Home WieWatHaar Awards 2021 | Educate Girls - Abhati
BEWUSTWORDING

WieWatHaar Awards 2021 | Educate Girls - Abhati

Educate Girls van Abhati is niet zomaar een project! Dit project won de WieWatHaar Award 2021 in de categorie INNERBEAUTY - Project en overtuigden de vakjury. "Ontzettend belangrijk project met een heel duidelijke boodschap. Outer-& Innerbeauty gaan hand in hand bij dit project.", luidde het juryrapport. Meer weten over dit product? We spraken met Femke Claasen, adviseur bij Abhati Nederland.

Femke Claaesen

Femke Claaesen geeft advies en productdemonstraties bij ABHATI, zowel in de studio in Heijen als op locatie.

Ze is moeder van 2 kinderen woon in het prachtige Brabant. Femke: "Mijn interesse heeft altijd gelegen in verzorging van zowel het uiterlijk als het innerlijk, daarom past ABHATI ook zo goed bij mij. Ik vind het erg leuk om dingen tot de bodem uit te zoeken. Wil graag weten wat er in producten zitten zodat we weten wat we werkelijk op onze huid en haren het beste kunnen gebruiken."

1e reactie toen je hoorde dat je gewonnen had?

Toen we hoorden dat we gewonnen hadden was dat fantastisch en geweldig. Het blijft natuurlijk altijd een verassing, maar met deze prachtige producten en met het grote maatschappelijke doel kon een positieve beoordeling niet uit blijven.

Wat maakt dit project zo bijzonder?

Nog belangrijker is het voor ons om naast fantastische producten ook een maatschappelijk doel te dienen.

Femke Claasen

Natuurlijk wordt er vaak door merken geschreven over de ingrediรซnten in de producten of waarom de producten zelf zo goed zijn, maar nog belangrijker is het voor ons om naast fantastische producten met prachtige en pure werkzame stoffen ook een maatschappelijk doel te dienen. Het een hoeft namelijk het andere niet uit te sluiten.

Er hebben al ongeveer 378.000 meisjes een week onderwijs kunnen volgen met onze bijdrage!

Uitreiking WieWatHaar Award 2021

Onze samenwerking met Educate Girls heeft al de nodige resultaten opgeleverd. Naar schatting hebben er al 378.000 meisjes een week onderwijs kunnen volgen met onze bijdrage. En dat is nog maar het beginโ€ฆ. Bij elk verkocht product van Abhati kan er weer een meisje in India onderwijs volgen hoe mooi is dat?

Meisjes in India

Meisjes en vrouwen hebben daar niet dezelfde rechten hier in de Westerse landen. Daar willen wij graag verandering in brengen en dat is waar Educate Girls ook voor staat.

Educate Girls streeft naar een gedrags-, sociale en economische transformatie voor alle meisjes. Ze hopen op een India waar alle kinderen gelijke kansen hebben op toegang tot kwaliteitsonderwijs.

Het project maakt daarbij gebruik van bestaande gemeenschaps- en overheidsmiddelen om ervoor te zorgen dat alle meisjes naar school gaan en goed leren. Het doel is om in 2024 de toegang en kwaliteit van onderwijs voor cumulatief meer dan 15 miljoen kinderen te verbeteren.

Anju Rupal

Founder Anju Rupal

De oprichtster Anju Rupal is zeer bevlogen over dit project en dat werkt aanstekelijk: 

"We leveren aanzienlijke inspanningen om lokale trusts en initiatieven met betrekking tot het onderwijs van vrouwen op het Indiase platteland te creรซren en te ondersteunen. Wij beoefenen 'Seva' wat 'onbaatzuchtige dienstverlening' betekent, een sleutelelement in ons bedrijfsmodel.

Opgroeien op het platteland van India brengt een aantal uitdagingen met zich mee; opgroeien als een meisje brengt nog veel meer met zich mee. Een deel van onze missie is om steun te bieden aan jonge vrouwen die worstelen met het leiden van lokale onderwijsprogrammaโ€™s, waardoor ze naar school kunnen gaan, waar dat voorheen niet het geval was.

LEES OOK: Echte schoonheid en ethiek zijn nauw met elkaar verbonden

Het werk dat we doen om meisjes te helpen onderwijs te krijgen is waarschijnlijk een van mijn meest trotse prestaties. Om dat te bereiken als 'neveneffect' van het werk dat ik in Zwitserland doe, krijg ik het gevoel dat elk bedrijf, hoe groot het ook is, hetzelfde moet kunnen doen. Als we allemaal volgens dit model zouden werken, stel je dan eens voor hoeveel beter we zouden zijn als soort."

Waarom belangrijk om je te verdiepen in een product?

Het is zeker erg belangrijk dat de mensen nadenken over de producten die ze kopen. We stappen vaak de winkel in zonder erbij na te denken welk product we kopen. Maar hoe mooi is het door te weten dat als je een product van Abhati koopt je voor jezelf een product hebt met prachtige mooie en intensieve werkzame stoffen die goed voor je lichaam en haar zijn zonder chemische toevoegingen. Dat je een product koopt en op de andere kant van de wereld een meisje onderwijs kan volgen doordat je dit product afrekent, dat diegene die dit product gemaakt hebben eerlijke verdiensten krijgen en dat er wordt gezorgd voor een beter milieu. Bij elk verkocht product help je de wereld weer een klein beetje te verbeteren.

Het zou erg mooi zijn als er meer bedrijven zo zouden werken. Als we dit met meer bedrijven zouden doen zou de wereld er toch beter uitzien.

Toekomstplannen

Abhati is er niet alleen voor de meisje in India we doen nog veel meer een aanzienlijk deel van onze winst gaat naar de lokale boerderijen en ook bossen. We werken ook nauw samen met weforest.org, een initiatief die tot nu toe een belangrijke rol heeft gespeeld bij het planten van meer dan 15 miljoen bomen. De boeren die hard werken koesteren we en de vrouwen van de boeren ook. Abhati is zo puur omdat de boeren ook niet werken met landbouw materiaal alles wordt met de hand gedaan.

Abhati is ook bekroond met een B-corp certificering. Dat is een erkenning dat al onze inspanningen zijn erkend. Bedrijven kunnen deze krijgen als ze mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Minder ongelijkheid, minder armoede, gezonder milieu en eerlijke verdiensten. Je werkt zonder winst oogmerk je grootste verdiensten sta je hieraan af.

LEES OOK: Alle winnaars van de WieWatHaar Awards 2021