Home Het modebeeld wordt steeds gezonder
Stylist

Het modebeeld wordt steeds gezonder

Rick begon ooit op zijn 16e en is nu 24 jaar kapper. Deze nuchtere Fries vertrok al jong naar Amsterdam en is inmiddels de trotse eigenaar van twee high-end salons in de hoofdstad. Daarnaast is Rick ook Brand Ambassadeur voor Kérastase en Shu Uemura.

Interview met Rick van het Meer

Rick: “Ik ben geen kapper die zijn klanten helemaal wil veranderen, maar ik wil mensen wel mooier maken. “

Daarom blij dat ik kapper ben

In al die jaren heb ik nog nooit een dag gehad dat ik er tegenop zag om naar mijn werk te gaan en dat zegt wel wat! Dat komt doordat je als kapper elke dag kleine succesjes behaalt. Onze deadline is ongeveer drie kwartier en dat zegt ervoor dat je snel resultaat hebt. Omdat je elke dag mensen naar huis kunt sturen die blij zijn met wat jij hebt gemaakt, ga ook jij aan het einde van de dag naar huis met een positief gevoel.

Als kapper behaal je de hele dag door succesjes, dat maakt het werk zo leuk.

Droom die is uitgekomen

Toen ik ooit kapper werd, wilde ik ooit ‘in een hele leuke stad, in een hele leuke straat, een hele leuke salon starten’ en dat is ook gebeurd. Mijn salon op de Roelof Hartstraat zie ik echt als een mijlpaal. Daarvoor was ik voor de helft eigenaar van een salon, maar dat voelde toch niet echt als mijn baby. Dus toen ik mijn eigen winkel ging openen, was dat echt een droom die uitkwam. Toen ik de 2e salon aan de Spuistraat opende, was dat de kers op de taart! Eigenlijk heb ik nooit echt de behoefte gehad om 2 salons te hebben, maar nu deze erbij is gekomen en het ook goed gaat, ben ik daar wel extra blij mee.

Roelof Hartstraat

De tweede salon heb ik heel anders aangepakt dan de eerste. Ik heb dit keer bewust gekozen om een salon om het merk heen te bouwen. Op deze locatie komen ook veel toeristen binnen en sommigen hebben de salon al vooraf opgezocht om in Amsterdam te gaan bezoeken. Niet alleen voor behandelingen, maar ook om producten te kopen. Je ziet dat ook terug in de verkoop; ons verkooppercentage is soms wel 40% en dat is echt heel hoog.

Spuistraat

Nooit tegen een kapper zeggen

Ik vind het heel irritant als klanten mij carte blanche geven, maar dat eigenlijk toch niet doen. Want uiteindelijk gaat het heel erg over smaak en weten mensen echt wel wat ze willen. Eigenlijk geloof ik niet in dat carte blanche gevoel van ‘doe maar wat je denkt dat goed is’. Ik geef dan al vrij snel aan dat carte blanche niet bestaat, omdat de klant toch iets wil waarvoor ze bij mij gekomen zijn. Meestal verdoezelt dit een onzekerheid van iemand die niet echt durft te zeggen wat ze wil. Maar iedereen weet echt wel hoe ze er op hun allermooist uit willen zien. Daarom stimuleer ik altijd dat klanten een foto meenemen, al is het alleen maar om een kleur te bepalen.

Ik geloof er niet in als klanten mij carte blanche geven.

Nog eens doen

Deze salon aan de Spuistraat zou ik wel ruimere openingstijden willen geven, bijvoorbeeld elke dag van 10 tot 10. Dat hoeft niet meteen te gebeuren, maar het liefst wel binnen 3 jaar. Dus dat klanten weten dat ze hier altijd terecht kunnen. Maar helaas is dit heel lastig in Amsterdam aangezien het zo vreselijk moeilijk is om aan personeel te komen hier. De huizenprijzen zijn zo enorm hoog dat het voor een jonge kapper bijna niet meer op te brengen is om hier te wonen. En bijna alle jongeren die hier opgroeien moeten minimaal naar de Havo van hun ouders en het liefst daarna zo lang mogelijk studeren. Je hebt hier kinderen die langer op bijles zitten dan dat ze op school zitten, echt triest. Terwijl er hier zat banen zijn voor goede vakmensen, maar die zijn nauwelijks meer te vinden. Wat dat betreft prijst Amsterdam zich echt uit de markt.

Spuistraat

Gezond haar

Bij ons gaat elke klant eerst op de stoel, voordat het haar wordt gewassen. We krijgen dan een duidelijk beeld hoe het haar en de hoofdhuid eruit ziet. Dat eerste gesprekje in de stoel is altijd met degene die je gaat behandelen en is heel belangrijk. Hierdoor weet je als kapper welke vragen je moet stellen en wat je het beste kunt adviseren aan die klant. Ik probeer de klanten zoveel mogelijk privacy te geven, omdat niet iedereen wil dat anderen over hun haarproblemen horen. Daarom heb ik bewust gekozen voor losse spiegels, zodat de klant in de stoel ernaast je niet kan aankijken via de spiegel.

Gezond haar is weer helemaal in.

Gezonde voeding

Voeding is ook belangrijk voor gezond haar. Op het moment dat je jezelf afvraagt of je wel goed en gezond eet, ben je al een hele stap in de goede richting. Die bewustwording is heel belangrijk. Maar ik denk niet dat kappers zich moeten gaan bemoeien met wat klanten eten, daar hebben ze geen verstand van. Ik geloof daarentegen wel in samenwerkingen en je ziet nu al dat steeds meer merken dat doen met bijvoorbeeld voedingsdeskundigen.

Momenteel zie je wel een omslag plaatsvinden, mensen gaan steeds gezonder eten en daardoor gaat het gemiddelde omhoog. Want mensen gaan zich toch aan elkaar meten en uiteindelijk wil niemand achterblijven. Ik denk dat straks ongezond eten echt een uitzondering gaat worden. Met roken is dat precies zo gegaan, mensen die dat nog doen zijn nu ruim in de minderheid. Het modebeeld wordt ook steeds gezonder. Die hele magere modellen zie je bijna niet meer, het beeld wordt steeds meer een echte afspiegeling van de maatschappij. Deze trend zie je ook terug in de haarmode, want gezond haar is helemaal in.