Home Consumenten zijn klaar voor gepersonaliseerde haarverzorging
PRO NIEUWS

Consumenten zijn klaar voor gepersonaliseerde haarverzorging

Interview met Jeroen en Richard Wilmink

Ooit zijn ze begonnen als kapper, maar na een succesvolle carrière van bijna 10 jaar bij een Amerikaanse toeleverancier van haarverzorging, maakten de broers Jeroen en Richard een belangrijke stap en werden zij zelfstandig ondernemer. Het importeurschap van twee Italiaanse merken heeft hun geen windeieren gelegd en na 13 jaar hebben zij de licenties voor Nederland, Benelux en Duitsland, destijds (terug) verkocht aan de fabrikant in Italië. Voor de broers, ondernemers pur sang, werd een lang gekoesterde droom - die van een eigen merk - in 2011 werkelijkheid. Inmiddels staan ze aan de vooravond van een andere grote lancering: FNGRPRNTS

Onze samenwerking kenmerkt zich door 100% vertrouwen en onvoorwaardelijkheid.

Jeroen en Richard hebben al hun hele leven samengewerkt en gaan daar voorlopig nog wel even mee door. Het geheim van hun succesvolle samenwerking? “Een plus een is meer dan twee. We vullen elkaar enorm goed aan met de expertise die we hebben. Naarmate je ouder wordt krijg je steeds beter in de gaten waar je zelf goed in bent en waar minder. Bovendien zie je dat je sterke kanten steeds beter worden ontwikkeld. Daarom word je als team veelzijdiger en sterker. De samenwerking voelt ook wel hechter omdat je broers bent. Je staat dan toch anders in het leven dan wanneer je alleen maar zakelijk partner bent. We leven en werken ons hele leven al samen, onze familieband schept 100% vertrouwen en onvoorwaardelijkheid. Dat is fijn.”

Iets anders gedaan met de kennis van nu?

Dat is lastig te zeggen. Destijds hebben we Oolaboo opgericht omdat we sterk geloofden in het verbinden van het innerlijk met het uiterlijk. Wij begonnen meteen al met supplementen omdat we geloven dat schoonheid ook van binnenuit komt. Nu zie je veel meer merken die dat doen, maar destijds was dat nieuw en waren wij een van de eersten die dat deden. Het blijft een uitdaging om steeds weer de voorsprong te behouden. Merken gaan steeds meer op elkaar lijken en gebruiken steeds meer dezelfde values en claims. Het is onze verantwoordelijkheid om pioniers te blijven, dat waren we destijds met de link tussen inner & outer beauty en zijn we nu weer met onze volgende stap:  personalized beauty.

Waarom F N G R P R N T S?

FNGRPRNTS is het nieuwe merk voor gepersonaliseerde haarverzorging! Het is een online service, waarbij je aan de hand van een persoonlijke vragenlijst een shampoo en conditioner kunt bestellen, die helemaal is afgestemd op jouw behoeften. De test geeft een compleet overzicht van alles wat van invloed kan zijn op jouw haar- en hoofdhuidbehoeften. Vervolgens worden alle antwoorden verwerkt en worden meerdere factoren gebruikt om de unieke mix van ingrediënten te bepalen voor een gepersonaliseerde receptuur. Het resultaat is een unieke shampoo en/of conditioner die helemaal is afgestemd op de klant!

Ook de verpakking is gepersonaliseerd met de naam van de klant op het etiket, bovendien kan de consument kiezen uit 5 verschillende etiketten, 4 geurcomposities of een parfumvrije samenstelling. Ieder product is daardoor uniek. Personalized cosmetica zal een van de grootste veranderingen worden in onze branche, daar zijn wij stellig van overtuigd. Overal zie je dat mensen een individuele aanpak willen en advies op maat. In Amerika zijn er al een aantal merken die dit bieden en die zijn razend populair. Mensen zijn namelijk best bereid te betalen voor producten die op maat voor hen zijn samengesteld. We geloven dan ook heilig in dit concept en zijn er trots op straks de eersten te zijn die dit introduceren in Nederland.

Wij zijn de eersten die verzorgingsproducten op maat gaan aanbieden in Nederland.

