Home 5 VRAGEN AAN GertJan van Gils
Herenvak

5 VRAGEN AAN GertJan van Gils

Hij zit al vanaf zijn 15e in het kappersvak en heeft inmiddels zijn sporen wel verdiend. Daarnaast is hij ook werkzaam als educator voor Wahl en Moser, is hij eigenaar van een kapsalon/barbershop in Poppel en nu ook importeur van het stoere Italiaanse herenmerk TONSOR 1951. Gertjan van Gils vertelt trots over deze nieuwste aanwinst voor mannenverzorging.

Van kapper naar distributeur, waarom?

Door de jaren heen heb ik met verschillende merken gewerkt, maar ik liep steeds tegen een aantal dingen aan. Veel merken hebben zo’n uitgebreid assortiment, dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Als kapper is het productadvies aan je klanten dan heel lastig. Merken hebben ‘hardlopers’ (producten die snel verkopen) en ‘doodlopers’ (producten waar je mee blijft zitten).

Met de hardlopers koop je ook de doodlopers!

Hoe groter een assortiment, hoe meer doodlopers daartussen zitten. Dat kan oplopen tot meer dan 75%! Ik merkte dat ik met de hardlopers ook de doodlopers moest inkopen en dat beviel me niet. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een compacte lijn.

Waarom TONSOR 1951?

Ik was op zoek naar een compacte herenlijn. Producten die een kapper nodig heeft, zonder veel toeters en bellen en dat vond ik bij Tonsor 1951 allemaal. 1951 staat voor het jaartal waarin de 1e salon van het familiebedrijf is opgericht in Treviso (Noord-Italië). En ‘tonsor’ betekent barbier in het Italiaans.

Dit merk voldeed aan al mijn eisen. De producten doen wat ze beloven en bevatten de hoogste concentratie ingrediënten, waardoor je maar weinig nodig hebt. Het is zoveel mogelijk vegan, maar niet 100% omdat sommige dierlijke ingrediënten niet te vervangen waren zonder aan kwaliteit in te boeten.

Wat maakt deze lijn zo bijzonder?

Niet alleen zijn de producten goed en zuinig in gebruik, maar ze laten ook bijna geen productresten achter. Je hebt maar weinig water nodig om het uit te spoelen en dat heb ik vaak anders meegemaakt. Zo heb je bij veel merken 3 liter water nodig om het product uit het haar te wassen, bij Tonsor 1951 is dat maar 1 liter. Een enorme besparing dus! Daarnaast merk ik echt verschil. Het haar heeft meer veerkracht, glans en voelt voller aan. Ja, het zijn echt hele fijne producten.

Hoe staat het met verzorging Nederlandse man?

Dat is de laatste jaren stukken beter geworden. Eigenlijk is deze trend al begonnen sinds de opkomst van de barbershop.

Wat ik ook merk is dat mannen hun eigen verzorgingsproducten het liefst zelf kopen. Daarom adviseer ik (heren)kappers altijd om deze zo neer te zetten, dat mannelijke klanten ze zelf kunnen uitzoeken en pakken.

Ik heb het idee dat mannen nóg beter weten wat ze willen dan de dames.

De Nederlandse man wordt steeds bewuster van zijn uitstraling en ik heb zelfs het idee dat mannen nu nog beter weten wat ze willen dan de dames. Dat komt omdat vrouwen makkelijker beïnvloedbaar zijn en daardoor gevoelig zijn voor een mooi flesje of een ander geurtje. Voor een man geldt: als het goed is, is het goed. En dan is hij de meest trouwe klant die je kunt wensen.

Hoe zie jij de ontwikkeling mannenverzorging?

Ik zie een trend richting meer uniseks, maar ook een verschuiving binnen de barbershops. De retro barbershop zal minder populair worden en plaatsmaken voor de moderne barbershop, waar het haar niet alleen wordt opgeschoren maar ook geknipt. Kapsels met langer haar worden weer de trend. Verder is en blijft de man trouw aan zijn ritueel. Hij houdt van eenvoud en voor hem geldt vaak: less is more. Daar sluit TONSOR 1951 heel goed op aan.