Home Zo geef je goed advies in de kapsalon
Ondernemend

Zo geef je goed advies in de kapsalon

Kapper en ondernemer Bob Janssen vertelt waarom kappers graag adviseren en hoe je dat als kapper het beste kunt aanpakken.

Denk in oplossingen in plaats van bedreigingen

Adviseren doen we als kapper natuurlijk heel graag. Ontdekken wat de klant bedoeld en dan een passend idee bespreken. Op papier klinkt dat heel makkelijk, maar de praktijk is anders.

Hoe pak je adviseren aan?

Belangrijk is om een duidelijk stappenplan te maken en iedereen in het team wijzen op het belang!

Wij verwachten dat een klant al veel weet, maar het zal je toch verbazen hoeveel vragen er nog zijn waarvan wij denken dat de informatie algemeen bekend is.

Verwachtingspatroon van de klant

Bij ieder salonconcept heeft de klant een eigen verwachtingspatroon. Hoe kom je daar achter?

Allereerst stel je de klant op zijn of haar gemak en laat ze zich welkom voelen in de salon. Vervolgens gaan we door open vragen te stellen ontdekken wat de verwachting is.

Of het nu om een coupe, kleur of producten gaat, probeer de vragen zo te stellen dat de verwachting duidelijk wordt. Bespreek deze verwachting en maak vervolgens een plan.

Dit is de basis van het adviesgesprek.

Beslissing van de klant

Nadat de verwachting en het stappenplan duidelijk zijn vragen we een beslissing van de klant! Dit is de moeilijkste fase, maar is absoluut nodig om succesvol te zijn. Je zal zien dat de prijs geen issue is als je aan de vraag kan voldoen.

Een klant denkt in resultaat en niet in prijs! 

Mocht de prijs toch een dingetje zijn dan kan de verwachting ook aangepast worden.

Denk in oplossingen in plaats van bedreigingen en je zult zien dat bij een goed adviesgesprek het resultaat vanzelf volgt πŸ˜Š