Home 5 VRAGEN AAN Patricia de Haan
Stylist

5 VRAGEN AAN Patricia de Haan

Deze geboren en getogen Weespenaar heeft al 7 jaar de Weesper Hairgallery, een high-end kapsalon met barbercorner. Patricia begon al op haar 15e met het kappersvak en daar heeft ze nooit een seconde spijt van gehad!

Ik ben echt kapper in hart en nieren.

1. Waarom heb je voor dit vak gekozen?

Inmiddels zit ik alweer 36 jaar in het vak. Ooit twijfelde ik tussen de balletacademie en de kappersopleiding. Mijn ouders steunden mij gelukkig en uiteindelijk heb ik beide opleidingen mogen doen. Het lijken twee heel uiteenlopende keuzes, maar in beide gevallen gaat het om beweging en het geven van een performance. Ik zie toch wel een connectie. Lange tijd werkte ik voor een salon die ik zou gaan overnemen, maar dat ging niet door.

Toen ben ik 7 jaar geleden samen met mijn man de Weesper Hairgallery gestart in het centrum van Weesp. Twee jaar geleden hebben we het pand naast ons erbij getrokken. Ik ben echt kapper in hart en nieren. Ik hou enorm van mijn werk, mijn klanten en mijn team.

2. Wat is het concept van je salon?

We vinden het heel belangrijk dat iedereen zich welkom bij ons voelt. Onze klantenkring is heel trouw en daar doen we alles voor. Onze klanten zijn zeer uiteenlopend.

We hebben nog een paar dames die komen voor watergolven, maar ook stoere mannen die zich willen laten scheren en jonge vrouwen die op de hoogte zijn van de laatste kleurtechnieken. Iedereen moet welkom zijn.

Ik zie mezelf als een haarcoach en zal nooit zomaar iets uitvoeren.

De service die we leveren zit op een high-end niveau. Persoonlijke aandacht voor de klant is heel belangrijk. Luisteren wat de klant wil en daarop ons advies baseren. We bieden veel professionele behandelingen en er wordt heel veel gekleurd in onze salon. Bijna alle vrouwen laten hun haar kleuren, maar ook heren staan er steeds vaker voor open. Vakkundig advies vind ik heel belangrijk, daar leid ik mijn team ook voor op.

Ik zie mezelf als een haarcoach en zal nooit zomaar klakkeloos het verzoek van de klant uitvoeren. Ik zeg ook altijd tegen mijn team: je kunt ook nee zeggen als je ergens niet achterstaat. Klanten zijn tenslotte je uithangbord. Ik wil dat de klant tevreden is als ze de deur uitgaat, maar wij moeten ook tevreden zijn!

3. Waarom Professional by Fama?

Het is een Italiaans kwaliteitsmerk. Toen Professional by Fama naar Nederland kwam ben ik mee geweest naar Bergamo om het te testen. Al na een uur dacht ik: wat een mooie producten! Vooral de kleuringen zijn fantastisch. Ze gebruiken bijna geen ammonia, de substantie is een fijne gelformule, die niet uitloopt of randjes bij de aanzet achterlaat en het spoelt heel makkelijk uit. De kleurproducten zijn heel makkelijk om te mixen en geven een fantastisch resultaat.

Koele kleuren zijn heel populair en die van Professional by Fama zijn heel mooi. Highlights, grijstinten, de kleuren zijn echt prachtig en de kleurresultaten zijn echt wat de staaltjes aangeven. Ik geef inmiddels ook trainingen, het is gewoon een geweldig merk dat doet wat het belooft. Ook de verzorgings- en stylingproducten zijn heel fijn.

4. Welk product is je favoriet?

De kleurlijn is natuurlijk favoriet, maar als ik één product moet noemen, kies ik toch de Creator. Dit is een stylinggel die je gebruikt vóór het föhnen.

Creator | Professional by Fama

Het haar blijft mooi soepel, krijgt extra glans en droogt sneller. Het komt in een pompverpakking, je doet een pompje in nat haar en kunt daarna je haar drogen. Heel handig en het is niet voor niets een van onze bestsellers.

Het is zonde dat Professional by Fama niet bekender is in Nederland, want het zijn zulke fijne producten! Aan de andere kant is het ook fijn om een echt exclusief merk in de salon te hebben.

5. Toekomstplannen?

Door beide lockdowns kon ik goed nadenken hoe ik verder wilde. Waar willen we staan over 5 jaar? Het liefst zou ik met mijn team een eigen haarlijn ontwikkelen, dat lijkt me heel erg leuk. Misschien willen we daar kniptechnieken bij doen, daarover zijn we nu aan het nadenken. Ik heb er zo’n zin in!