Home Het doel van O&M is gezond en stress-vrij haar
Haarpraat

Het doel van O&M is gezond en stress-vrij haar

Femke Brentjens is van origine kapster en al 7 jaar Educatie Manager bij New Flag  en praat over het Australische haarmerk Original Minerals (O&M). Oprichter van deze lijn is Jose Bryce Smith, die op zoek ging naar een allergie-vrije haarkleuring nadat haar partner (hij was kapper) een ernstige huidziekte ontwikkelde waardoor hij zijn vak niet meer kon uitoefenen. Ook in Nederland is het merk populair om de milde haarkleuringen en unieke kijk op haarverzorging met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten.

Wij spraken Femke over dit bijzondere merk, dat destijds een van de pioniers was om haarverzorging en -behandelingen zo natuurlijk mogelijk te maken.

Femke Brentjens

Femke: “Het mooie van O&M CØR.Color is dat deze haarkleuring de meest natuurlijke, zachte kleuringen geeft, terwijl het niet schadelijk voor je haar is. Uiteindelijk wordt het haar gezonder omdat O&M alle schadelijke stoffen heeft vervangen voor milde substituten.

Een schone kleur

De kleuringen bevatten geen ammonia, PPD en resorcinol en slechts een minimale hoeveelheid chemische toevoegingen. Femke: "We kunnen niet 100% natuurlijk zijn, anders kun je niet alles mogelijkheden bieden die je wilt met een haarkleuring. Maar telkens als een chemisch ingrediënt vervangen kan worden door een mildere variant, gebeurt dat ook. Het eerste wat opvalt bij deze kleurbehandeling is dat je niets voelt prikken op je hoofdhuid en het haar krijgt heel veel glans na het uitspoelen. De kleuringen geven een natuurlijk effect doordat het de natuurlijke schakeringen van het haar doorlaat, wat meer contrast biedt. Heel mooi.

O&M CØR.Color

Tegenwoordig hoor je veel over bepaalde stoffen, zoals sulfaten, parabenen en ammonia. Bij O&M zit het weglaten daarvan in het DNA, dat werd van begin af aan al gedaan en is eigenlijk al history. Het doel van de producten is gezond, stress-vrij haar met een cleane kleur."

We believe in clean, kind, responsible haircare

3 Stappen verzorging en stylen

De verzorgingslijn sluit aan op de filosofie: ‘We believe in clean, kind, responsible haircare’. Femke: “Er wordt een 3-step cleansing en styling geadviseerd en dat is uniek. Je gaat je haar op een hele andere wijze behandelen. Stap 1 is altijd een Detox Shampoo om de hoofdhuid echt goed te reinigen. Ze geloven namelijk dat de verzorgende ingrediënten van de andere producten het beste kunnen worden opgenomen door een schoon ‘canvas’. Stappen 2 en 3 zijn dan de shampoo en conditioner naar keuze. De verzorgingslijn is compact en geschikt voor gekleurd haar. Bij de keuze van een shampoo en conditioner gaat het erom welke haarstructuur je wilt bereiken; wil je meer volume of juist het haar versterken.

Know Knott leave-in detangler

Ook voor het stylen worden weer 3 stappen aangeraden; prep, set, shine. Na het wassen maak je het haar handoekdroog, vervolgens gebruik je altijd de Know Knott leave-in detangler, daarna droog je het haar iets met de föhn en dan breng je pas de versteviging aan. Door diverse layers in het haar aan te brengen, kun je zelf de stevigheid bepalen. Daarna finish je de look met een glansproduct.”

Het beste uit de natuur

Maar hoe natuurlijk is O&M nou eigenlijk en hoe kom je daar achter? Femke is daar heel duidelijk over: “Wij zijn transparant over onze ingrediënten en als iemand een vraag daarover heeft, zullen we altijd alles doorsturen. Wij pretenderen niet om 100% natuurlijk te zijn, we zijn wel zo natuurlijk mogelijk. Want we willen niet inboeten op kwaliteit. Daarom leggen we ook niet zo de focus op natuurlijk alleen, het gaat ons er vooral om dat de producten bijdragen aan gezond en schoon haar. Siliconen is zo’n voorbeeld, soms heb je die gewoon nodig om een product daarmee te versterken. Maar je hebt goede en slechte siliconen en wij kiezen altijd de goede, ongeacht de kosten.”

Design verpakkingen

De verpakkingen springen in het oog door eenvoud en stijl. De flesjes hebben iets weg van ouderwetse melkflessen en wekken de associatie op met ‘gezond en voedzaam’, iets dat O&M nastreeft voor het haar. Femke: “De doppen zijn zo ontworpen dat het product er niet te makkelijk uitkomt en goed is afgesloten, zo doseer je elke keer weer de juiste hoeveelheid en blijft de inhoud langer houdbaar. Alle verpakkingen zijn recyclebaar."

Online verkoop?

Ook Skins en de Bijenkorf verkopen O&M in hun webshops. Femke legt uit waarom daarvoor is gekozen: “Wij vinden dat toonaangevende verkooppunten en denken juist dat dit helpt om O&M bekender te maken bij een breed publiek. Dat komt indirect weer ten goede aan de kappers, die ermee werken. Bovendien liggen de prijzen daar hoger dan wanneer je het bij ons zou bestellen. We letten er dus wel op dat de producten niet voordeliger worden verkocht dan bij de kapper. Maar het is een high-end merk en we willen het level wel hoog houden."

De creatieve kapper

Femke: “O&M is echt bedoeld voor de creatieve kapper die met een fijne compacte lijn alles kan maken wat hij wil. Ook naar de klant toe ligt er een goed verhaal qua verzorging en styling en heeft dit merk een unieke visie.”