Home 5 VRAGEN AAN Arno Doppen
De barbier

5 VRAGEN AAN Arno Doppen

Deze 7e (!) generatie telg uit een kappersfamilie is al 28 jaar kapper. Ooit werd hij banketbakker, maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Naar de kappersschool is hij nooit geweest, Arno heeft het vak in de praktijk geleerd. Hij begon al snel zijn eigen zaak en sinds 2011 is hij eigenaar van Haireffects in Groenlo, een lifestyle store dat naast een kapperszaak ook schoonheidsbehandelingen biedt en kleding verkoopt. Daarnaast geeft Arno trainingen en workshops voor Trinity Haircare en Tailorโ€™s Grooming en werkt hij als lid van het internationale creative team mee aan de haarcollecties

Ik ben al 7e generatie kapper; al in 1600 waren er kappers in mijn familie!

Welke plek hebben mannen in jouw salon?

We hebben een aparte hoek voor heren en in de nabije toekomst wil ik daar nog meer een gescheiden gedeelte voor maken. Ik begrijp dat mannen graag bij elkaar willen zitten, maar voor mijn klanten maakt het niet zo heel veel uit. Het gaat ze meer om de behandeling die ze krijgen. Ik zie ook wel een heel duidelijk verschil tussen een barber en een herenkapper. Ik zie mijzelf meer als herenkapper. Ik knip met schaar of tondeuse, maar ben iets minder van al die opzetstukjes, het gaat mij echt om het ambacht. Barbers zijn volgens mij meer gefocust op fades en retro-kapsels. Dat kan ik ook wel, maar ik kan net zo makkelijk een coupe knippen met langer haar.
 

Willen mannen wel hun eigen producten?

Ja, bij mij kopen mannen zelfs (verhoudingsgewijs) meer producten dan vrouwen. Als je een man goed advies geeft, zullen ze dat eerder opvolgen en de producten aanschaffen. Vrouwen kijken dan nog even verder. De feedback is enorm positief, dat merk ik ook aan terugkerende klanten die dezelfde producten blijven kopen.

Waarom de keuze voor Tailorโ€™s?

Ik werkte al met volle tevredenheid met Trinity en toen Tailorโ€™s op de markt kwam, was het een logische stap om ook dat merk te gaan voeren. De meeste producten zijn vegan en zijn heel fijn in gebruik. Er zitten bamboe-extracten in die het haar soepel houden en daarom voelt het nooit stijf aan. Ook vind ik het fijn dat de meeste producten vegan zijn. De geuren zijn fantastisch. Als enige merk werkt Tailorโ€™s met echte parfums en heeft bijna elk product een eigen geur. Daarbij zijn de verpakkingen mooi en stoer. Ik ben heel erg tevreden.

Welk product is jouw persoonlijke favoriet en waarom?

Dat is Tailorโ€™s wax, dat is niet alleen een heel fijn product voor een flexibele hold, maar ik ben ook nog eens persoonlijk betrokken bij dit product. Op elke verpakking van Tailorโ€™s staat een QR code, waarmee je een instructiefilmpje kunt bekijken. Op deze video laat ik zien hoe je deze wax gebruikt en klanten vinden het altijd heel leuk om mij te zien.

Welke ontwikkeling kunnen we in de toekomst verwachten?

Ik denk dat de verschillen tussen mannen en vrouwen alleen maar kleiner worden en op den duur verwacht ik dat mannen ook hun haar gaan kleuren. De lijn van Tailorโ€™s is klein, maar wel compleet. Wat dat betreft onderstreep ik waar ze zich bij zowel Tailorโ€™s als Trinity hard voor maken: โ€˜less is moreโ€™. Ik denk dat deze coronacrisis daar ook nog extra aan bijdraagt. We kunnen best met wat minder. Investeer in kwaliteit en voorkom verspilling en afval.