Er komt een man in mijn salon
Graag vertel ik jullie mijn ervaringen over de mannelijke klanten in de 37 jaar dat ik actief ben in het vak, wat ik heb zien veranderen. Tenslotte wil ik jullie nog een aantal goede tips en adviezen meegeven om het marktaandeel van je mannelijke klant te behouden, te versterken en daar meer omzet uit te kunnen halen.
Sinds mijn 15e ben ik actief in het kappersvak en heb daarin al veel trends en bewegingen voorbij zien komen. Als tiener zag ik overal nog echte herenkappers, maar in de jaren 90 zag ik die stilletjes aan verdwijnen en rukte de uniseks salon op. De damesproducten namen de overhand en de luchtjes werden steeds zoeter, bloemiger en fruitiger.
Op de vakschool hadden we nog echt een dames en een herenopleiding. Je moest kiezen, of je wilde of niet. Wat haatte ik dat. Ik wilde het allebei doen, maar zo werkte het toen niet. De leraren bij ons op school zaten zelfs apart, we hadden aparte lokalen en de twee werelden liepen totaal naast elkaar heen.
Daarna verdwenen de herensalons om op gegeven moment weer terug te komen in het straatbeeld als barbershops. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat er weer echte mannensalons bestaan maar aan de andere kant snoepen deze ook weer omzet af van de uniseks salons. Vaak is hier de mannelijke klant ook erg belangrijk voor de rentabiliteit van het bedrijf.
Als ik cijfers mag geloven dan is het gemiddelde kappersbezoek met 37% gedaald en dat doet mij toch echt schrikken. Als je dan als uniseks-salon het gemiddeld aantal mannen ook nog ziet dalen dan begrijp ik wel dat je als ondernemer daar een moeilijk moment over hebt en je soms zelfs zorgen maakt. Natuurlijk wil je weer meer mannen terug in je salon want dat levert omzet op. Iedere minuut dat je stoelen bezet zijn is belangrijk.
Graag deel ik 6 slimme tips om je mannelijke klant nog beter te begrijpen, in je salon te houden en om nieuwe (mannelijke) klanten aan te trekken.
- GEEF MANNEN EEN DUIDELIJK SERVICEMENU
Maak bij je mannelijke klant duidelijk dat ze niet voor een simpele binnen en buiten 10 minuten knipbeurt terecht kunnen. Geef een advies en vertel hun mogelijkheden, dit doe je bij de vrouwen ook als je een kleur bespreekt. Wat wil je aanbieden? Zet het eerst voor jezelf duidelijk op een rijtje en zorg daarna dat het voor je klant duidelijk is wat er op het menu staat.
2. ZORG VOOR DE LOOKS
De man is een veelzijdige, maar ook een veeleisende klant geworden. Ze weten precies wat ze willen en ze vinden het dus ook belangrijk dat jij de juiste look levert. Mannen houden ervan om fris geknipt te zijn en dat willen ze graag zo houden. Geef dus niet alleen aandacht aan hun haar maar besteed ook aandacht aan de wenkbrauwen, de oren en de neus. Zorg voor de juiste looks, maar altijd met jouw handtekening! Voeg je eigen stijl toe, gebruik kleine kenmerkende details maar gebruik altijd de juiste stappen om daar te komen en perfectioneer je contouren. Mannen zijn gevoelig voor de contouren.
3. HAAL DE MARKT BINNEN
Plaats mooie posters van mannenkapsels in je etalage, hiermee geef je aan dat de man welkom is. Zorg daarnaast ook binnen voor de juiste sfeer. Creëer een goed werkstation waar je jouw man kan laten zitten en zorg dat alles in evenwicht is. Breng je zaak in orde voor je toekomstige doelen. Gebruik andere tondeuses en trimmers, een tondeuse met een speciaal fadingblade en een trimmer met een t-wide blade.En vooral, gebruik echte mannen producten. Dus niet hetzelfde potje wat je ook bij vrouwen gebruikt, maar een product wat ontwikkeld is voor mannen en door mannen. Zorg dat deze producten op een duidelijke plaats aanwezig zijn zodat een man hier zelf naar toe kan lopen om zijn favoriete product te pakken. Denk dus na over hoe je de beleving voor je mannelijke klant wil gaan inrichten en welke transitie je zaak hier voor moet ondergaan. Een vintage barber poster, een iconische barbierspaal ophangen en 1 dag cursus volgen is echt niet meer genoeg in de huidige markt. De wereld is constant in beweging en je moet echt meebewegen, anders kom je vanzelf tot stilstand.
4. GEEF LES AAN JE MANNEN
Mannen zijn echt trouwe klanten en ze zijn echt een perfecte doelgroep om een stabiel klantenbestand op te bouwen. Daarnaast zijn ze ook heel trouw in herhaalde productverkoop. Leg je klant dan ook goed uit hoe en waarom ze bepaalde handelingen met welk product ze moeten doen en doe dat aan de hand van een paar stylingtips. Mannen zijn eigenlijk heel simpel, ze willen gewoon dat hun haar er goed uitziet. Dus als jij de kennis en de juiste producten in hun hand legt dan zullen ze zich hiermee op hun gemak voelen en ze ervaren onmiddellijk resultaat. Vertel dus wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen, deel je kennis.
5. ZORG DAT JE HET BEIDE KUNT EN LEER DE PERFECTE POMPADOUR
De mannelijke klant is echt aan het veranderen en jij als kapper moet daarop inspelen. We zien steeds meer langere snitten en als kapper moet jij die eigenlijk ook kunnen knippen en de technische aspecten daar van beheersen. Je mag hiervoor eigenlijk niet gebruik maken van de damestechnieken omdat het dan al vaak weer te rond wordt. In de meeste barbershops kunnen ze vaak enkel de fades en de old-school, dus als jij als uniseks-kapper nu inspeelt op ook de langere snits dan kan je die klant weer terug lokken bij jou in de zaak. Zorg dus dat je je beide technieken beheerst, perfectioneer je korte fade en zorg dat je comfortabel wordt met langer mannenhaar. Zorg dus dat je je kennis bijspijkert en volg ook educatie om je mannensnit te perfectioneren. Er zijn tegenwoordig heel veel workshops en trainingen om je kennis uit te breiden.
6. GEEF IDENTITEIT
Geef je klant niet enkel een knipbeurt, maar geef ze ook hun identiteit. Zorg ervoor dat ze de volgende keer weer bij jou in je stoel willen terug komen en houd je diensten goed in de gaten. Creëer een bijzondere sfeer en geef je man rituelen mee voor thuis zodat ze altijd hun identiteit kunnen behouden en versterken. Leer je mannelijke klant kennen en begrijp wat ze willen. Het haar van iedere man is een belangrijk detail en ze hechten veel waarde aan hun imago. Jij als kapper kan daar juist het verschil maken!
Er komt een man in mijn salon … Laat maar komen ik ben er klaar voor.