Home De kapper heeft een belangrijke sociaal maatschappelijke functie
Ondernemend

De kapper heeft een belangrijke sociaal maatschappelijke functie

Al meer dan 25 jaar voorziet Guy Sarlemijn Design salons binnen de kappers- en beautyindustrie van de mooiste en meest passende interieurs. Wij stelden Guy Sarlemijn een aantal vragen over interieur en salonbeleving.

Interview met Guy Sarlemijn

Hoe draagt het interieur bij aan een topervaring voor de klant?

Het interieur van de salon is een belangrijk onderdeel van de identiteit van de kapper. De ervaring van de klant is datgeen wat hij/zij ervaart in de salon en in ‘het huis’ van de kapper. Het is onderdeel van zijn merk.

Het interieur van de salon is onderdeel van het merk van de kapper.

Het is belangrijk dat de consument in één oogopslag ziet bij wie hij op bezoek is. Je moet je goed en op je gemak voelen in deze ruimte en even kunnen ontsnappen aan alle hectiek van de dag. Die ervaring is belangrijk en je merkt dat kappers hier op inspelen. Het gaat veel verder dan lekkere koffie! De kappers en saloneigenaren waarmee wij werken kijken ook op die manier naar hun salon.

Interieur Avanti Kappers, Helmond

Veel van onze klanten hebben al goed nagedacht over hun interieur en uitstraling. Met deze ideeën gaan wij verder en kijken naar de mogelijkheden die binnen het budget liggen en natuurlijk de locatie. Wij kijken niet alleen naar de esthetiek van de salon. Het begeleiden in de bouw, Arbo wetten, alle praktische zaken liggen eveneens binnen ons advies.

Hoe zouden de zintuigen in de ideale salon geprikkeld moeten worden?

Als kapper wil je jouw klant een totaalbeleving meegeven en houd je rekening met alle zintuigen. En natuurlijk aan een geweldig eindresultaat van vakwerk! Wij zijn er om de kapper te begeleiden het maximale uit hun salon en de beleving te halen.

De routing van de salon is een belangrijk onderdeel, het werken met verschillende stijlen, kleuren en materialen binnen één ruimte of ruimtes van elkaar te scheiden door het plaatsen van glazen wanden is iets wat we veel zien en wat multisensorieel werkt.

Interieur Avanti Kappers, Helmond

Door bijvoorbeeld je wasruimte af te scheiden van het knipgedeelte, kun je de klant optimaal tot rust laten komen. Er zijn tal van mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de akoestiek en het plafond. Iets waar je niet snel aan denkt, maar geluid is belangrijk. Niet alleen voor de klant, maar ook voor de kappers die werken. Daarnaast heb je te maken met een doelgericht lichtplan. Je wilt dat het werk van de kapper perfect tot zijn recht komt!

Hoe kun je de routing in de salon zo aangenaam mogelijk maken?

De routing is altijd belangrijk voor de salon. Waar komt de klant binnen en wat is het vervolgplan binnen de behandeling?  Heeft de salon een gescheiden heren- en damesgedeelte? Is er ruimte voor een shop-in-shop? Hoe groot of hoe klein is de ruimte? Wil je een VIP ruimte of een gescheiden wasgedeelte? Fundamentele zaken waar je rekening mee dient te houden als je start met de inrichting en de bouw. Al bij binnenkomst van een locatie kan ik een inschatting maken wat werkt. Ik zie op mijn netvlies hoe de salon perfect tot zijn recht komt, maar dit gaat altijd in goed overleg met de klant.

 Wat adviseer je salons die meerdere disciplines willen combineren?

Je ziet soms dat verschillende schoonheidsdisciplines bij elkaar komen. Dat komt omdat een salon bijvoorbeeld werkt met een schoonheidsspecialist of nagelstyliste. Maar dat is niet nieuw.

Hoe je jouw salon vermarkt is wel anders geworden. Sommige barbershops hebben ruimte voor een coffeecorner en voeren dat tot in de detail door.

Wil je meerdere schoonheidsdisciplines vermarkten, dan moet je goed bedenken of dit past het binnen jouw salonconcept. Past het in jouw ruimte? Heb je de juiste mensen om dit te kunnen uitvoeren? Dingen om over na te denken.

Hoe ziet de salon van de toekomst eruit?

Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar na 25 jaar zien wij als team duidelijk als er verschuivingen plaatsvinden binnen onze branche. Hoe de salons er over vijf jaar uitzien?

Kappers zijn ambachtslieden en ik denk dat ambacht nog belangrijker wordt dan het al was. 'Waarmee onderscheid jij je binnen jouw ambacht?' Dat is een vraag die elke kapper zich zou moeten stellen.

Naast de barbershops zien we nu ook salons die zich voornamelijk op dames richten.

Ik denk dat het ambacht nog belangrijker gaat worden.

Daarnaast heeft de kapper een zeer belangrijke sociaal maatschappelijke functie. Dat hebben we het afgelopen jaar tijdens de lockdown kunnen merken. Hoe hard hebben we niet gestreden om de salons open te houden? Hoe erg vonden de klanten het niet dat de salon dicht was!

Een bezoek aan de salon heeft - naast het resultaat waarmee de klant naar buiten loopt - een bredere functie. Dus ook de ruimte waar de klant zich bevindt heeft een bredere functie gekregen.

Interieur Avanti Kappers, Helmond

Ruim vijf jaar geleden voorspelde ik dat de klant hun salon veel meer zouden gaan inrichten naar de identiteit die zij als merk willen uitstralen. Dit zie je nu. Je stapt in de ‘woonkamer’ of de wereld van de desbetreffende kapper. Dat houdt in dat praktische zaken gecombineerd worden met esthetiek, dat wij rekening moeten houden met het doel van de salon en op welke doelgroep zij zich richt. Het is meer dan een werkplek. Ik denk dat je dit de aankomende jaren alleen nog maar meer gaat zien.

Voor ons is dit een heerlijke ontwikkeling omdat wij onze ambacht kunnen laten gelden samen met die van de kapper.

Wie is Guy Sarlemijn Design?

Al meer dan 25 jaar zijn wij een belangrijke speler binnen de nationale en internationale kappersindustrie en leveren wij hoogwaardige saloninterieurs. Wij zijn gevestigd in een 17de-eeuwse hoeve in Strijen. Onze klanten kunnen zich hier wanen in meer dan 1600m2 showroom. Dus ben je opzoek naar een nieuw interieur of sta je aan het begin van een verbouwing? Samen met een team aan experts kijken wij naar jouw wensen. Van idee tot plan tot eindresultaat wordt de klant begeleid. Sinds 2020 zijn wij Europees leverancier van het trendy en hoogwaardige merk Comfortel. Op onze website vind je een overzicht van de meest recente projecten die wij hebben mogen doen en natuurlijk onze ruime collectie aan merken en meubelen. Voor de rest zijn wij gepassioneerde vakmensen die samen met onze klanten aan het hoogst haalbare eindresultaat werken.

Cover foto: Floris van Bergen