Home 5 VRAGEN AAN Sharon de Smidt – Coutinho
Haarpraat

5 VRAGEN AAN Sharon de Smidt – Coutinho

Na haar studie Communicatie volgde Sharon een visagie opleiding bij Mieke Petiet en werkte ze freelance als haar- en make-up artist. Zo maakte ze kennis met het merk Alcina en de no-nonsense aanpak en de kwaliteit van de producten spraken haar zo aan dat ze 13 jaar geleden besloot daar te willen werken. Eerst als Accountmanager, daarna als Sales Manager en 2 jaar geleden werd ze aangesteld als Directeur. Sharon vertelt ons wat Alcina zo bijzonder maakt, zowel voor de eindconsument als voor de kapper.

Alcina biedt veel mogelijkheden om buiten de lijntjes te kleuren.

1. Waarin onderscheidt Alcina zich?

Voor onze aangesloten kappers is dat voornamelijk het familiegevoel wat wij bieden. Wij maken acties op maat, denken met de kapper mee en ons is niet zo snel iets te gek. Wij kijken echt naar de salon en de ondernemer daarachter en daardoor wordt ons contact echt een wisselwerking. Wij bieden veel mogelijkheden om buiten de lijntjes te kleuren.

De producten zelf kenmerken zich echt door de zgn. ‘Deutsche Gründlichkeit’. Wij hebben producten in het assortiment die al 40 jaar een ongewijzigde receptuur hebben. Dat zegt wel iets over de kwaliteit. Wij komen niet elke paar jaar met een compleet nieuwe haarverzorgingslijn. Dat schept duidelijkheid en continuïteit, zowel voor de eindconsument als voor de kapper.

2. Welke kappers werken met Alcina?

Ons klantenbestand loopt enorm uiteen; wij werken met kleine salons, grote salons met meerdere filialen, maar ook steeds meer zelfstandigen werken met Alcina. Ook de leeftijd van de ondernemers loopt uiteen; van jong tot oud. Iedere professional met passie is welkom. Ik denk dat het familiegevoel dat wij bieden de verbindende factor is. Wij hechten veel waarde aan een goede relatie met onze kappers en daar investeren we ook in. Daarom hebben wij heel weinig klantverlies. Wij geloven niet in moeilijke contracten, maar gaan liever een partnerschap aan waarbinnen de klant zich gehoord voelt. En daarnaast spreken de producten voor zich; uitstekende kwaliteit voor een realistische prijs.

3. Welke oplossingen biedt Alcina?

Alcina is een Duits familiebedrijf uit 1905 en komt voort uit de Wolff groep. Deze is verdeeld in 2 takken; een cosmetische en een farmaceutische tak. Daardoor is er veel farmaceutische kennis in huis, die ook in de cosmetische tak gebruikt wordt. In eigen laboratoria, fabriek en teststudio’s wordt volgens de strenge farmaceutische richtlijnen ontwikkeld, getest en geproduceerd. Hierdoor veroorzaken onze producten slechts zelden een allergie.

We richten ons op een gezonde hoofdhuid en gezond haar. Ook bieden wij klanten een zgn. ‘allergie service’. Dat houdt in dat de klant via de kapper of de schoonheidsspecialist hun allergiepaspoort naar ons kan opsturen, waarop Alcina met een lijst producten komt die deze klant veilig kan gebruiken. Bovendien bieden wij de eindconsument ook de garantie dat als er allergisch gereageerd wordt op producten deze retour kunnen worden gestuurd tegen volledige terugbetaling. Dit geeft zowel de kapper als de consument een gevoel van vertrouwen.

4. Klopt het dat haarproblemen steeds vaker voorkomen?

Ja, ze komen steeds vaker voor en daardoor is er ook steeds meer aandacht voor. Ook Covid is een oorzaak geweest voor een toename van haar- en hoofdhuidproblemen.

Tegenwoordig zijn er minder taboes rondom haarproblemen en dat is goed. Er mag meer over gesproken worden, vroeger werd dat eerder verborgen uit schaamte. Er zijn meer producten voor op de markt en de kapper is beter geïnformeerd, waardoor hij of zij ook gemakkelijker advies kan geven en de consument hier echt mee kan helpen. Dit jaar introduceren wij een nieuwe training voor kappers over dit onderwerp.

5. Welke plannen voor de nabije toekomst zijn er?

Er gaat van alles gebeuren! Sinds 1 januari is er een nieuw marketingteam en we gaan een nieuwe campagne ‘Coloring the future together’ lanceren om te promoten dat Alcina echt een kleurmerk is voor de creatieve kapper.

Ook gaan we de zichtbaarheid in de salons vergroten door meer merchandising en daarnaast worden dit jaar nog diverse trendkleuren gelanceerd.