Of ik weleens een klant weiger?
Mij werd gevraagd of ik weleens een klant weiger en zo ja, op welke gronden? Ik heb zeker weleens een klant geweigerd, maar niet zomaar. Ik ga jullie uitleggen hoe ik hierover denk ...
Normaliter is natuurlijk iedereen welkom maar ik ben wel met de salon ooit een bepaalde richting ingeslagen waar ik voor sta en wat ik wil uitstralen. Dus daar wijken wij ook niet van af.
Klant die afdingt
Ik heb bijvoorbeeld een klant gehad die mij opbelde wat knippen en kleuren kostte en dat is natuurlijk niet raar maar toen ik de prijs vertelde wilde ze afdingen.
Wat doen wij namelijk als iemand geverfd wordt dan doen we vooraf een kleurentest (de eerste keer) en daarna geven wij ons advies.
Vervolgens wordt een klant gekleurd met een kwalitatief hoogwaardige verf en als het uitgespoeld wordt lig de klant in een massagestoel en krijgt tijdens het uitspoelen een hoofdhuid massage en aansluitend een treatment met een warme handdoek.
Dit doen wij om de haarkwaliteit goed te houden en een stukje extra verwennerij en service en aandacht. Kortom, wij gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Die klant wilde dus alleen de uitgroei en met nat haar weg zodat de prijs goedkoper was maar daar gaan wij niet in mee.
Of het hele pakket of niet
Hou je bijvoorbeeld niet van een wasmassage dan wassen we het gewoon maar daar is de prijs niet anders door.
Zo had ik laatst ook een klant die wou een bayalage met highlights hebben en niet geknipt worden maar dat haar had zoveel gespleten punten dat als we haar wens zouden doen ze een strobos met dode punten zou overhouden. Wat hebben wij gedaan een alternatief qua kleuring geadviseerd en “verplicht”te knippen. Want heel eerlijk wij staan voor gezond mooi verzorgd haar en dat zou er niet uitgekomen zijn bij die klant. Mocht ze dan op een feestje zitten en het haar ziet er pluizig en dood uit dan krijgen wij de schuld en daar kunnen wij niet achter staan.
Uiteindelijk heeft de klant wel ons advies opgevolgd maar het was wel echt of dit en anders niet dan moet je toch echt naar een andere kapper want wij branden ons er niet aan.
Het eindresultaat was echt super gaaf en klant begreep en zag uiteindelijk wat wij bedoelde en was blij dat wij zo eerlijk waren geweest. Terwijl het best lastig is om zo’n gesprek te voeren.
Het was dus en win win situatie. Ik kan ook iedereen aanrader om ten alle tijden een advies op maat te geven en niet klakkeloos de wens van de kant te volgen als de haarkwaliteit niet toereikend is.
Het geeft je uiteindelijk een heel voldaan gevoel en dat jij als salon wel de expertise in huis hebt voor een goed advies.
Succes allemaal.