Home Natasja Keijzer over HNTM en passie voor haar
Stylist

Natasja Keijzer over HNTM en passie voor haar

Natasja Keijzer heeft ruim 20 jaar ervaring in het kappersvak. Ze heeft zo’n beetje alles gedaan wat je kunt doen als kapster. Zo heeft ze vier succesvolle salons opgebouwd in Zuid-Nederland, heel toepasselijk genoemd: De Haren van de Keijzer. Daarnaast geeft ze trainingen, workshops en ontwikkelt ze collecties en nieuwe producten als Creative Director van het Ministry of Beauty voor de haarmerken L’ANZA en KIS. Al jaren is ze een van de breinen achter de collecties van de Nederlandse Haarlijn en sinds kort is ze elke maandagavond op televisie te zien bij het programma Holland Next Topmodel. Wij vroegen haar over haar passie en plannen voor de toekomst.

"Haar betekent alles voor me, het is mijn leven."

Waarom kapper?

Toen ik een jaar of 15 was, was ik veel met mijn haar bezig en kreeg ik steeds meer aandacht voor het uiterlijk en toen was de keuze voor een beroepsopleiding snel gemaakt. Ik heb nooit lang haar gehad en op mijn 14e was ik het enige meisje met kort haar in de klas. Toen ben ik een BBL-opleiding gaan doen, een dag in de week naar school en de overige dagen werken. Dat was perfect voor mij, want ik blijf erbij dat je een ambacht op de werkvloer moet leren en niet in de schoolbanken. Ik ben begonnen bij een kleine salon, ging wedstrijdwerk doen en daarna ging het snel. Ik was net 23 toen ik voor mezelf begon en de Haren van de Keijzer oprichtte.

Wat is haar voor jou?

natasja-keijzer-01

Haar betekent alles voor me, het is mijn leven. Maar mijn passie gaat verder dan alleen het haar. Het is voor mij niet alleen achter de stoel staan en klanten knippen. Natuurlijk vind ik dat ook heel leuk, maar mijn werk is veel breder dan dat. Ik maak complete collecties, geef trainingen en presentaties en help mee bij het ontwikkelen van nieuwe productlijnen. En onlangs is daar ook tv-werk voor HNTM bijgekomen. Mijn werk is dus veelomvattend maar daarom ook ontzettend boeiend en afwisselend. Ik werk vanuit mijn ziel dus zolang mijn hart er nog bij ligt kan ik het, anders niet. Ik merk het ook als ik met vakantie ben, na een dag of 7 begint het toch weer te kriebelen en moet ik weer iets met haar doen. Het is de uitlaatklep voor mijn creativiteit.

Waarom educatie?

natasja-keijzer-02

Vraag niet aan een klant wat ze zou willen laten doen, want dan krijg je toch een standaardantwoord als ‘puntjes bijknippen’ of ‘uitgroei bijwerken’. De klant gaat meestal toch voor safe. Ik zeg dan liever: ‘Goh mevrouw mag ik u advies geven’, en dan zeg ik vanuit mijn passie en ervaring wat ik graag zou willen doen, met als afsluiting: ‘Dat zal u prachtig staan’. 9 van de 10 klanten gaan daarin mee, want de klant wil juist graag advies van de kapper en die ene klant die nog twijfelt, komt daar de volgende keer op terug! Maar het werkt alleen als je het ook oprecht meent.

"Als je geen inspiratie meer krijgt in het kappersvak, dan bloed je langzaam dood."

Ik kan iedereen leren knippen, maar het is dat gevoel en inzicht dat je hebt of niet en dát is niet aan te leren. Maar ervaring en educatie helpen wel mee om zelfverzekerd goed advies te kunnen geven. Ik zie mijn rol niet zozeer om iemand te leren knippen, maar meer om te inspireren. Als je geen inspiratie meer krijgt in het kappersvak, dan bloed je langzaam dood. Dan kun je niet meer vanuit je passie werken en word je een automatische piloot. Daarom zie ik het als mijn missie om andere kappers te inspireren; ik wil anderen graag verder helpen.

Waarom L’ANZA en KIS?

