Home DE SALON VAN Emiel Zuidgeest
Stylist

DE SALON VAN Emiel Zuidgeest

Emiel is telg uit een de bekende kappersfamilie Zuidgeest. Zijn vader begon 51 jaar geleden een salon in Den Haag en inmiddels is dat uitgegroeid tot de formule Léon Zuidgeest Kappers, die 7 salons telt. Onlangs werd de salon aan de van Hoytemastraat in Den Haag helemaal verbouwd door Guy Sarlemijn Design en wij praten daarover met Emiel.

Wat is jullie concept?

Onze salons zitten in het hogere segment en dat vertaalt zich in de betere locaties, het interieur en de klantbeleving. Dat laatste is heel erg belangrijk voor ons. Daarom is de leeftijd van onze klanten ook iets hoger, namelijk tussen de 30 en 65 jaar. Onze focus ligt echt op mooi en gezond haar en kleur is onze specialiteit.

We trainen veel en zijn op de hoogte van de laatste technieken. Voor onze mannelijke klanten (35%) hebben we zelfs een speciale barber corner gecreëerd, zodat ook zij hun eigen plekje hebben. Verder oogt het interieur heel strak, maar toch gezellig. Aan alle comfort is gedacht, zoals de luxe massage wasstoelen.

Waarom gekozen voor Guy Sarlemijn?

We hadden al eerder met Guy gewerkt, dit is onze 3e verbouwing samen. Dat was goed bevallen, want Guy voelt mij heel goed aan. We zijn een beetje hetzelfde en toch ook weer anders, dat maakt een goede match. Ik haal mijn inspiratie eigenlijk altijd uit de horeca en vind het zelf ook leuk om met interieur bezig te zijn. Ik ontwerp de salons zelf, maar Guy zorgt ervoor dat het ook werkelijk kan. Hij zet hij echt de punten op de i en omdat ik hem helemaal vertrouw, krijgt hij daar ook best veel vrijheid in.

Guy heeft de naam dat hij hartstikke duur is, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Hij denkt heel goed mee met de klant en komt altijd met slimme ideeën. Als ik met hem werk, weet ik dat het helemaal goed komt en ik een kwalitatief hoogwaardig interieur krijg.

Guy heeft de naam dat hij hartstikke duur is, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo.

De invloed van corona op het interieur

Ik denk dat de afstand tussen de werkplekken blijft. Eigenlijk hadden wij altijd al die 1,5 meter afstand tussen de stoelen, dat is denk ik meestal wel het geval in het hogere segment. Desondanks hebben wij toch verrijdbare schotten tussen de werkplekken staan om onze klanten nog meer een gevoel van veiligheid te geven.

Klanten ervaren nu overal meer privacy en zullen dat straks niet helemaal op willen geven. Toen wij 2 jaar geleden bezig waren met het ontwerp voor deze salon, wisten we nog niets over corona, maar we hadden al besloten om schotten tussen de wasstoelen te maken voor privacy. Nu is dat natuurlijk een schot in de roos! Want ik denk dat we voorlopig niet van corona af zullen zijn en dat ga je toch op een meer permanente wijze terugzien in het saloninterieur.

Het meest trots op

Het totaalbeeld is precies geworden wat wij voor ogen hadden. Strak, stijlvol met een ‘Louis Vutton’ uitstraling, het klopt gewoon helemaal. Er zit geen enkele fout in dit interieur en daar geef ik Guy alle credits voor. Tot in detail is rekening gehouden met de klantbeleving.

Zo zorgt de halfronde balie ervoor dat de afstand tot de klant minimaal is en de wachtruimte is echt gezellig geworden. Ook ben ik heel blij met de grote retail muur. Hiervoor hadden we een grote balie met daarachter de retail, maar je merkt dat klanten het tegenwoordig veel fijner vinden om zelf producten te kunnen pakken. Ook in de verkoop merken we dat dit concept aanslaat.

Wat zeggen klanten?

Iedereen vind het top! Vooral die wasbakken en -stoelen vinden klanten fantastisch, daardoor krijgen ze echt een wellness gevoel. De barber corner heeft er een stoel bijgekregen en ook dat wordt gewaardeerd door de mannen. Ik kan dat iedere salon adviseren. Maar eigenlijk krijgen we heel veel complimenten over het totaalplaatje en de luxe uitstraling, klanten zien hun salonbezoek echt als een uitje.