Home Echte schoonheid en ethiek zijn nauw met elkaar verbonden
BEAUTIFUL PEOPLE

Echte schoonheid en ethiek zijn nauw met elkaar verbonden

Met haar achtergrond als sociologe en antropologe, is het voor Anju vanzelfsprekend om het ondernemerschap te combineren met maatschappelijke betrokkenheid. Deze Indiase is geboren in Engeland en woonachtig in Zwitserland, aan de voet van de Alpen. Al deze elementen kwamen samen in haar beautymerk Abhati Suisse, waarbij ze de eeuwenoude Ayurvedische leer combineert met Westerse wetenschap.

Interview Anju Rupal
Anju zet zich in voor kansarme meisjes in India

Toen ik nog in de sociale sector werkzaam was, viel mij altijd op hoe al die prachtige projecten moeite hadden om fondsen te werven. Daarom geloof ik ook in de combinatie van ondernemerschap en iets teruggeven aan de maatschappij. Want op die manier garandeer je een voortdurende geldstroom naar het project dat je wilt steunen. Ik geloof dat dit dรฉ manier van ondernemen is. Je kunt niet alleen vanuit een winstoogmerk werken, het is ook je verantwoordelijkheid om iets terug te doen voor de wereld waarin we leven. Dat is mijn stellige overtuiging!

Je hebt als ondernemer ook de verantwoordelijkheid om iets terug te doen voor de maatschappij.

Een betere wereld?

Termen als โ€˜sociaal ondernemerschapโ€™ en โ€˜duurzaamheid hoorde je nog nergens, toen ik in 2004 voor mijzelf begon. Maar langzamerhand zag je het aantal bedrijven groeien die ook zo gingen werken. Voor mij was het allang duidelijk dat bedrijven niet kunnen overleven als ze geen oog hebben voor de wereld om hen heen. In deze tijd wordt dat nog meer uitvergroot; corona heeft ons geleerd dat we onze ogen niet kunnen sluiten en dat alles met elkaar verbonden is. Vooral in de beautyindustry geldt dit. Want hoe kunnen producten je mooi maken als er geen oog is voor de lokale boeren die de grondstoffen leveren? Echte schoonheid en ethiek zijn volgens mij nauw met elkaar verbonden.

Indiase roots

Mijn Indiase achtergrond heeft er wel mee te maken dat ik geloof in karma en denk dat je niet klakkeloos kan nemen, maar ik zie dat niet als de hoofdreden dat ik zo ben. Spiritualiteit heeft altijd deel uitgemaakt van mij leven. Maar dan wel in de context van de tijd waarin we leven. Zo doe aan yoga, maar heb ik ook een auto en drink ik graag een goed glas wijn. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, als je maar in balans bent en oog hebt voor jezelf en je omgeving.

Ayurvedische beautyrituelen

Uiteindelijk heb ik in 2015 Abhati Suisse opgericht. Ik kon mij de beautyrituelen van mijn moeder en oma herinneren, hoe essentiรซle oliรซn werden gebruikt om het haar en het lichaam te verzorgen. Deze traditionele formules hadden al jaren hun werking bewezen en ik wilde deze in een moderner jasje stoppen. Want ik ben Indiase, maar ook een moderne vrouw, die zeer esthetisch is ingesteld. Ik had geen tijd om deze producten zelf te maken en wat ik meenam uit India had niet de look & feel die ik zou wensen.

Bovendien was ik onder de indruk van sommige Zwitserse grondstoffen en de kwaliteit van het productieproces hier. Daarom ben ik zo blij dat ik met Abhati de kans krijg om al deze facetten te combineren. De producten zijn gebaseerd op mijn Indiase roots, maar hebben ook het beste van de Westerse samenleving. Ik wilde de range toegankelijk maken voor iedereen, want Ayurveda kan nogal complex zijn met verschillende doshaโ€™s. Die kennis is niet nodig om de producten van Abhati te gebruiken.

Abhati Suisse

De naam Abhati betekent glans in het Sanskriet en dat is ook wat we willen bereiken met onze producten; glanzend, gezond haar en huid met een gezonde glow. Alle producten zijn afbreekbaar en genderneutraal, dus geschikt voor mannen en vrouwen. Design is ook een belangrijk aspect, we gebruiken dezelfde designers die ook werken voor merken als Cartier en Hermes.

De verpakkingen zien er niet uit te zien als de meeste โ€˜groeneโ€™ merken. Nergens zie je een verwijzing naar duurzaamheid, dat is volgens mij niet nodig want dat zou normaal moeten zijn. We wilden daar geen marketingverhaal van maken en meedoen aan een soort โ€˜green washingโ€™. De producten doen wat ze beloven en daarom komen onze klanten terug. Dat ze het milieu niet belasten vind ik geen verdienste, dat zou voor alle producten moeten gelden.

Meisjes in India

Het idee om meisjes te helpen naar school te gaan, begon toen ik India bezocht en merkte hoe slecht het gesteld was met de educatie van meisjes. Slechts 1 uit 100 plattelandsmeisjes gaat naar school!

Als een van de founding members van de organisatie We Forest (zij planten bomen tegen klimaatsverandering) kwam ik in contact met boeren in de Himalaya. Ze hadden bijna geen inkomsten, terwijl hun ruwe materialen van hoge kwaliteit waren. Ik ben die producten gaan afnemen voor een eerlijke prijs, maar wilde ook iets doen aan het lot van deze meisjes.

Abhati betekent glans en zorgen dat meisjes in India naar school kunnen, geeft extra glans aan mijn werk.

Ik geloof stellig dat educatie van vrouwen essentieel is, want hierdoor krijgen ze zelf minder kinderen en zullen zij ook hun kinderen weer helpen. Het is een domino effect dat bij meisjes veel effectiever werkt dan bij jongens. Bovendien hebben meisjes in ontwikkelingslanden zoโ€™n achterstand, dat zij juist een inhaalslag moeten maken. Wij werken daar samen met instanties, die zich hierdoor beter kunnen focussen op hun werk omdat ze niet steeds weer geld hoeven te werven voor hun activiteiten. Deze lange termijn samenwerking werkt uiteindelijk veel beter. Wij zorgen voor een constante geldstroom en zij kunnen deze meisjes helpen. De resultaten zijn hartverwarmend en geeft extra glans aan mijn werk en aan Abhati!

Favorieten van Anju: BOEK The Soul of Money, Lynne Twist MUZIEK Soulmuziek, R&B ONTSPANNING hardlopen in de Zwitserse Alpen REIS naar de Himalaya PLEK OM TE ZIJN thuis, met mijn familie