Home Hoe ga ik om met een klant die ziek is?
Ondernemend

Hoe ga ik om met een klant die ziek is?

Het is hartje winter en heel Nederland heeft bijna de griep gehad of is verkouden geweest. Wat doe je als een klant in de stoel constant aan het hoesten en het proesten is?

Je wilt een zieke klant misschien niet meteen wegsturen, maar je wil zelf ook niet ziek worden. Vooral als je eigen ondernemer bent en elke dag ziek je geld gaat kosten, is dit niet iets waar je als kapper op zit te wachten. En helaas is het met dit beroep niet echt mogelijk om afstand te houden. Dus wat doe je dan? Wij zetten een paar mogelijkheden op een rij:

Vraag je klant of hij of zij ziek is

Je kunt natuurlijk eerlijk zeggen dat je merkt dat deze klant duidelijk iets onder de leden heeft. Vraag of ze dat zelf ook voelen en leg uit waarom jij niet aangestoken wilt worden. Maar dit zou je dan meteen bij binnenkomst al moeten opmerken en zeggen, anders is het kwaad al geschied en ben je al besmet.

Vraag de klant een mondkapje te dragen

Sinds corona is het dragen van een mondkapje niet meer iets dat allen Aziatische toeristen doen. Het beschermt een beetje en je laat de klant ook merken dat jij niet ziek wilt worden. Zorg dat je altijd een stapel in de salon hebt en draag er desnoods zelf ook een als je niet besmet wilt worden.

Houd afstand

Dit is vrijwel onmogelijk, maar je kunt wel proberen zoveel mogelijk afstand te houden, nu je vermoeddat deze klant ziek is en jou aan zal kunnen steken.

Vraag de klant een andere afspraak te maken

Dit is wel een hele rigoreuze oplossing. Begrijpelijk, maar deze klant, die zich toch al niet zo lekker voelt, is wel naar de salon gekomen en zal niet blij de deur uitlopen. Zie dit als een laatste redmiddel en doe dat alleen als je echt denkt dat deze persoon behoorlijk ziek is.

Laten we hopen dat dit allemaal niet nodig is en klanten uit zichzelf zullen afbellen als ze vermoeden dat ze hun kapper ook kunnen aansteken. Heb jij dit weleens meegemaakt?