“Ik heb keihard gewerkt voor wat ik heb bereikt. Hier hoeven kinderen er niet echt voor te knokken, daarom is er een mentaliteitsverschil"
Mazinho komt uit Brazilië en is eigenaar van een salon, Mazinho's Hair in Amsterdam.
Hoe lang woon je al in Nederland?
Ik woon al 20 jaar in Nederland. Ik ben hier gekomen omdat ik hier een relatie had. Dat is uitgegaan maar ik ben gebleven omdat ik hier al veel vrienden had.
Hoe ben je kapper geworden?
Ik werk al als kapper vanaf mijn 17e. In mijn tijd was er geen opleiding voor in Brazilië, je ging werken bij een salon en leerde zo het vak. Nu is dat anders maar als ik terugkijk ben ik wel blij dat het zo gegaan is. In Nederland heb ik later wel de kappersacademie gedaan zodat ik een diploma had. Maar de opleiding gaat niet echt met de tijd mee en besteedt veel aandacht aan behandelingen die in de praktijk niet veel worden toegepast zoals permanenten. Ook valt bijvoorbeeld verzorging van kroeshaar buiten het basispakket wat ik raar vindt. Alsof hier alleen nog maar mensen worden geknipt met Europees haar. Ik merk dat veel meisjes die van de academie komen nog niet veel kunnen, ik heb verschillende stagiaires in dienst gehad en moest ze alles leren.
Vertel eens iets over kapsalons in Brazilië en de verschillen met Nederland
Braziliaanse vrouwen besteden veel meer tijd aan hun uiterlijk dan hier en spenderen meer bij de kapper. Ik heb bij topsalons in Rio de Janeiro gewerkt, zoals de Gossip Salon en de Belo Bella Salon. Ik heb het vak dus echt van topstylisten geleerd. Daar heb ik geleerd hoe je met klanten omgaat. Het grootste verschil met Nederland is de service. Hier draait alles om tijd en geld. In Rio namen we veel meer tijd voor de klant, wat wil de klant, wat voor type is het, hoe draagt ze het haar elke dag, dat soort vragen.
Bij welke salon werk je?
Ik heb mijn eigen salon, Mazhino’s Hair. Hier probeer ik dezelfde service te geven zoals ik het in Brazilië heb geleerd. Ik neem echt de tijd en besteed erg veel zorg aan de behandeling. Tevreden klanten is voor mij het belangrijkst. Anouk, Patty Brard en Antje Moreiro zijn mijn bekendste klanten maar iedereen krijgt de zelfde aandacht.
Wat valt je het meest op aan Nederlandse kappersbezoekers?
Hier ligt de nadruk meer op verven en knippen, terwijl vrouwen in Brazilië meer geld uitgeven aan verzorging. Dat moet ook wel want zon en strand drogen je haar uit. Ik heb veel klanten uit Zuid-Amerika. Ook zijn veel klanten gemengd, dus met alleen een Zuid-Amerikaanse vader of moeder, of ze zijn geadopteerd. De meeste klanten zijn dus niet echt traditioneel Nederlands en houden van mijn bevlogenheid.
Wat is je specialiteit?
Krullen! Doordat ik veel klanten heb met ‘lastig haar’ zoals krullen of kroeshaar, heb ik hier veel ervaring mee. Ik hou van veel en lang haar en zal het nooit te kort knippen. Extensions doe ik niet, daar heb ik geen tijd voor. Relaxen wel – dat meng ik zelf en gebruik alleen de meest milde producten zoals van Mizani. Maar natuurlijk is het wel schadelijk voor je haar. Dat geldt voor alle behandelingen waar chemicaliën inzitten, wat veel fabrikanten ook beweren. Ik probeer het wel zo minimaal en goed mogelijk toe te passen en adviseer ook altijd goede after care producten.
Zijn er haarproducten die je hier niet kunt krijgen en die je mist?
In Brazilië zijn heel veel producten en als ik terugben wil ik vaak zoveel mogelijk meenemen zoals plantaardige oliën. Het assortiment is daar veel uitgebreider.
Welke producten gebruik je nu en welke is jouw favoriet?
Ik gebruik producten van verschillende merken omdat mijn klanten gevarieerd zijn. Haarverf gebruik ik bijvoorbeeld van Keune. Voor styling en verzorging gebruik ik producten van Alfaparf en L’Oréal Professionnel en speciaal voor de dames met kroeshaar heb ik Miami producten.
Welke kapper is voor jou een voorbeeld?
Ik kijk eigenlijk nooit zo naar anderen. Ik vind dat moeilijk te zeggen, iedereen heeft zijn eigen smaak. Ik vind belangrijk dat een kapper professioneel is en dat zijn klanten tevreden zijn. Als ik dan toch namen moet noemen, zijn dat Grace van wie ik de technieken van het kleuren heb geleerd en Ricardo La Rossa van wie ik het vak heb geleerd. Zij waren mijn grootmeesters, door hun ben ik wie ik nu ben en daar ben ik ze heel dankbaar voor.
Waarin ben je anders dan Nederlandse kappers?
Ik heb keihard gewerkt voor wat ik heb bereikt. Ik kom van een hele arme familie, mijn moeder stond er alleen voor en ik ben opgegroeid in een krottenwijk. Ik ging naar school en wilde wat bereiken. Als ik me een keer niet lekker voelde, zette ik toch door. Toen ik ging werken bij salons was ik daar altijd stipt op tijd en luisterde ik naar degenen die mij het vak leerden. Hier is dat anders. Hier worden kinderen geboren met een iPhone en een iPad, ze hoeven er niet voor te knokken. Ik merkte dat ook toen ik meisjes in de salon in dienst had. Als ze hoofdpijn hadden, meldden ze zich ziek. Het is een mentaliteitsverschil. Ik voel een passie voor dit vak. Het is zo’n mooi beroep!
Wat zijn je toekomstplannen?
Ik heb meer klanten dan tijd. Mijn klanten komen overal vandaan en ik zou zonder moeite salons in andere steden kunnen openen. Maar dan moet ik personeel aannemen en dat wil ik niet. Mijn ervaring is dat je ze alle kneepjes van het vak leert en dat de goeie dan vertrekken. In Brazilië is dat niet zo, mensen blijven veel langer bij je. Ook heb ik vaak problemen met het gebrek aan motivatie en discipline bij stagiaires. Als ik goede mensen zou vinden die loyaal zijn, zou ik wel willen uitbreiden. Maar ik geloof dat dingen vanzelf moeten gebeuren en ga niet op zoek. Als het zo moet zijn, kom ik de goede persoon vanzelf wel tegen.