Home Hoe leg ik Original Mineral uit aan de klant?
Ondernemend

Hoe leg ik Original Mineral uit aan de klant?

Het Australische kappersmerk Original Mineral (O&M) doet het anders dan anderen en voor de klant is dat soms even wennen. Maar de ervaring leert dat áls klanten eenmaal voor dit merk hebben gekozen, ze nooit meer anders willen. Wij spraken met Daryll Cornelissen, eigenaresse van de Haartruuk in Rossum over de beste aanpak.

De andere aanpak van Original Mineral

De kleuringen van O&M bevatten geen ammonia, PPD en resorcinol en bijna geen chemische stoffen, waardoor deze ideaal zijn voor vrouwen met een gevoelige hoofdhuid of allergieën. En, niet onbelangrijk, de producten zijn daarom ook beter voor de kapper zelf. Ook het haarverzorgingsritueel gaat er bij O&M anders aan toe. Haren wassen gaat namelijk altijd in 3 stappen; eerst een detox shampoo en daarna een shampoo en conditioner naar keuze. Zo blijft de hoofdhuid schoon en gezond, waardoor deze minder gevoelig zal zijn.

Als je dat eerst goed reinigt, maak je je haar klaar voor de verzorging.

Daryll: “Eigenlijk is het heel logisch dat je eerst een detox shampoo gebruikt, omdat er altijd nog veel productresten en viezigheid in je haar zit. Als je dat eerst goed reinigt, maak je je haar klaar voor de verzorging.”

Hoe adviseer je Original Mineral?

Maar voor klanten is deze informatie nieuw, dus hoe leg je dit uit als kapper? Daryll zegt dat ze tijdens de behandeling al vertelt over de producten van O&M die ze gebruikt. “Ik vraag mijn klanten waar ze zelf hun haar mee wassen en wat ze fijn vinden en wat juist niet. Ook vraag ik wat hun haarwensen zijn, zodat ik mijn advies daarop kan afstemmen.”

Investeer eerst in een goede shampoo en conditioner.

Daryll: “Nieuwe klanten adviseer ik om eerst te investeren in een goede shampoo en conditioner, want het haar reinigen is de basis. Daarna kunnen ze stylingpoducten kopen. Het voordeel van deze aanpak is ook dat een klant niet zoveel hoeft te investeren in één keer en dat niet alle producten tegelijk op zullen zijn. De meeste klanten zijn na een week of 6 overstag, dan willen ze de rest ook.”

Goede voorlichting is belangrijk

Klanten moeten ook wennen aan de andere samenstelling van de shampoos. Daryll vertelt: “Als een klant hiervoor altijd het haar met een shampoo van de drogist heeft gewassen dat rijkelijk schuimt, zal dit een andere ervaring zijn. Ik geef altijd het voorbeeld dat als je je haar met zo’n goedkope shampoo wast, het ook nog zal schuimen als je het haar niet eens nat hebt gemaakt! Helaas hebben klanten vaak het idee dat je haar niet schoon wordt als de shampoo niet goed schuimt. Daarom is het wel belangrijk dat je als kapper klanten hierop voorbereid en uitlegt dat schoon en schuim niet samen hoeven te gaan.”

Duurzaamheid

“En natuurlijk vinden klanten het ook fijn dat de producten van O&M niet belastend zijn voor het milieu. Dat geeft ze vaak nog dat extra zetje om de producten aan te schaffen. Ze zijn goed voor je haar én onze planeet. Dan begrijpen ze ook beter waarom de producten iets duurder zijn.”

Kopen na eigen ervaring

In de salon kunnen klanten al ervaren hoe de producten ruiken en als je de mooie verpakkingen laat zien, zal ook dat aspect mensen verleiden. Daryll: “Iedereen zegt altijd dat de verpakkingen zo mooi zijn. Heel basic, maar wel zo dat het in bijna iedere badkamer past. Ikzelf vind dat wel belangrijk, ook dat de producten mooi in de salon staan.”

De klant moet iets willen kopen omdat ze de ervaring zo fijn vinden.

Veel klanten ervaren meteen al hoe fijn de producten zijn. Daryll vertelt dat de producten van O&M eigenlijk zichzelf verkopen en dat klanten blijven terugkomen. Daryll: “Ik stimuleer klanten altijd om na de behandeling even aan hun haar te voelen. Dat levert heel veel positieve reacties op met als gevolg dat ze naar de producten vragen en die er meteen bij willen kopen. En zo hoort het ook: een klant moet iets willen kopen omdat ze de ervaring zo fijn vinden, niet omdat ik per se iets wil verkopen. Want eerlijkheid duurt het langst en ik ben altijd heel eerlijk tegen mijn klanten.”

De favoriet van Daryll

De hele lijn van O&M is compact en dat maakt het makkelijk voor kappers om te adviseren. Voor iedere haarbehoefte is maar één oplossing en dat is duidelijk, voor zowel de kapper als klant. En de favoriet van Daryll? “Dat is de O&M Desert Dry volume spray. Dit is een hele fijne texture spray die je bij elk haartype kunt gebruiken. Het is een combinatie van een droogshampoo, haarlak en volumepoeder en werkt altijd top!”

LEES OOK: Het doel van O&M is gezond en stress-vrij haar