.

We zijn zeker door elkaar geschud in deze wereld. Ik denk dat de hele coronacrisis een antwoord is van de natuur. Zo van: als jullie niet een beetje op mij letten, dan kom ik jullie achterna.

Imagine …

Ik hoop dat we met z’n allen iets aan de klimaatveranderingen kunnen doen. Een goed milieu begint bij jezelf. Het zal echt niet zoveel uitmaken dat ik 4 afvalemmertjes heb, maar ik ben ervan overtuigd dat alle kleine beetjes helpen.

Je zou doof en blind zijn als de klimaatveranderingen niet ziet.

De overstromingen in Limburg, de vulkaanuitbarsting op Palma, bosbranden in Australië … dat zijn rampen waardoor bij mij echt een alarmbel is gaan rinkelen. Je zou doof en blind zijn als je dit niet ziet. Ik hoop echt dat anderen die boodschap ook hebben gekregen. Het maakt niet uit dat het maar een druppel op de gloeiende plaat is wat ik doe. Want ik heb kleinkinderen en ik wil dat zij later kunnen zeggen dat hun yaya (oma) er alles aan heeft gedaan om hun een beter milieu te geven. Dát vind ik belangrijk.