Home De keiharde realiteit van Covid-19 voor het kappersvak
Ondernemend

De keiharde realiteit van Covid-19 voor het kappersvak

Kappend Nederland is weer druk met hetgeen zij het liefst doen: werken met haar. Helaas is dit nog niet voor alle beroepsgroepen het geval. De horeca, de festivals, het reizen, allerlei branches die de nog niet aan de slag mogen hebben het minstens net zo zwaar als de kappers.

We komen uit een gedwongen periode waarin paniek en zelfbehoud dagelijks zichtbaar zijn geweest. Vanaf de eerste melding van Covid-19 zijn dat de twee duidelijkste kenmerken die we dagelijks voorbij zagen komen. Paniek, dagelijks de confrontatie met de keiharde Covid-19 cijfers, zelfbehoud, wat kunnen we gezamenlijk doen om onze samenleving te beschermen. De offers, een gezondheidszorg die keihard aan de slag is gegaan, complete branches waar van het één op het ander moment de stekker uit werd getrokken. Voor de ene branche is het harder werken dan ooit, voor de andere branche langer stil staan dan ooit. 

Dan is er nog de verscheidenheid van mensen. Er zijn mensen die koste wat kost onze samenleving willen beschermen tegen de gevolgen, terwijl er ook mensen zijn die zich berusten in de humane schade die het toebrengt en eigenlijk zo snel mogelijk het ‘normale leven’ weer op willen pakken.

Ieder mens, iedere consument, iedere klant, heeft zo zijn eigen invulling van zelfbehoud en paniek. Er ontstaan nieuwe samenwerkingen gebaseerd op andere waarden, welzijn versus welvaart. Werknemers en werkgevers zien gezamenlijke belangen. Voorheen waren weekenden en vakanties de verdiende snoepjes van de welvaart, nu gewoon lekker aan de slag met de klanten en je passie. Het welzijn van werk staat ineens bovenaan het verlanglijstje van mensen.

Een bedrijf voeren is niet alleen maar hard werken.

In een heel korte tijd hebben we een nieuwe blik op de toekomst gevormd en dat heeft consequenties. In ons kappersvak zijn we dolblij met de ‘smart startup’, maar let op, een bedrijf voeren is niet alleen maar hard werken. Het is vooruitkijken en beslissingen nemen voor de toekomst. Het is leren uit het verleden, werken in het heden en sturen richting de toekomst. Op dit moment is iedereen druk bezig. Bezig met vasthouden aan de oude situatie, de situatie van voor Covid-19. Met alle aanpassingen die er nodig zijn weer aan de slag, een inhaalslag. Zoveel mogelijk en zo hard mogelijk alle cijfers weer op orde krijgen, om vervolgens geconfronteerd te worden met de harde werkelijkheid. De werkelijkheid is voor dit moment meer handelingen per klant in een langere tijd met hetzelfde resultaat. Er zijn bedrijven die een Covid-19 toeslag rekenen om dit op te vangen en er zijn er die dit niet doen. 

Verwachtingen bijstellen

Bedrijfseconomisch vind ik een toeslag rekenen verklaarbaar. Maar zo zijn er nog veel meer zaken waar we rekening mee moeten gaan houden om de bedrijfsresultaten te waarborgen. Dat begint met het bijstellen van (bedrijfs)verwachtingen. Wat zijn de piekmomenten voor kappers? Kerst, vakantie, festivals, feesten..., allemaal zaken waarbij samenzijn een belangrijke rol spelen. Je wilt er namelijk mooi uitzien voor anderen. Dat hoort bij onze sociale normen. Salons zitten vol als Nederland weekend gaat vieren, op vakantie gaat, een feestdag viert en zelfs met gezamenlijke rouw willen we ons zo mooi mogelijk presenteren. Maar wat nu als al deze feestelijkheden niet doorgaan, zijn er dan nog pieken in ons werk? Ja op dit moment, nu iedereen bewust naar de kapper gaat omdat het echt niet meer is aan te zien. Maar wat gaat dit op de lange termijn voor jouw onderneming betekenen? En hoeveel werk valt er weg in de branche? Dit is een verandering van de hele markt, niet alleen voor jouw bedrijf maar voor alle bedrijven! Hoeveel tijd en geld werd er vóór Covid-19 aan de kapper besteed en hoeveel gaat dat straks zijn?

Ik hoef niemand uit te leggen dat de economische resultaten van een kapperszaak en heel veel andere bedrijven dit jaar bedroevend zullen zijn. 2020 zal een bedrijfsresultaat geven wat minder rooskleurig is als 2019. Het bijstellen van verwachtingen is op dit moment cruciaal. Als bedrijfskundig adviseur voor kappers ben ik me daar heel bewust van. Covid-19 gaat de welvaart voor velen beïnvloeden, maar gelukkig komen er andere mooie initiatieven voor terug.

Initiatieven waar je aandacht op gevestigd kan worden, nieuwe normen, nieuwe inzichten, nieuwe verlanglijstjes, ik wens je veel welzijn toe.

Welvaart wordt minder belangrijk, welzijn is belangrijker dan ooit. 

Leestip! Op reis tijdens COVID-19: mediteren & zen blijven