Home Interview met Groenste Kapsalon van Nederland
Stylist

Interview met Groenste Kapsalon van Nederland


Hair Seasons uit Baarle-Nassau kreeg onlangs de Groene Award. Eigenares Liesbeth van Kuijk is kapster en vertelt over haar ambities en passie voor het kappersvak en waarom haar salon heeft meegedaan aan deze verkiezing.
Waarom wilde je kapster worden?
Ik vond het altijd al leuk om creatief bezig te zijn en om de schoonheid van mensen tot uiting te laten komen. Mijn oom was kapper en daar heb ik ook wel eens geholpen. Eerst heb ik een orientatiejaar gedaan en daarna ben ik de kappersopleiding gaan doen.
Wat betekent een 'groene' of 'duurzame' salon voor jou?
Ik wil meehelpen aan een betere milieuvriendelijker wereld. Op mijn werk maar ook thuis. Gezondheid en de natuur zijn voor mij heel belangrijk. Thuis en in de salon hebben we groene stroom, zuinige apparaten, LED verlichting. Op mijn verlanglijstje staat ook zonnepanelen, maar dat is vrij kostbaar. Ik gebruik in de salon alleen producten die vriendelijk zijn voor het milieu en niet op dieren zijn getest. Bij haarverf let ik erop dat er zo min mogelijk chemische stoffen in zitten. Die zijn niet alleen schadelijk voor het haar, maar ook voor het water, waarin de resten terecht komen. Ik heb wel bewust gekozen om mijn salon een wellness uitstraling te geven. Groen wordt vaak verward met een geitenwollensokken-gevoel, maar dat is helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil laten zien dat schoonheid ook mogelijk is zonder het milieu onnodig te belasten.

Hoe omschrijf je jouw klantenkring?
Mijn klanten zijn tussen de 30 en 65 jaar en zijn heel divers. Daar zitten vrouwen tussen uit het meer alternatieve circuit, maar ook die komen voor de behandelingen en niet zozeer kiezen voor een groene salon. Wat ik wel merk is dat mensen het wel waarderen als ze er iets meer over weten.
Je hebt de Groene Award gekregen voor jouw salon. Hoe ben je aan stemmen gekomen?
Ik heb een advertentie gezet in de plaatselijke krant dat ik meedeed aan deze verkiezingen. Ook heb ik en flyer gemaakt en heb dit gecommuniceerd via Facebook. Al mijn klanten kregen bovendien een mail met het verzoek te stemmen. Daarnaast heb ik een aktie bedacht om War Child te steunen - deze aktie is sinds mei en loopt nog steeds. De fooienpot gaat naar dit goede doel en €0,50 cent per behandeling.

Wat betekent deze verkiezingen voor jou?
Ik heb meegedaan om meer met mijn concept naar buiten te treden en om meer naamsbekendheid te krijgen. Mijn slogan was 'Kies bewust groen' en dat heeft erg aangeslagen.
Heb je vaker aan verkiezingen meegedaan?
Nee, dit was de eerste keer. Ik vond het erg leuk om mee te doen en zou het zo weer doen!
Waarin denk je dat jouw salon zich onderscheidt van anderen?
Mijn salon neem verantwoordelijkheid voor het milieu en biedt een eerlijk product voor een goede prijs. Mijn salon ligt midden in de natuur dus de omgeving helpt ook mee om het groene concept over te dragen. Doordat de salon op het terrein van onze woning ligt en ik alleen werk, kan ik mijn kosten lag houden. Duurzaam ondernemen is namelijk wel wat duurder en op deze manier maak ik de behandelingen toch bereikbaar voor iedereen. Zo bereik ik meer mensen en kan ik meer mensen vertellen over de voordelen van milieubewust werken.
Hoeveel medewerkers werken in de salon?
Ik werk alleen en daarom werk ik op afspraak want ik wil wel altijd de tijd nemen voor mijn klanten.
Welke producten gebruik je? Noem eens een favoriet haarproduct
Ik gebruik de producten van Fuente en Weleda en sinds kort gebruik ik ook de So Pure lijn van Keune. Fuente heeft het keurmerk van Greenpeace en So Pure is een nieuwe Eco groene lijn van Keune. Dat betekent dan de verpakking biologisch afbreekbaar is, dat er sprake is van eerlijke handel en dat er geen schadelijke stoffen in zitten. Dat laatste vind ik niet alleen fijn voor mijn klanten, maar ook voor mijzelf als ik ermee moet werken. Het fijnste vind ik de haarverven van Fuente zoals de Tierra Color. Dit merk komt binnenkort met een nieuwe verf aan op basis van Marrokaanse klei. Als ik een product moet noemen, zijn de Pure Wellness shampoo van Fuente echt top. Fuente heeft ook nog een truffelshampoo van €175. Die verkoop ik niet in mijn salon, die vind ik echt te duur. Maar ik denk er wel over om daarmee behandelingen aan te bieden, bv. in combinatie met een hot stone massage.

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?

In de toekomst lijkt het me wel leuk om met een jong team te werken zodat ik mijn ideeën kan delen. Ik werk nu alweer 7 jaar alleen maar sluit niet uit dat ik over ene paar jaar toch ga uitbreiden. Maar dat vind ik nu nog te riskant omdat het toch moeilijke economische tijden zijn. Op de kortere termijn, wil ik volgend jaar zomer ook buitenbehandelingen gaan aanbieden. Lekker onder het genot van een sapje of wijntje met lekkere muziek op de achtergrond. En ik wil een Fair Trade event organiseren, samen met andere duurzame bedrijven.
Doe je aan automatisering en zijn jullie actief op  internet, social media?
Je kunt online afspreken en ik heb een Facebook pagina. Ook heb ik Twitter maar daar doe ik niet zoveel mee. En vorig jaar heb ik en nieuwe website laten maken.