Home Help, mijn kleur is verkeerd uitgepakt!
Haarpraat

Help, mijn kleur is verkeerd uitgepakt!

Je zet bij je klant een nieuwe haarkleur in en alles lijkt goed te gaan, totdat je het resultaat ziet en dat is om te schrikken ...

Meestal gaat het kleuren in de salon natuurlijk goed, maar heel soms valt een kleur niet zo goed. Voor de klant is dat heel vervelend, maar voor jou als kapper natuurlijk ook! Want hoe vertel je jouw klant die al ruime tijd in de stoel heeft gezeten dat de kleur niet goed is uitgepakt?

1. Opnieuw kleuren

Eerlijkheid duurt het langst dus je kunt dit het beste meteen zeggen en met een oplossing komen. Check je agenda wel eerst, zodat andere klanten niet heel lang hoeven te wachten of overleg of een collega kan inspringen. Daarna biedt je jouw (teleurgestelde) klant meteen een kleurbehandeling aan om de kleur wel goed te krijgen.

2. Tegoedbon

Soms kun je niet meteen een kleurbehandeling eroverheen doen omdat het haar dat niet aankan na de behandeling die het zojuist heeft gehad. Of als je in paniek raakt door dit slechte resultaat en liever eerst wilt overleggen met een collega of desnoods met de leverancier van de kleuring. Het kan ook zijn dat je alleen werkt en je schema anders helemaal in het honderd loopt. Probeer wel rustig te blijven naar de klant en biedt haan een extra behandeling aan. Kom daarin de klant wel zoveel mogelijk tegemoet, zelfs als dat betekent dat je een keer op een avond moet werken.

3. Extra producten

Wat de reden ook is van het teleurstellende resultaat, de klant kan er niets aan doen en daarom is het slim om deze klant wat extra's te geven voor de tijd die zij hierdoor kwijt is. Je kunt een gratis behandeling (niet het kleuren, dat moet gewoon opnieuw!) aanbieden of een tasje met fijne thuisproducten om de kleur extra lang mee te behouden. Het voordeel daarvan is dat de klant die producten misschien wel zo fijn vindt, dat ze deze laten weer zal aanschaffen. Maar probeer hoe dan ook je gedupeerde klant te compenseren.

Heb jij weleens een kleur gehad die totaal anders uitpakte dan je had verwacht?