Home Mirror Talk | Petri Groenendijk & Kelly Lentink
Stylist

Mirror Talk | Petri Groenendijk & Kelly Lentink

Senior en junior kappers, hoe kijken ze tegen het vak aan en waar halen ze hun inspiratie vandaan? Mirror Talk belicht beide perspectieven. Dit keer was het woord aan de educator en deelnemer de Global Creative Awards van Kao Salon Divisie.

Petri (48) heeft 10 jaar in een salon gewerkt en meegedaan aan vele wedstrijden. Daarna is ze zich gaan toeleggen op educatie en sinds 15 jaar geeft ze leiding aan het educatieteam van Goldwell.

Petri Groenendijk

Educator

Kelly (21) deed vorig jaar voor het eerst mee aan de Global Creative Awards in de categorie New Talent. Daarnaast heeft deze jonge kapster sinds 2020 haar eigen salon: Haarstudio TOF in Kampen.

Kelly Lentink

Deelnemer

Dáárom kapperswedstrijden

Petri: Een van de drijfveren om mee te doen is natuurlijk het ego: je wilt laten zien wat je kan. Voor mij was belangrijk dat je leert om een concept te ontwikkelen en je techniek te perfectioneren. Een wedstrijd brengt je discipline bij, zonder dat ga je het niet redden. Daarnaast is het jouw eigen mogelijkheid om je te ontwikkelen: je leert dat er geen grenzen zijn. Ook leer je wat het betekent om je voor 100% op iets te focussen. Het heeft mij heel veel gebracht. Zo heb ik kunnen ontdekken wat er nog meer is dan alleen achter de stoel te staan in een salon.

Alleen moet je het niet aan het toeval overlaten, want dan win je nooit. Als je iets wilt bereiken moet je er echt helemaal voor gaan, daarom moet je ook blijven trainen. Toen ik begon met wedstrijden ben ik ook weleens bijna laatste geworden, maar dan moet je gewoon doorgaan en op gegeven moment werpt dat zijn vruchten af.

Kelly: Wedstrijden zijn belangrijk om je geïnspireerd en gemotiveerd te houden, maar ook is het een leuke mogelijkheid om uit je comfort zone te stappen. Dus dat je bepaalde kleurtechnieken kunt gebruiken, die je normaal in de salon niet zult toepassen. Meestal ben ik erg van de blond tinten, maar met zo’n wedstrijd kun je iets heel anders gaan doen. Zonder reden zou ik dat niet zo snel doen en daarom is een wedstrijd zo fijn: je krijgt een doel om naartoe te werken.

Waarom meedoen aan de Global Creative Awards?

Petri: Het is een internationale wedstrijd. In de eerste fase strijd je op nationaal niveau, maar als je bij de eerste 3 hoort, ga je door naar de internationale wedstrijd. Meedoen daagt je uit en is goed voor je zelfvertrouwen. Je leert steeds beter worden omdat je gedwongen wordt om met je eigen vermogen te denken. Het is fantastisch om je eigen visie neer te kunnen zetten en het leert je dat er meer is dan alleen de wens van de klant te vervullen. Het houdt je scherp, want behalve technieken aanleren kun je ook je creativiteit ontwikkelen.

Backstage

Meedoen daagt je uit en is goed voor je zelfvertrouwen.

Petri

Kelly: Dit was de eerste wedstrijd waaraan ik meedeed, het kwam op mijn pad omdat ik met Goldwell werk. Hiervoor heb ik nooit echt de mogelijkheid gehad om aan een kapperswedstrijd mee te doen. Ik zag deze kans echt als een uitdaging.

Petri: Door mee te doen wordt je horizon verbreed. Ik zie het eigenlijk als een hobby binnen je vakgebied. Wat ik zo goed vind aan de technische categorie, is dat je dit ook live moet doen en dat is iets heel anders dan een foto maken. Dat neemt niet weg dat een hele mooie editorial shoot een mooie kans is om echt je visie neer te zetten. Maar bij de technische award moet je een foto in het echt gaan namaken en dan moet je vaktechnisch wel heel goed zijn. Je kan niets meer wegpoetsen.

Kelly: Bij de Global Creative Awards kun je kiezen uit een breed aantal categorieën, dat sprak me erg aan. Ik heb meegedaan aan de categorie Young Talent, daarvoor moet je minder dan 5 jaar salonervaring hebben. Maar je kunt ook kiezen voor alleen knippen of kleuren, of voor een hele collectie. Zo kun je de categorie kiezen die bij je past.

Hoe verloopt het proces?

