Home HAIR HEROES: 10 vragen aan Hans Nilsson
Stylist

HAIR HEROES: 10 vragen aan Hans Nilsson

Hij wilde ooit het liefst werken met vorm en kleur en kwam zo in het kappersvak terecht. Hij heeft voor alle grote bladen zoals Vogue en Elle, en veel celebrities gewerkt en in 2007 heeft hij - samen met partner Ellen Eriksson - een eigen haircare brand opgericht; Noir Stockholm.

Haar is de ultieme accessoire die je nog steeds draagt als je naakt bent

Middenin de drukke kerstperiode maakte hij tijd voor me vrij voor een Facetime gesprek tussen Amsterdam & Stockholm en kon ik hem deze 10 vragen stellen.

Nummer-1

Wat betekent geluk voor jou?

Dat zijn in de eerste plaats mijn kinderen en mijn familie. En mijn team, waarmee ik werk. Voor mij betekent geluk niet alleen maar plezier, maar eerder een oergevoel. Als ik me diep vanbinnen gelukkig voel, een soort instinctief gevoel is dat, dan weet ik dat het klopt. Voortgang is daarbij belangrijk, als ik in een natuurlijke flow zit, ben ik heel gelukkig.

Geluk is een soort oergevoel, een gut feeling

Kappers zijn over het algemeen gelukkig omdat ze hun job meer als een lifestyle dan als werk zien. Je kunt je creativiteit kwijt en je krijgt instant feedback. Ik hoop dat de meeste kappers, net als ik, leuke mensen als klanten hebben. Dat betekent dat je de hele dag met leuke mensen werkt en dat maakt het extra interessant.

Nummer-2

Belangrijkste les uit je carrière?

Je ogen en oren meer gebruiken dan je mond, was voor mij een belangrijke les

Dat je van iedereen kunt leren. Dat merk ik ook als ik trainingen geef; ik kan net zo goed van mijn studenten leren.
Daarnaast geloof ik dat je jezelf moet klaarstomen voor succes. Dat is een mindset en betekent dat je voorbereid moet zijn. Spontaniteit en creativiteit zijn belangrijk, maar daarnaast moet je ook weten waar je heen wilt en zoveel mogelijk op alles voorbereid zijn.

Een andere les die ik heb geleerd is om mijn ogen en oren meer te gebruiken dan mijn mond. Constant om je heen kijken en luisteren, dit geeft je zoveel. Als je zelf maar blijft praten, mis je veel. Toen ik net begon, werkte ik met een kapper die mij vertelde dat hij altijd las. Ik snapte dat niet, want ik keek liever naar beelden. Maar hij vertelde mij dat lezen en luisteren nog veel belangrijker waren. Dus toen ben ik ook gaan lezen. Interviews bijvoorbeeld, ook van mensen buiten de branche. Door over iemands visie en inspiratie te lezen, leer je dingen vanuit een ander perspectief te zien.

Nummer-3

Ergens spijt van?

Ik hou niet van het woord spijt. Er zijn wel dingen die ik achteraf anders had gedaan, maar niet zodat ik er spijt van heb. Want ik geloof dat je overal van leert. Dus als ik een verkeerde beslissing heb genomen, betekent dat dat ik ervan heb geleerd.

Je leert overal van, ook van verkeerde beslissingen

Dat ik eigenlijk nooit spijt heb, komt ook doordat ik bewust meeneem in mijn beslissingen dat ik er later geen spijt van wil krijgen. Ik probeer bij alles te visualiseren hoe ik als oude man terugkijk op een beslissing en of ik daar dan spijt van zou hebben.

Nummer-4

Eigenschappen verantwoordelijk voor succes

Hans-Nilsson-02

Ik ben erg gefocust als ik ergens mijn zinnen op zet. Daarnaast heb ik een goed oog voor detail. En ik ben erg koppig. Dat kan lastig zijn, maar ook je helpen om iets beter te maken. Ik geef nooit op.

