Home Hoe ga je om met krijsende kinderen in de kapsalon?
Ondernemend

Hoe ga je om met krijsende kinderen in de kapsalon?

Huilende kinderen ... soms is er weinig aan te doen. Als jouw salon voor het hele gezin bedoeld is, is het onvermijdelijk dat er soms een kind in de stoel zit die daar liever niet zit. Maar ook als je zelf geen kinderen knipt, kan het voorkomen dat een moeder haar kind meeneemt. Lees hier wat je kunt doen om kinderen rustig te krijgen.

1. Zorg voor afleiding

Knip je ook kinderen? Zorg dan dat jou kleine klanten zich niet vervelen tijdens het wachten. Net zoals je vaak ziet in een wachtkamer bij de dokter, zou je een speciaal kinderhoekje kunnen inrichten. Maar denk ook aan 'beloon' stickers als een kindje wel rustig kan blijven. En bied wat lekker te drinken aan met eventueel wat erbij (als het mag van moeder!). Dit kun je natuurlijk ook doen als je geen kinderen knipt, als extra service voor moeders. Maar bedenk wel dat je hiermee ook een signaal afgeeft dat kinderen welkom zijn. Je moet je dus afvragen of dat past bij het concept van je salon.

2. Huilende kinderen kosten meer

Dit is geen grap, een Australische kapper besloot tot deze regeling en haalde daarmee de kranten, maar ook veel verontwaardiging. Zijn reden was: een huilend kind duurt langer om te knippen en dus moet dat meer kosten. Sommige ouders klaagden op social media dat je er soms niets aan kunt doen dat je kind huilt, anderen vonden dit juist een hele slimme oplossing voor een lastig probleem.

3. Alleen voor volwassenen?

Zijn kinderen welkom in je salon? Sommige kappers willen alleen kinderen in de salon als die zelf een afspraak hebben. Dat betekent dat moeders hun kinderen niet mee kunnen nemen als zij zelf naar de kapper gaan. Andere kappers willen geen kinderen na 5 uur 's middags. Dan kunnen klanten, die absoluut niet geconfronteerd willen worden met kinderen, ervoor kiezen om na die tijd hun afspraak in te plannen. Een nogal rigoreuze oplossing is dat de salon alleen voor volwassenen boven een bepaalde leeftijd is, maar dat kan ook weer klanten wegjagen.

Misschien helpt het om te bedenken dat we allemaal kind zijn geweest en dat een huilend kind vreselijk is voor de moeder zelf. Alleen als een kind echt heel erg vervelend is en de moeder er niets aan doet, zou je de moeder er op kunnen aanspreken. Hoe ga jij om met kinderen in de salon en komt het weleens voor dat een kind overlast veroorzaakt? Wij zijn benieuwd!