Home Kapsalon Award winnaar Robert Galjé
Stylist

Kapsalon Award winnaar Robert Galjé

interview-Robert-GaljeVoor het vakblad TopHair, toog ik op een dinsdagmiddag weer naar Haarlem voor een interview met Robert Galjé, de winnaar van de Kapsalon Award 2014. Ik was al eens langs geweest met een grote bos bloemen, toen Galjé Kappers provinciewinnaar van Noord Holland werd van de Kapsalon Award. De award prijkte trots op de toonbank en hier en daar hingen nog wat slingers van het feestje van een paar weken geleden. Ik ging zitten aan de grote ronde tafel, waar alle wachtende klanten gezellig kunnen aanschuiven. Ondanks de moderne strakke inrichting, voelt de salon warm en huiselijk aan. Robert kwam al snel en we gingen in de keuken zitten voor het interview. Dat praatte toch wat vrijer.
`Robert Galjé">Je kunt de beste kapper van de wereld zijn, maar als je chagrijnig bent, hou je geen klant over`
NIEUWE KLANTEN
Ik vraag naar het effect van de overwinning van de eerste editie van de Kapsalon Award. Robert: “De winst heeft ons heel veel nieuwe klanten gebracht. Dat zien we terug in de boekingen, nog nooit hebben we zoveel nieuwe klanten ingevoerd in ons systeem als de afgelopen weken. We hebben ook veel publiciteit gehad, in regionale blaadjes en een artikel in het Haarlems Dagblad. We gebruiken salonautomatisering van de B&F Groep en ik ben nu gevraagd als het ‘gezicht’ voor hun nieuwe flyer. Dat is toch leuk!”
Kapsalon-Award
Robert vertelt dat de verkiezing vooraf met het team is besproken en iedereen enthousiast was. “Het was de eerste keer, dus we wisten nog niet zo goed wat we konden verwachten, maar het zag er allemaal mooi en professioneel uit. We hebben het promotiemateriaal aangevraagd en zijn de klanten actief gaan vragen om op ons te stemmen. We hoefden nooit te pushen, de klanten deden het graag. Het leuke is dat nu we gewonnen hebben, we ook die betrokkenheid van de klanten terugzien. Zo van “dat hebben jullie ook dankzij mij”. Heel leuk want zonder onze klanten hadden we dit niet bereikt.  Je kunt de beste kapper van de wereld zijn, maar als je chagrijnig bent, hou je geen klant over en wordt je niets gegund. Dat vind ik ook zo leuk aan deze verkiezing; de mix van klantenwaardering en jurybeoordeling.”
BELEVING
De kracht van Galjé Kappers ligt volgens Robert in de combinatie van service en aandacht, dus de hele beleving. Vanaf het moment van het maken van een afspraak tot het verlaten van de salon. Doordat Robert zelf vijf dagen per week in de salon aanwezig is, blijft hij hands on en kan hij alles goed overzien.
De Galjé familie is een echte kappersfamilie. De broer van zijn vader was kapper en had een salon in Amsterdam. Hierdoor kwam Robert op het idee om de kappersopleiding te volgen. Hij is begonnen bij Rob Peetoom en heeft later nog bij zijn oom gewerkt. Neef en nicht werkten daar ook en omdat Robert niet geloofde in drie kapiteins op één schip, is hij zijn eigen salon in Haarlem gestart. Dicht bij waar hij opgroeide. Hij kende deze buurt en kende de kapsalon die op deze plek zat. Toen hij die kon overnemen, heeft hij geen moment geaarzeld. Robert: “Het punt is goed, makkelijk en gratis parkeren en veel woonwijken rondom. Eigenlijk is deze plek alleen maar beter geworden!”
interieur-galje-kappers
Het idee van een extra vestiging  heeft hem nooit aangetrokken. Hij kent zijn kwaliteiten en minder sterke kanten en vindt zijn manager kwaliteit beduidend minder dan zijn creativiteit. Met een extra vestiging was hij bang het overzicht kwijt te raken. Dan liever uitbreiden met de huidige salon. Hij werd door de jury geprezen met het lef dat hij toonde om uit te breiden in tijden van crisis. Maar volgens Robert is dat eigenlijk een logisch moment als je het financieel kunt bolwerken. “Juist tijdens een recessie moet je investeren omdat alles dan makkelijker gaat! Dat klinkt tegenstrijdig, maar als het slecht gaat kun je beter onderhandelen. Het pand naast mij stond al een tijdje leeg en ik zag dit echt als mijn kans. Bovendien was de salon in de jaren ervoor nog ieder jaar gegroeid, dus ik had de middelen om het te doen. Als ondernemer moet je risico’s durven nemen, anders kom je niet vooruit.”
PRODUCTEN
Bij Galjé Kappers wordt al vanaf het begin gewerkt met verschillende producten. Zijn persoonlijke favoriete lijn is Sebastian, die hij de ‘rebel’ van de haarmerken noemt. Naast Sebastian, worden ook Wella, SP, Nioxin, CHI, Biosilk en Fudge verkocht.

Producten-Galje-Kappers
Tot slot hebben we het nog even over haarverzorging voor thuis. Ik vertel Robert dat klanten vaak moeite hebben om thuis hun haar net zo mooi in model te krijgen als de kapper dat kan. Robert erkent het probleem en zegt dat hij al een tijdje met het idee loopt om een workshop hairstyling te geven voor vaste klanten. Zo kunnen klanten zelf met hun haar aan de slag en lopen er kapper rond om advies te geven. Ook het gebruik van de juiste producten is belangrijk. Hoe beter een kapper adviseert, hoe makkelijker de klant thuis aan de slag kan. Wat een leuk idee! 
BEKIJK DE SALONPAGINA
Marit Heemskerk | WIEWATHAAR
Een deel van dit interview heeft gestaan in het novembernummer 2014 van TOPHAIR