DE BARBERSHOP VAN Bo van Lavieren
Hij komt uit een typische kappersfamilie; vader, oom en oma waren ook kapper en de familie heeft een aantal bekende salons in het midden van Nederland. Het lag daarom voor de hand dat Bo van Lavieren kapper werd en hij ging naar de kappersacademie. Maar uiteindelijk koos hij toch voor het herenvak en vertrok naar Barcelona om zich te verdiepen in de ‘New School’. Nadat hij bij zijn vader (LaVie Kappers in Tiel) en een aantal barbershops de fijne kneepjes van het vak had geleerd, opende hij zijn eigen shop in het centrum van Utrecht; Bo Barbers.
Bo: “We zijn nog maar net open, eind april. Een spannende tijd natuurlijk, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik zit gelukkig op een heel druk punt in de stad met veel doorloop. En ik merk nu al dat we de nodige aandacht krijgen door ons onderscheidende concept.”
Wat is je concept?
Ik richt me op New School en dat houdt in dat we wel alle traditionele behandelingen bieden, maar dan in een modern jasje. Ik bied niet – zoals veel barbershops – een aantal standaard kapsels aan, maar klanten kunnen elk kapsel kiezen dat ze willen. We gebruiken zowel de schaar als de tondeuse en ook kapsels met langer haar kan ik goed knippen. Vooral na de lockdown zie je veel klanten met langer haar, die het ook wel wat langer willen houden.
New School houdt in dat we traditionele behandelingen bieden in een modern jasje.
Ik ben alleen begonnen, maar met het oog op de toekomst heb ik 3 werkplekken laten maken. Ik wil met meerdere barbers gaan werken, want ik vind dat dit juist bijdraagt aan de gezellige sfeer in een barbershop. Ik heb net een jongen aangenomen, die ikzelf verder ga bijscholen tot barbier. Ik wil de klant geven waar hij voor staat en wat hij uitstraalt. Bij BO Barbers kunnen ook mannen met langer- of krullend haar terecht en zonder baard. Ik wil ze dan toch die gezellige sfeer bieden van een traditionele barbershop. Ik noem het ook wel: de herenkapper in een nieuw jasje.
Het moest een echte eyecatcher worden en dat is hem gelukt.
Waarom Guy Sarlemijn?
Mijn vader had al een aantal verbouwingen met Guy gedaan en dat was hem heel goed bevallen. Dat én het feit dat ik ook een klik had met Guy, heeft ervoor gezorgd dat hij ook mijn barbershop heeft verbouwd. Ik heb bij Elijah in Barcelona gewerkt en dat was een hele moderne barbershop, maar ik miste daar iets dat ik bij een andere barbershop waar ik werkte (Kings Barbers in Den Bosch) wel voelde. Ik wilde daarom juist een combi neerzetten van modern industrieel met ouderwetse gezelligheid.
Ik heb tegen Guy gezegd dat ik een luxe, industriële uitstraling wilde, die tegelijkertijd ook huiselijk en warm zou aanvoelen. We schenken goede koffie en aan het einde van de dag ook een biertje. Het is echt een barbershop geworden voor de moderne man, die lekker in de watten gelegd wil worden. Guy heeft van mij helemaal de vrije hand gekregen, dat is zijn vak en ik vind dat je dat moet respecteren. Het moest een echte eyecatcher worden en dat is hem gelukt. Hij heeft een fantastisch resultaat neergezet.
Invloed van corona op het interieur
Natuurlijk volgen wij ook nu nog steeds de maatregelen, maar op het interieur heeft corona niet veel invloed gehad. Alleen heb ik wel gekozen voor wastafels aan de barberstoelen, zodat de klant niet hoeft te verplaatsen tijdens de behandeling. Zo voorkom je extra loop in de shop. De wachtruimte is een barretje met 4 stoelen, die je nu ook wat verder uit elkaar kunt zetten. Daarom heb ik niet gekozen voor een bankje. Dus ja, met kleine dingen is er wel rekening gehouden om afstand te kunnen bewaren. Want ik denk dat ook straks – na corona – mensen niet snel dicht naast elkaar zullen gaan zitten. Maar ergens hoop ik dat het wel weer terugkomt, want dat is nou juist het leuke van een barbershop: een volle zaak met veel gezelligheid.
Het meest trots op
De totale uitstraling, die onderscheidend is van de andere barbershops in Utrecht. Het New School concept met de traditionele behandelingen. En de wastafels in de meubels, dat werd vroeger vaak zo gedaan, maar is tegenwoordig vrijwel verdwenen. Ik vind dat wel een uniek item waarmee Bo Barbers zich onderscheidt.
Feedback van klanten
Ik krijg vaak te horen dat dit een unieke shop is en ook dat ik hiermee dicht bij mezelf ben gebleven. Het luxe en industriële komt ook goed over, want zo ervaren klanten het ook. En daarnaast hoor ik vaak ‘het tweede huiskamergevoel’. Dus eigenlijk krijg ik de feedback precies zoals ik het neer had willen zetten. En de productenbalie wordt heel goed ontvangen. Als je de producten zo neerzet, krijgen ze veel meer aandacht en dat bevordert de verkoop.