Reviews leveren ons wekelijks nieuwe klanten op! - Marc van de Hare
Marc van de Hare is derde generatie eigenaar van Van de Hare Amsterdam Barbers en heeft onlangs de eerste Barbershop Award 2015 gewonnen. Ik vroeg hem naar het belang van klantenfeedback en hoe hij stand kan houden in een stad met honderden kapsalons.
Waarin is Van de Hare Amsterdam Barbers onderscheidend van andere barbershops?
Wij hebben een brede doelgroep en onze salon is laagdrempelig. Wij staan niet in een old school salon met getatoeëerde armen te knippen. Dat is nu helemaal hip, maar kan ook klanten afschrikken. En als die trend weer overwaait, zoals dat met alle trends gebeurt, dan zal er bij ons niet zoveel veranderen. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een meer neutrale, luxe omgeving waar veel mensen zich thuisvoelen. Daarnaast helpt het als je dit val al 3 generaties lang succesvol uitoefent. Vooral toeristen vinden die historie erg leuk.
Als de retro barbershop trend weer overwaait, staan wij er nog
Hoe blijf je klanten binden & boeien?
Naast het afleveren van goed werk en aandacht voor de klant bedenken we steeds weer nieuwe manieren om onze klanten bij ons te houden. Zo zijn we nu een abonnement aan het introduceren. Voor een X bedrag koopt een klant een jaarabonnement, waarmee ze onbeperkt langs kunnen komen. Zo weet je zeker dat je klanten blijven komen. We hebben er al een paar verkocht en je merkt dat het werkt. Klanten komen vaker, maar ze blijven je ook echt trouw en je bouwt een echte relatie op.
Hoe vraag je klanten om feedback?
Wij geloven heel erg in feedback, omdat we hebben gemerkt dat het echt werkt. Sinds de komst van WieWatHaar heb ik geïnvesteerd in het vragen om reviews. Op dit moment worden we door nieuwe klanten het beste online gevonden via WieWatHaar en dit levert me wekelijks nieuwe klanten op! Dit zijn voornamelijk Nederlandse klanten. Toeristen komen eerder binnen via Google, merken we. Maar uiteindelijk komen Nederlandse klanten terug. Ik weet nog wel dat ik tegen collega's zei dat ze actief op WieWatHaar moesten staan en dat ze zich niet konden voorstellen dat dit wat uitmaakte. Omdat ze bij mij hebben gezien dat het werkte, zijn ook zij overstag gegaan.
We worden het beste gevonden via WieWatHaar, dat heeft me al veel nieuwe klanten opgeleverd!
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je reviews krijgt. Inmiddels vragen wij daar niet heel actief meer om, klanten doen het gewoon af en toe. Voor de verkiezing van de Kapsalon Award heb ik klanten wel actief gevraagd te stemmen, maar op WieWatHaar loopt het gewoon.
WieWatHaar heeft mij veel extra omzet en groei geleverd
Daarom ben ik zo blij met WieWatHaar, deze website heeft mij inmiddels al veel extra omzet en groei geleverd en nu het balletje eenmaal rolt, kost dat heel weinig moeite.
Wat heeft het winnen van de Barbershop Award je opgeleverd?
In het begin heel veel publiciteit. We hebben in de Telegraaf, de regionale Echo gestaan en zijn op de radio geweest. Daar zijn enorm veel nieuwe klanten op af gekomen. Inmiddels is die piek weer wat gedaald, maar zo'n award in je etalage schept wel vertrouwen! daarnaast is het een erkenning voor ons hele team die er hard voor heeft gewerkt.