HAIR HEROES: 10 vragen aan Angelo Seminara

Angelo-seminara-03

Hij werd maar liefst 4 keer British Hairdresser of the Year en won 3 keer de Grand Trophy AIPP Award, dit zijn de meest prestigieuze awards die te winnen zijn in kappersland! Daarnaast is hij al jaren Global Artistic Director van het Italiaanse kappersmerk Davines en heeft hij gewerkt met alle grote modehuizen en de meest bekende celebs, waaronder Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow en Giselle Bündchen. Hij is – zoals icoon Trevor Sorbie het zei:

Every now and again someone comes along who changes the agenda. Angelo has such a passion and a commitment to his work, hairdressing is not his job – it’s his life.

Ik had het voorrecht hem te mogen interviewen toen hij heel even in Nederland was en stelde hem deze 10 vragen.

Nummer-1

Belangrijkste les uit je carrière?

Dat je op alles moet zijn voorbereid. Of het nu is voor een modeshow of fotoshoot, voor een nieuwe of bekende klant, het is van groot belang dat je altijd alles bij je hebt wat je maar nodig zou kunnen hebben.

Zo werd ik niet zo lang geleden gevraagd om het haar van Nicole Kidman te doen voor een red carpet-event en er was mij vooraf verteld dat ik geen extensions of haarstukken nodig zou hebben. Maar ik ken celebs inmiddels wel en weet dat ze soms ineens toch voor een heel andere look kunnen kiezen. Daarom was ik heel blij dat ik toch alle benodigde extensions bij me had! Als professional moet je op elk scenario voorbereid zijn.

Nummer-2
Ergens spijt van?

Ik geloof niet in spijt; alles gebeurt met een reden

Ik geloof niet in spijt, je kunt niet veranderen wat eenmaal is gebeurd en ik geloof dat alles gebeurt met een reden. Maar als ik nu terugkijk, denk ik wel dat ik sommige assistenten te snel te veel vrijheid heb gegeven. Sommigen liepen daardoor al gauw met hun hoofd in de wolken en dachten dat het allemaal maar makkelijk was. Maar geloof me, dat is het echt niet. Het heeft me veel inspanning en toewijding gekost om te komen waar ik nu ben. Soms denk ik dat ik ze beter had geholpen door die aspecten wat duidelijker te maken.

Nummer-3
Eigenschappen verantwoordelijk voor succes

Ik ben net een klein kind en kijk elke keer alsof het de eerste keer is dat ik iets zie

Nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, perfectionisme en nooit, maar dan ook nooit tevreden zijn met ‘second best‘. Je moet weten waar je naartoe wilt en daar dan helemaal voor gaan. Veel mensen stoppen halverwege als dingen niet meteen uitpakken zoals ze zouden willen. Ik ben heel vastbesloten en geef nooit op.

En ik ben altijd nieuwsgierig. Zo denk ik dat dit prachtig is, (pakt een druif van de fruitschaal en begint het velletje eraf te halen) kijk naar deze druif, de structuur, de kleur. Ik kan genieten van alles om me heen. In die zin ben ik net een klein kind en kijk ik elke keer naar iets alsof het de eerste keer is. Deze eigenschappen hebben me door mijn hele carrière heen geholpen.

Nummer-4
Wat betekent haar voor jou?

Angelo-seminara-01

Ik geloof dat de eerste 3 jaar je leven bepalen, zo ging het bij mij ook

Haar staat voor gevoel, sexiness, geluk; het betekent alles voor me. Haar is echt puur geluk voor mij, het materiaal maakt me gelukkig; hoe het tussen mijn vingers voelt, de mogelijkheden en wat ik ermee kan creëren.

