Home Interview HAARkunstenaar SIKO VAN BERKEL
Stylist

Interview HAARkunstenaar SIKO VAN BERKEL

Interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. HAARkunstenaar Siko van Berkel, creatief directeur van Sjenkels en Hype vertelt over zijn passie voor haar en zijn afschuw van school.

Waarom kapper?
Ik werd van school gestuurd en moest gaan werken. Ik wilde iets creatiefs doen, mijn vader was architect, maar omdat het niet zo boterde tussen school en mij, zat dat er niet in. Dus ben ik bij Piet Jan Duivenvoorden (NIK, Noordwijk) gaan werken. Ik  heb nog wel even op de kappersschool gezeten, in totaal 16 dagen, maar ben daar weggegaan toen ik geen toestemming kreeg om te werken in het creatieve team van Richard Koffijberg. Nooit spijt van gehad!

Uiteindelijk heb ik 5 jaar bij NIK gewerkt. Piet Jan heeft mij veel geleerd, ik ging naar beurzen en shows en veel dingen vielen op z’n plek. Opgegeven moment wilde ik meer voor bladen doen en vertrok naar Amsterdam om bij Le Souk voor John Kattenberg te werken. Hij is misschien wel de beste make-up artist die Nederland ooit heeft gekend. Ik werkte met Farid Asserti  enorm inspirerend. Zo ging ik van Noordwijk naar Amsterdam, naar Parijs om daar mee te werken aan shows en bladen.

Haarkunstenaar-Siko-van-BerkelWat vind je leuk aan het kappersvak?
Het beeldhouwen van haar. Het is een breed beroep, ik ben kapper, haarstylist, manager, saloneigenaar en leraar tegelijk. Ik werk één op één met klanten en leerlingen, maar soms ook in teamverband. De veelzijdigheid spreek me aan. Haar is een van de mooiste materialen die er is!

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Ik ben Creatief Directeur van Sjenkels en Hype. Sjenkels is meer als Vogue, iconisch en vrouwelijk. Hype is wat ruiger. Voor deze 2 concepten geef ik 3 dagen per week les aan onze Academy. Hier wordt de basis van het vak geleerd en ook heel belangrijk, dat kappers mensen knippen en geen kapsels!

Hoogtepunt uit je carrière?
De Victoria Secret Show in 2009 in New York. Ik was daar voor Laurent Philippon en werkte backstage met topartiesten en topmodellen Er heerste een super sfeer, je leeft dan 2 maanden op een roze wolk. Tussendoor heb ik ook nog de CQ cover gedaan met Miranda Kerr. Het was een ervaring om nooit te vergeten!

Nieuwe klant
Ik vind het heel belangrijk dat een klant mij vertelt wat hij of zij NIET wil. Ervaringen uit het verleden spelen altijd mee en dan kan ik bepaalde weerstand voor iets ook beter begrijpen. Ik kijk heel goed naar de gezichtsvorm en ga graag de dialoog aan met mijn klant. Waar ik niet van hou, zijn klanten die mij vertellen wat ik moet doen. Dat is altijd gebaseerd op angst en gebrek aan vertrouwen. Tenslotte vertel je de dokter of tandarts ook niet wat hij moet doen! Ik verdiep me echt in mijn klant en zal nooit een “reclame uiting’ voor mijzelf op iemands hoofd maken.

Welk soort klant heb je het liefst in de stoel?
Ik ga met iedereen in gesprek. Als ik dan merk dat er geen klik is, kan ik een klant adviseren om door iemand anders geholpen te worden. Ik probeer altijd eerlijk  advies te geven en als de meningen verschillen, is een klant beter af met een andere kapper.

Specialiteit
Ik knip altijd op droog haar.  Ik ben erg goed met krullen. Krullen knip ik in 2 fasen. Eerst breng ik de vorm erin. Door dat te doen op droog haar, zie je meteen hoe de krul valt. Dan maak ik het 1 of 2 weken erna af, zodat ik kan zien hoe het kapsel zich gedraagt.  De zwaartekracht is heel belangrijk bij krullend haar.

Creaties-van-Siko-van-Berkel

Kapsels
Ik hou van krullen, als ze goed geknipt zijn. Nederland is een fietsvolk dus met kapsels moet je daar rekening mee houden. Invloed van weer en wind spelen hier een grote rol.

Welke ontwerper inspireert jou het meest?
Ik vind de kleding van Rick Owens helemaal te gek. En wat ik goed vind aan Marc Jacobs is dat hij kunstenaars om zich heen verzamelt voor inspiratie. Dat doe ik ook. Je leert door anderen dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.

Welk haarproduct zou je uitbrengen als je de kans kreeg?
Ik hou ervan om out of the box te denken. Zoals Comme des Garçons die een parfum bedacht gebaseerd op thema’s als afval, lijm en garage. Sebastian heeft een nieuw product waar ik niets meer aan toe te voegen heb; de Texture Maker. Het is een spray die het haar stug maakt, waardoor je het naar je hand kunt zetten. Het haar luistert en krijgt mooi volume. Er is bijna geen shoot waarbij ik het niet gebruik.

Van wie zou je het haar graag onder handen nemen?
Ik zie soms mannen op TV met gelig geverfd haar, daar gaan mijn handen wel van jeuken …

Ergernis
Mannen met gel in hun haar, vrouwen met klemmetjes in hun haar … dat geeft mij de rillingen. Maar ik vind niet zo snel iets lelijk; ik zie bijna overal de schoonheid van in.

In welke stad zou je een jaar willen wonen & werken?
Ooit stond ik op het punt om te vertrekken naar New York. Maar eigenlijk ben ik dik tevreden met Amsterdam!

Wat staat nog bovenaan jouw bucket list?
Sinds 6 maanden ben ik Creatief Directeur van Sjenkels en Hype. Dat zie ik als een enorme uitdaging waar ik voorlopig nog niet klaar mee ben. Maar ooit wil ik nog eens een jaar als monnik in een boeddhistisch klooster wonen. Maar ik heb nog de tijd, dat kan ook na mijn pensioen!

Aan welke “haarkunstenaar” wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
Lorin Versteeg, zij is kleurspecialist bij MOGEEN.

Leestip! Één van Siko zijn collecties voor de Coiffure Award