Home Mag ik je eens vragen?
Ondernemend

Mag ik je eens vragen?

Als je oprecht de vraag stelt ‘Mag ik je (of u) eens vragen’, start je een gesprek waarbij de klant de gelegenheid krijgt om te vertellen wat het ouder worden met hem of haar doet. De één zal moeite hebben met de veranderingen, de ander accepteert alleen sommige aspecten en er zijn ook mensen die alles accepteren.  Als professional kun je de klant bijstaan in het ouderdomsproces.

Door deze vraag te stellen, kun je diensten die je aanbiedt beter vertellen. Er zijn klanten die moeite hebben met grijs worden, andere zullen problemen hebben met het dunner wordend haar, of structuren die veranderen. Ook voor het dunner worden van de huid, of ouderdomsvlekken en rimpels, heeft de beautyprofessional talloze oplossingen. Ouderdom is daarom een natuurlijke bron van werk en inkomen.

Als je vraagt, zal de klant je informatie geven waar je op kunt inhaken.

Respect & advies

Ik ben voorstander van het luisteren naar de mening van de klant. Deze zou bepalend moeten zijn, niet je eigen persoonlijke visie. Ik ben geen voorstander van een dienstverlener die met een ‘Martine Meiland-achtige’ gil bij de eerste grijze haar zijn afkeer voor ouderdom duidelijk maakt. Houd daarom rekening met het feit dat met name jongere medewerkers nog een beperkte visie hebben op ouderdomsverschijnselen en daar begeleiding in moeten krijgen. Vanuit jouw bedrijfscultuur kun je daar zelf een werkwijze voor ontwikkelen. Maar het begint altijd met respect en de adviesfunctie die bij uiterlijke zorgverlening hoort.

Duidelijke visie

Vanuit bedrijfskundig oogpunt bekeken is dit een prachtig onderwerp, in bijna allesalons is dit een belangrijke bron van werkzaamheden. Het enige dat je ervoor moet doen is een open gesprek aangaan met je klant. En zorgen dat er kennis van zaken en een visie voor is en dat deze wordt gedeeld en aandacht krijgt. Ik heb regelmatig meegemaakt bij de salons waar ik adviseerde, hier geen duidelijkheid over was.

Bron van inkomsten

Als je ‘ Mag ik je eens vragen’ of ‘Wat wil je doen bij de verschijnselen van ouder worden’ vraagt, zal de klant je informatie geven waar jij weer op kunt inhaken. Dit geeft duidelijkheid wat de klant van jou kan verwachten, het geeft je de mogelijkheid respectvol met de mening van de klant om te gaan. Het ouderdomsproces is een proces waar veranderingen bij komen kijken en veranderingen zijn een bron van inkomen. Dat is een natuurlijk proces, net zoals het ouder worden. Ga daar geduldig en respectvol mee om en dit zal een natuurlijke bron van werkzaamheden voor de salon worden. Het enige dat je daarvoor moet doen is zorgen dat dit onderwerp een plek krijgt binnen de saloncultuur.

Tekst: Mark Verhulst | Foto: Artem Podrez