Mijn werk is waar mijn hart ligt en het moet voelen als een hobby. Ik ben een echt mensen-mens en het warme en kleinschalige van de organisatie achter deze merken sprak mij erg aan. Het voelde echt als een warm bad. Inmiddels werk ik hier alweer 10 jaar. Eerst heb ik 7 jaar voor Amerika gewerkt, ik zat in het internationale creative team en daarna ben ik Creative Director van Het Ministry of Beauty voor L’ANZA en KIS geworden. De producten vind ik geweldig, evenals de mensen waarmee ik werk, alles klopt gewoon.

Verschillen L’ANZA en KIS

Het belangrijkste verschil is de exclusiviteit en het prijsniveau. L’ANZA is een wereldwijd opererend merk dat in de Benelux exclusief verkocht wordt aan kapsalons. Exclusief betekent dat er een stelregel is van één salon per dorp of per 30.000 inwoners. Deze worden rechtstreeks geleverd en ondersteund. KIS is verkrijgbaar bij 95% van alle Nederlandse groothandelaren waardoor het merk voor alle salons makkelijk verkrijgbaar is. Daarnaast is er een verschil in prijsniveau van beide merken. Maar wat de merken wel met elkaar delen is dat ze de hoogste kwaliteit bieden in hun prijsrange.

Keuze voor HNTM

natasja-keijzer-03

Door het exclusieve beleid van L’ANZA is er een grens aan het aantal salons die dit merk mogen verkopen. Groei moet daarom worden gehaald uit een hogere omzet per salon in plaats uit nieuwe klanten. Dit houdt in dat naamsbekendheid steeds belangrijker gaat worden voor L’ANZA. Het merk zal de aangesloten kappers steeds actiever gaan ondersteunen om de consument naar de L’ANZA salon te trekken. Dat is uniek voor een kappersmerk, de meeste merken hebben ook belangen in drogistmerken en die zullen hun reclamebudgetten niet snel aan professionele merken uitgeven.

Producten voor mannen

Haar is in principe haar. Of het nu op een mannen- of vrouwenhoofd groeit. Dit is het uitgangspunt van L’ANZA. Bij KIS wordt er meer rekening gehouden met lifestyle. Mannen stellen prijs op slechts enkele producten die ze echt nodig hebben. Als dat dan ook eens voorzien is van een heerlijke mannelijke geur en je er niet voor hoeft te schamen als het in de sporttas zit, wordt het voor de man aantrekkelijker om deze producten te gebruiken. De jonge jongens schamen zich tegenwoordig niet om ervoor uit te komen dat ze een product als haarlak gebruiken. Die ‘lenen’ ze allemaal van moeder of vriendin. Hoe genderneutraal dit ook is, ze prefereren toch een eigen spray in mannelijke verpakking en met dito geur.

Glazen bol

natasja-keijzer-04

Ik denk dat eerlijkheid en authenticiteit steeds belangrijker gaan worden. De jeugd is zo goed geïnformeerd dat ze steeds sneller door marketing heen gaan prikken. Ammonia-vrije kleuringen klinkt bijvoorbeeld heel mooi, maar het alternatief is nog slechter voor het haar. Ik denk dat er in de toekomst steeds meer gekeken zal worden naar innovaties die daadwerkelijk productverbeteringen zijn in plaats van alleen maar naar marketing. Door de vraag naar veganistische producten worden momenteel veel synthetische producten aangeboden. Dit is eigenlijk niet wat de klant verwacht en in feite misleidend. Men verwacht meer groene en natuurlijke producten maar dit is bijvoorbeeld heel erg moeilijk als het ook sulfaatvrij moet zijn. Eerlijkheid zal in de toekomst belangrijker gaan worden dan snelle kreten.

Bucketlist

Op mijn wishlist stond altijd nog iets met tv, maar inmiddels heb ik HNTM gedaan en onlangs ben ik benaderd om de HNTM make-over te doen, dat wordt uitgezonden op Videoland. Heel leuk, maar verder heb ik geen ambities om met mijn hooft op tv te komen. In de toekomst zal ik me meer en meer gaan richten op het merk KIS. Ik zou heel graag willen dat dit fantastische merk de aandacht gaat krijgen die het verdient!

Lees ook : Kappersmerk L'Anza gaat HNTM sponsoren!