3 vragen aan Coos en Jochem over de Nederlandse Haarmodelijn
De lancering van de Haarmodelijn is hét vaktechnisch en hairfashion event van Nederland en is al jaren een begrip. Twee keer per jaar worden de nieuwste trends en technieken gepresenteerd. Product onafhankelijk en daardoor interessant en bruikbaar voor iedere Nederlandse kapper. Wij spraken de producenten van de Haarmodelijn – Jochem Otto en Coos Tieleman - naar het ontstaan hiervan.
Kappers kunnen dit jaar een terugblik op de jaren 70 (vertaald naar 2022), met fantastische kapsels maar ook entertainment in de vorm van zang, dans en prachtige achtergrondbeelden verwachten.
1. Hoe is de Haarlijn ooit ontstaan en met welk doel?
Jochem: "De Haarmodelijn is circa 25 jaar geleden ontstaan vanuit de werkgroep Gezamenlijke Nederlandse Kappers binnen het Hoofd Bedrijfschap Ambachten (HBA). Het doel was om Kappers op een toegankelijke wijze vaktechnisch te informeren en te inspireren. Daarbij heeft de Haarmodelijn ook als doel om de consument te informeren en te stimuleren om naar een professionele kapper te gaan. Deze doelen zijn nog steeds van toepassing."
Coos: "Wij waren als uitvoerend producent destijds gevraagd om zowel de shows als de vaktechniek in een format te gieten waarbij we 2x per jaar een show produceren die je kunt rangschikken onder 'infotainment', d.w.z. showaspecten combineren met vaktechniek. Na het uiteenvallen van het HBA zijn wij de Haarmodelijn gaan produceren vanuit onze eigen bedrijven, waarbij we samen optrekken met de sociale partners CNV Vakmensen, FNV Mooi en de ANKO. Daarnaast hebben wij ook enkele sponsors bereid gevonden om ons financieel te ondersteunen waarbij Ministry of Beauty alweer heel wat jaren de hoofdsponsor is en daarnaast zijn er per seizoen wisselende sponsors."
2. Wat heb je eraan als kapper om deze Haarmodellijn te bezoeken?
Jochem: "Voor de kapper is het een vaktechnisch platform waarbij we naast de show en regonale Look & Learns ook een toolkit uitbrengen. Deze bestaat uit vaktechnische films, promotie en marketingmateriaal en natuurlijk alle foto’s van de Haarmodelijn (die na aankoop te downloaden zijn). De kapper kan dit materiaal gebruiken voor zijn eigen promotie en vaktechnische ontwikkeling."
Coos: "De show is zodanig opgebouwd dat je het kunt zien als een soort van teambuilding voor de salon, maar uiteraard is de Haarmodelijn ook geschikt voor ondernemers zonder medewerkers. En omdat we ook de laatste haartrends tonen, zowel op knip als kleurgebied, is het een must voor de kapper. Hierdoor ben je na een bezoek op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen die je weer direct kunt gebruiken naar je klant."
3. Kunnen jullie alvast een tipje van de sluier lichten voor dit jaar?
Jochem en Coos: "Allereerst zouden we het natuurlijk fantastisch vinden als we weer veel collega’s mogen begroeten in het Beatrix Theater in Utrecht op 3 okt aanstaande.
Kappers kunnen een terugblik op de jaren 70 (vertaald naar 2022), met fantastische kapsels maar ook entertainment in de vorm van zang, dans en prachtige achtergrondbeelden verwachten. De jaren 70 stonden symbool voor veel veranderingen in de maatschappij, maar ook op haarmodegebied. Deze hebben wij vertaald naar de huidige tijd.
Kortom, de Haarmodelijn is voor iedere professionele kapper een must see!"