Positieve gesprekken in de barbershop
Is het geen corona, dan is het oorlog. Is het geen oorlog, dan is er wel een andere crisis en als er geen andere crisis is, dan zorgt het lot wel voor een andere situatie die ons zorgen kan baren. Er zullen altijd zorgen zijn en dat werkt niet zelden behoorlijk in op onze mentale gesteldheid.
Ontsnappen aan de harde werkelijkheid
Als je dit leest kan ik me voorstellen dat je het behoorlijk deprimerend over vindt komen. Toch is er aan die misère te ontsnappen, al is het maar voor eventjes …
Hoewel natuurlijk de oorlog en de andere impactvolle situaties niet zomaar weggaan, bieden we bij de shop een mogelijkheid om even de gedachtes te resetten en te ontsnappen aan de soms harde werkelijkheid. Een moment waarbij we even niet focussen op de ellende en de dingen die niet goed gaan.
De barbershop is dé plek waar de man zich even ‘among best friends’ voelt.
Luxeprobleem
Dit is niet hetzelfde als het onderwerp ontlopen of negeren. Wij denken dat het belangrijk is om te realiseren dat het echte probleem in de welvarende maatschappij is dat we eigenlijk niet weten hoe het beter kan. Want heel eerlijk: we hebben het heel goed. Zeker wanneer je het algemene leven van de Nederlander tegenover dat van de minderbedeelde wereldburger zet. Wij hebben een luxeprobleem.
Dat besef maakt ons nederig en zorgt ervoor dat er vanuit onze maatschappij vaak honderden acties zijn voor het inzamelen van goederen en geld voor de door ellende getroffen medemens.
Gesprekken in de barbershop
Vanuit die gedachte voeren we de gesprekken met de heren in onze stoel. Als het gesprek vanuit de klant overgaat op een van de problemen in de wereld, benadrukken we de mooie kanten die de situatie heeft. Dat klinkt gek, mooie kanten aan zo’n verschrikkelijke situatie. Maar we benaderen de problematiek dus positief en vanuit onze filosofie over dit soort situaties zonder het te negeren.
Stukje momentum
Klanten komen eigenlijk zonder uitzondering voor een stukje momentum, een moment waar ze kunnen werken aan de positiviteit in hun hoofd. Dat varieert van juist ‘even geen corona’ tot de gesprekken over de goede dingen die zijn ontstaan omtrent het virus. Juist daarom beginnen we er zelf niet over en laten we de klant zelf bepalen waar het gesprek heen gaat.
De signalen worden al gauw duidelijk. Omdat je iedere dag klanten met uiteenlopende ideeën treft, kun je jouw skills op dit gebied snel meester maken.
Among best friends
Doordat de gemiddelde klant even wil ontsnappen aan de werkelijkheid gaat het in de shop vooral over de perikelen op het werk, de leuke dingen met het gezin, de schuine moppen en inspirerende verhalen. De barbershop is dé plek waar de man zich even ‘among best friends’ voelt.
Signalen van de klant
Daar zit ook stiekem het geheim van de oase van sfeer binnen onze shop, ten opzichte van alle ellende buiten. Door de signalen van de klant goed te interpreteren en op deze manier hem dus het gesprek te laten sturen, vorm je het momentum waarin de klant zich juist kan uiten op de manier die hij graag wil. Mét of zonder corona, mét of zonder oorlog. Mét of zonder crisis. Een voordeel van deze benadering is dat het gesprek niet geforceerd wordt met een bepaald onderwerp.