Verantwoorde beauty

Wij vinden duurzaamheid in onze bedrijfsvoering eigenlijk vanzelfsprekend, we gaan ook naar een tijd toe dat dit de norm is en niet meer een uitzondering. De wereld verandert snel, zeker op dit moment. We zijn ons meer bewust dat we zuinig moeten zijn op onszelf en op de wereld om ons heen. Anno 2020, moedigt Oolaboo een waste free (afvalvrije) omgeving aan. Dit doen wij door natuurlijke producten met weinig impact te ontwikkelen. Super Foodies Low Waste Cosmetics is hier een goed voorbeeld van. In deze lijn gebruiken we geen onnodige kartonnen verpakkingen meer en bieden we grotere (duurzame) inhoudsmaten aan. Dat betekent minder afval en dus ook minder CO2 uitstoot. We gebruiken zero impact formules, 100% veganistisch, zonder siliconen en zonder palmolie. Indien, in uitzonderlijke gevallen, toch karton wordt gebruikt, is dit FSC gecertificeerd.

Het Oolaboo kantoor in Zutphen

Duurzaam thuis

Uiteraard doen wij wat we zelf verkondigen, onze filosofie is geen marketingtool. We staan aan de vooravond van zonnepanelen op het dak van onze panden, en een van ons heeft inmiddels de stap naar volledig elektrisch rijden gemaakt. Verder zijn we zeer betrokken met het dierenwelzijn en milieu en proberen we zo bewust mogelijk te leven.

Real green?

Wij pleiten voor eerlijke en transparante communicatie. Andere merken gebruiken de claim ‘natuurlijk’ of ‘groen’ te vaak als marketing claim. Dan blijkt dat deze ‘natuurlijke’ producten uit slechts een klein percentage ingrediënten bestaat dat echt natuurlijk is. Wij vinden dat de wet en regelgeving – net zoals bij andere claims voor cosmetica – hierin best aangescherpt mag worden. Je kunt niet eerlijk genoeg zijn in het voorlichten van consumenten. Om die reden zijn wij 100% transparant en communiceren wij onze ingrediënten op de verpakkingen maar ook op onze website. Via onze online chat kunnen we direct antwoord geven op de vraag of onze producten vrij van parabenen of veganistisch zijn.

Na Corona

De Coronacrisis heeft ons geleerd hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn. De getroffen maatregelen en de periode na de crisis zullen als een soort van reset button werken. Wij voelen ons in deze tijd nog meer betrokken bij de kapper, maar we zijn bang dat er wel klappen gaan vallen en dan vooral bij de bedrijven die onvoldoende liquide middelen hebben om deze onzekere periode door te komen. 2020 zal voornamelijk in het teken staan van het hoofd boven water houden. Alle plannen die begin van het jaar zijn gemaakt, kunnen waarschijnlijk bij de meeste salons zo de prullenbak in. Kappers zullen eerst hun handen vol hebben om de salon draaiende te houden, uiteraard zullen wij hen als Oolaboo partner daarbij helpen. Daarna kan deze crisis uiteraard ook positieve dingen gaan opleveren qua bewustwording en het milieu. Als je toonaangevende trendwatchers mag geloven, dan zullen er zeker een aantal zaken gaan veranderen. Misschien meer cocoonen, nieuwe hygiënemaatregelen, bewustere vleesconsumptie, gezonder leven. Dit zal op wereldniveau absoluut enorme impact gaan hebben en vanuit een maatschappelijk oogpunt zullen we anders in het leven gaan staan.

Toekomstplannen

Momenteel richten we ons op de lancering van FNGRPRNTS in mei, daar zullen we ons handen vol aan hebben. Ook voor Oolaboo zijn er mooie ontwikkelingen, zo lanceren we nieuwe haarverzorgingsproducten met maximaal resultaat, gebruik van uitsluitend veilige ingrediënten en minder impact op het milieu. We zijn de eerste professionele leverancier die een ECO shampoo bar, een shampoo in vaste vorm (tablet), zal lanceren. Hiermee reduceren wij afval tot praktisch 0%. Sinds de start van onze organisatie hebben we geen lokale maar een globale focus en zullen wij ons concept verder internationaal uitrollen.