Home Interview met de kapper van The Stones - Ronnie Stam
Stylist

Interview met de kapper van The Stones - Ronnie Stam

Ronnie Stam was onlangs in Nederland. Ronnie woont al jaren in New York en is Creative Director bij Oribe Haircare. Oribe is een van de meest beroemde kappers ooit en startte in 2008 zijn eigen lijn met state of the art producten voor het haar.
Ronnie heeft zo'n beetje alle super models van de eighties (Naomi Cambell, Carla Bruni, Claudia Schiffer, Kate Moss, Cindy Crawford om er een paar te noemen) gestyled en hij deed jaren het haar van Rolling Stone Keith Richards. Ik kon niet wachten hem te interviewen dus toog ik op een maandagochtend naar het Amsterdamse Hilton, waar Ronnie zat te genieten van een oerhollandse stroopwafel. Hij is in New York beland nadat die andere Nederlandse kappersgrootheid - Christiaan - hem onder zijn hoede had genomen. Ronnie komt uit een echte kappersfamilie. Vader, moeder en 2 broers waren ook kapper. Ik vroeg hem of het daarom uitgemaakte zaak was dat hij ook kapper zou worden.
Ronnie: “Ik was best wel een lastig jongetje en gek op voetbal. Daarom baalde ik als ik zaterdag in de salon vloeitjes moest vouwen. Maar ik kom uit een gezin van 8 kinderen en iedereen moest meehelpen. Maar ik vond het ook een mooi vak. Ik ben een echt mensen-mens en contact met klanten ging me heel makkelijk af. Ik zeg altijd dat een goede kapper niet alleen goed met haar moet zijn.

Being an amazing hairdresser is not only about hair. I am a people person.

Kapper versus haarstylist

Ronnie-Stam-01
Als kapper werk je best wel geisoleerd in de salon. De meeste klanten zijn toch wel blij, dat maakt het werk veilig en soms bijna voorspelbaar. Als je editorials gaat doen, wordt je blootgesteld aan allerlei factoren. Je gaat reizen, komt in aanraking met andere culturen en je maakt van alles mee. Je maakt kennis met de echte wereld en daardoor ga je meer openstaan voor allerlei vormen van inspiratie. Toen ik als haarstylist ging werken voor bladen ging er een wereld voor me open. Door de jaren heen heb ik ook gemerkt dat ik meer nieuwe indrukken ben gaan oppikken. Kijk, als je op een eiland woont, is je hoogtepunt misschien wel die ene kokosnoot in de boom.
Maar dat betekent niet dat het automatisch gebeurt, je moet er wel voor open staan. Het heeft mij enorm gestimuleerd, maar je moet je kansen ook benutten. Vooral in Amerika. Het is er allemaal, maar je moet ook pakken wat voorbij komt, niemand reikt het je op een presenteerblaadje aan. Maar als het dan lukt geeft dat een enorme kick!"

Oribe

Ik voelde me eigenlijk altijd al ‘educator’. Als je het haar van mensen doet, ben je dat. In de salon, moest ik klanten uitleggen wat ik aan het doen was. Toen ik door Oribe werd benaderd, was het bedrijf nog niet zo groot, dus ik werd in eerste instantie voor 1 week gebraagd. Daarna nog een week en toen werd ik gevraagd als Creative Director. Ik doet trainingen, test producten, help mee met productontwikkeling.
Voor mij staat Oribe voor zelfverzekerdheid, sexy, en ook voor eenvoud.

Oribe is my best assistant, I reinvented myself.

Een paar weken geleden werkte ik met Cindy Crawford en je merkt gewoon het verschil. Oribe heeft echt die wow-factor. Elke editorial haarstylist die niet gebonden is aan producten door een contract, werkt met Oribe. Soms zelfs met tape over de merknaam. De producten staan op een ander niveau. Alle andere producten lijken 10 jaar geleden te zijn gemaakt. Het duurt lang voordat we tevreden zijn over een product. We produceren waar we de beste resultaten krijgen, we gaan echt voor het beste. Daardoor is de prijs soms hoger, maar we kunnen wel achter onze producten staan".

Hairdressers should see themselves as educators.

Kappers vragen de klant wat hun wensen zijn. Maar daarna dan moet je die klant wel aan de hand meenemen en ze vertellen hoe ze hun haar moeten doen. Daarmee wordt je de leraar van je klant. Als alle kappers dat zouden doen, zouden er meer blije klanten zijn.
Mensen in Holland zijn sceptisch, in Amerika zijn mensen enthousiaster Die positiviteit motiveert. Mensen in de VS geven je het gevoel dat je een ster bent. In Nederland willen mensen eerst zien en dan geloven, maar die terughoudendheid breng je ook op je klanten over. In New York vertellen mijn klanten me nooit wat ik moet doen, ze vertrouwen me gewoon. Dat bereik je door helemaal voor die klant te gaan en heel veel enthousiasme te tonen en zelfvertrouwen uit te stralen. Klanten voelen dat en vertrouwen je.
 

I look at myself in the mirror and say: I like you.

Natuurlijk kan ik dingen beter doen en maak ik ook fouten, maar ik heb wel zelfvertrouwen en in dit vak is dat heel belangrijk. Mensen zouden dat hier ook meer moeten doen.

Mooie Herinneringen

Ronnie-Stam-02
De campagne waar ik het meest trots op ben? Jee, moeilijke vraag. Werken met fotografen gaf me veel voldoening. Ik heb ook veel muziekvideo’s gedaan. Je krijgt de kans om in de keuken te kijken van een band. Ik hou van muziek, als kind speelde ik in een band. In mijn tijd was je of voor de Beatles of de Stones en ik was een Stones guy. I herinner me dat we ‘Under my Thumb’ speelde met de schoolband. Toen ik dat nummer  jaren later live van Keith Richard, die zat te jammen nadat ik zijn haar had gedaan … it felt kinda good!
Of die keer dat ik in Toronto was voor een video opname van regisseur David Finger met de Stones en met Ronnie en Keith naar een voetbalwedstrijd zat te kijken … het heeft niets met haar te maken, maar het waren bijzondere momenten.
Maar uiteindelijk gaat het mij om mensen mooi maken en ze zelfvertrouwen geven. Dat geeft me de meeste voldoening. Making people happy is important!

TREND

Het haar wordt korter, met veel volume. Kapsel waar je veel kanten mee uit kunt, zodat de drager veel kan varieren. Je kan er op verschillende manieren goed uitzien. Het gaat niet zozeer om een trend, maar meer om het zelfvertrouwen waarmee je een stijl draagt.

Favoriet Product

met-ronnie-stam
Imperméable Anti Humidity Spray, dat is zo'n fijn product! "
En laat dit nou een van de producten zijn die Ronnie voor mijn haar heeft geselecteerd. Ik ben heel benieuwd en laat jullie zeker weten hoe het mij bevalt in een nieuwe Tried&Tested!