Nummer-5

Wat betekent haar voor jou?

Hans-Nilsson-01

Passie, lifestyle, imago, regels en het breken van die regels. Het is zo’n groot deel van mijn leven. Er is iets moois aan haar en dat ligt in het feit dat het is verbonden met de persoon met wie je werkt. Het is het ultieme accessoire, dat je nog steeds draagt als je naakt bent. Haar is heel persoonlijk.

Nummer-6

FICTIEF, DOOD OF LEVEND, WIENS HAAR ZOU JE WILLEN DOEN?

Als ik iedereen zou kunnen kiezen, zou ik iemand nemen die ik interessant zou vinden om mee te praten en zou ik niet zo letten op het haar. John Lennon had ik heel graag in mijn stoel gehad. Ik vind hem niet alleen creatief, maar ook heel inspirerend. Helaas is hij niet langer onder ons.

Nummer-7

Als je geen kapper was, wat was je dan?

Hans-Nilsson-04

Ik denk dat ik dan architect had willen worden. Dat heeft wel overeenkomsten met een haarstylist. Je bent ook bezig met design en vorm. Waarschijnlijk zou ik me dan meer richten op concept stores en interieur design. Maar ik ben heel blij met mijn vak, het is een van de mooiste beroepen die je kunt hebben.

Nummer-8

Kwaliteit of duurzaamheid?

Als het echt moest, koos ik het milieu en ging ik op zoek naar alternatieven

Dat is een lastige vraag. Duurzaamheid is enorm belangrijk voor ons. We proberen alles voor zowel de producten als de verpakkingen uit de regio te halen om onnodig transport te vermijden. Daar gaan we heel ver in. Ook zorgen we dat alles recyclebaar is. En we beperken onze actieve ingrediënten tot een minimum. In plaats van 20, zoals sommige merken hebben, proberen wij te kiezen voor 2 of 3. Hierdoor veroorzaken onze producten bijna nooit irritaties.

Hans-Nilsson-03

Natuurlijk wil ik niet inboeten aan kwaliteit, maar als ik echt de keuze moest maken, zou ik toch kiezen voor het milieu. We zullen nooit een ingrediënt, hoe goed het ook is, gebruiken dat schadelijk zal zijn voor met milieu. Ik hoop dat ik nooit in die situatie zal zitten, maar als dat zo is, ging ik op zoek naar een ander ingrediënt.

Nummer-9

Favoriete stad

New York. Ik houd van de tegenstellingen; de stad is zowel heel persoonlijk als onpersoonlijk. Er hangt een goede energie. Ik vind het heerlijk als ik er ben, maar tegelijkertijd ben ik ook weer blij te mogen vertrekken naar mijn homebase in Stockholm. Ik zou nooit in New York willen wonen, maar het is een geweldige stad om te bezoeken.

Nummer-10
Waarom Noir Stockholm?

Hans-Nilsson-05

Noir Stockholm is passie-gedreven. We maken producten die er nog niet zijn. En we doen niet aan copy-paste, ik kijk zelf nauwelijks welke andere producten er zijn. Het is meer een lifestyle brand dan alleen haarverzorging. Het merk maakt deel uit van het dagelijks leven van de stylist én de klant. Zoiets als de ‘perfect bathroom accessory’.

Het voordeel van Noir Stockholm is dat het door haarstylisten wordt ontwikkeld. We horen vaak terug dat kappers echt blij zijn met producten die werken zoals ze willen. En daarnaast willen we een lijn die heel eenvoudig in gebruik is voor de consumenten thuis.

Hans-Nilsson-06

Editor’s Choice is een van mijn favoriete producten en een van de redenen waarom ik Noir Stockholm ben begonnen. Ik deed zoveel shoots en miste een product, een soort creamy texture die het haar niet verzwaart, maar een soort onzichtbare finish kon geven. De naam verwijst naar deze editor die vanuit haar werk nog naar een event moet en onderweg haar haar nog even snel een quick fix kan geven met de Editor’s Choice.