Mijn fascinatie met haar en alle materialen met textuur begon al op hele jonge leeftijd. Ik lag op bed met bronchitis en mijn moeder moest me dagelijks injecties geven, zo erg was het. Daarvoor maakte ze mijn huid schoon met watjes, gedrenkt in alcohol. Dat prikte en ik moest huilen. Dus wat deed mijn moeder? Ze gooide de watjes op de grond, trapte erop en sprak de watjes boos toe dat ze me geen pijn moesten doen. I herinner me dat ik hierdoor gefascineerd raakte van watten, de textuur als ik het tussen mijn vingers wreef. Daarna kreeg katoen mijn aandacht en vond het leuk om garen te spinnen, meters en meters lang; het huis lag er vol mee. Het ging me om het materiaal en later verplaatste die obsessie zich naar haar. En nog steeds word ik heel gelukkig als ik haar in mijn handen voel. Kijk maar (laat zijn arm zien), ik krijg er nu nog steeds kippenvel van. Ik geloof dat de eerste 3 jaar de rest van je leven bepalen. Voor mij is de ervaring met de watjes heel bepalend geweest bij mijn keuze om kapper te worden.

Nummer-5

Als je zou mogen kiezen, wiens haar zou je dan willen doen?

Paus Francis. Ik zou me zeer vereerd voelen als ik zijn haar zou mogen doen. Hij is zo’n aardige, bescheiden man. Ik zou veel liever zijn haar doen dan dat van een celebrity met prachtig lang haar.

Nummer-6

Als je geen kapper was, wat was je dan?

Ik heb altijd interesse gehad in architectuur, gebouwen en interieurs dus ik denk dat ik architect was geworden. En nu ik denk aan wat ik heb gezegd over die eerste 3 jaar, mijn moeder was altijd bezig met huizen (ver)bouwen. Dus dan klopt dat toch …

Nummer-7

Kwaliteit of duurzaamheid?

Natuurlijk wil ik beiden, maar als ik echt gedwongen werd om te kiezen, zou ik gaan voor het milieu. We moeten allemaal ons steentje bijdragen, niet alleen met haarproducten, maar met onze hele levenswijze. Ik weet dat Davines heel veel doet en volgend jaar gaan ze zelfs nog verder met verantwoordelijkheid beleid ten aanzien van het milieu. Maar helaas zijn haarkleuringen nog steeds een uitdaging om deze milieuvriendelijk te maken en het is nog niet mogelijk om deze zonder chemicaliën te produceren. Maar tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat we geen haarkleuringen meer gebruiken omdat de wereld dan niet half zo mooi zou zijn!

Nummer-8

Nederlandse vrouwen en hun haar?

Het maakt geen verschil waar vrouwen vandaan komen, uit Nederland, Duitsland of Frankrijk of waar dan ook. Diegenen die hun uiterlijk en haarverzorging serieus nemen, zullen er altijd goed uitzien. En wie niet, tja … die kunnen er behoorlijk slecht uitzien.

Nummer-9

Favoriete stad

Zonder twijfel Londen! Ik houd van de vibe en diversiteit. Ik kom uit een klein plaatsje in Calabrië (Italië) en vertrok naar de grote stad toen ik 15 was. Maar nu ik ouder ben, kan ik steeds meer de eenvoud van het platteland waarderen en ben ik ook van plan om daar meer tijd door te brengen. Ik denk dat je uiteindelijk altijd terug wilt gaan naar waar je roots liggen.

Nummer-10
Hoe lang duurde het om Imprinting* te ontwikkelen?

Angelo-seminara-02

Het heeft heel lang geduurd voordat er een product lag waar alle kappers makkelijk mee konden werken. Het concept was al 10 jaar geleden gepubliceerd in bekende wetenschappelijke publicaties en wij hebben het idee doorontwikkeld zodat het gebruikt kon worden met haar. Nu hebben we er een patent op en er liggen plannen om dit idee door te ontwikkelen.

*Imprinting is een concept ontwikkeld door Angelo Seminara, voor Davines. Het zijn metalen stencils, waarmee de kapper patronen in het haar kan aanbrengen met haarkleur. Het effect kan variëren van heel subtiel tot uitgesproken.

Comments

comments