Petri: Zelf ben ik verantwoordelijk voor de begeleiding van de Global Creative Awards. Samen met Agnes Westerman heb ik uitgebreid overlegd hoe we de deelnemers gingen begeleiden, maar deelname is vooral heel veel oefenen. Daarnaast bieden wij een ‘be prepared’ sessie aan waarin we bespreken wat belangrijk is in een moodboard. Ook willen we kappers inzicht geven in het maken van een goede foto. Waarom wint de een wel en de ander niet? Vaak is het ook de kunst van het weglaten. Soms zie je dat een deelnemer te veel wil op één foto en dan wordt het een echte kappersfoto, terwijl wij altijd wel richting dat gevoel van een fashion foto willen gaan. Eentje die je terug kan zien in een magazine.

Kelly: Voordat ik me ging inschrijven had ik al een idee wat ik wilde maken. Nadat je je dan hebt ingeschreven, ga je helemaal inlezen wat je moet doen en wat er van je wordt verwacht. Er is geen vast thema, dus je bent vrij om te maken wat je wilt. Dat maakt het juist zo leuk, je kunt echt buiten de lijntjes kleuren. Maar er zijn natuurlijk wel regels hoe je het beeldmateriaal moet aanleveren.

Ik wilde een happy kapsel maken, dat past bij wie ik ben.

Kelly

Petri: In een latere fase kunnen we tijdens een één op een sessie nog feedback geven op een inzending. Een idee is ook een proces, dat moet je laten bezinken. Daarom adviseren wij om het idee op een mannequin head te maken en vervolgens kan Agnes daar desgewenst feedback op geven.

Voor-foto
Inzending

Kelly: Toen ik me inschreef was het voorjaar en ik werd geïnspireerd door ‘bloemige kleuren’. Mijn look moest vooral gek zijn en pastelkleuren (veel roze tinten) die in elkaar overlopen als een soort regenboog. Daarvoor heb ik de Colorance toners gebruikt van Goldwell. Dat had ook wel met permanente kleuringen gekund, maar in overleg met het model heb ik gekozen voor toners die weer langzaam vervagen. Eigenlijk wilde ik alles ineen, maar wel zo dat het klopt. Voorjaarskriebels, een vrolijk en blij gevoel, dat probeerde ik te vertalen in een kapsel. Misschien had dat ook wel te maken met de coronaperiode, ik wilde met mijn inzending een positief statement maken: een happy kapsel. Dat past ook heel erg bij wie ik ben, ik heb echt geprobeerd om een beetje vreugde naar een kapsel te vertalen.

Petri: Tenslotte bieden wij deelnemers een masterclass aan van Agnes Westerman en Huub Eysink, waarin wordt getoond hoe je een mooie fotoshoot maakt. En voor de technische categorie bieden wij een fotoshoot voor €375,- inclusief een goede fotograaf en visagist. Daarmee zorgen we dat deelname voor de meesten ook financieel haalbaar is.

Moodboard van Kelly

Kelly: Ik heb geen gebruik gemaakt van masterclasses of andere begeleiding. Ik ben gewend om alleen te werken en had me goed voorbereid. Vooraf had ik een moodboard gemaakt en afgeknipt haar van klanten verzameld om proefjes mee te kleuren. Hierdoor wist ik precies de juiste receptuur voordat ik begon.

Ik had dus al veel zelf geëxperimenteerd waardoor ik geen vragen meer had. In de salon werk ik eigenlijk ook zo: voor iedere klant heb ik een plan waar ik de route voor moet bedenken.

Advies aan kappers

Petri: Als je twijfelt, ga dan toch voor de technische categorie want dat is maar een foto en als je gebruik maakt van onze fotoshoot optie, dan is dat heel betaalbaar. Maar ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van een ander, maar als je mee wilt doen, doe het dan nu want de internationale finale is dit jaar in Amsterdam. Dat is natuurlijk een geweldige kans om te shinen in eigen land!

Wat heeft deelname je gebracht?

Kelly: Ik ben net onder de top 3 geëindigd. Als je wilt kun je contact zoeken met een van de juryleden en zij geven je dan feedback op wat je goed gedaan hebt en waarom je niet door bent gegaan. Dan krijg je inzicht hoe een ander naar je werk heeft gekeken en wat je de volgende keer kunt verbeteren. Ik heb daar heel dankbaar gebruik van gemaakt.

Deelname was een hele leuke en leerzame ervaring om mijn visie en plan te vertalen naar een kapsel. De feedback van de jury neem ik zeker mee en het heeft me alleen nog maar meer gemotiveerd om dit jaar weer mee te doen!

Ook meedoen?

Wil je mee doen aan de Global Creative Awards, maar kan je wel wat extra begeleiding gebruiken? Voor meer informatie over de Be Prepared for The Challenge seminars kan je mailen naar:[email protected] of [email protected]