Geplaatst op Geef een reactie

Haarverzorging donkere vrouwen populairder dan ooit

De aandacht van cosmeticamerken voor de verzorging van etnische kapsels is groeiende. Op een Amerikaanse beurs die elk jaar innovaties op beautygebied tentoonstelt, stond de verzorging van kroeshaar en andere kapsels van zwarte dames, volop in de schijnwerpers.
De National Association of Chain Drug Stores (NACDS), een overkoepelde organisatie van Amerikaanse drogisterijen, presenteert jaarlijk de nieuwste cosmeticaproducten. Opvallend bij de laatste editie van deze beurs is dat verschillende beautymerken zich gaan toeleggen op de verzorging van het haar van zwarte mensen, meldt WWD. Nog steeds zijn bijna alle haarverzorgingsproducten die in de drogisterijen te koop zijn, bedoeld voor mensen met Europees of Westers haar.
Michelle Obama
Volgens WWD is een verklaring van de toename in haarproducten voor Afro-Amerikanen de populariteit van de donkere presidentsvrouw Michelle Obama. Een andere reden is de uitbreiding van doelgroepen. De haarmarkt had het afgelopen jaar een omzetdip van 7,1 procent. Beautymerken denken weer winst te kunnen maken door een nieuwe markt aan te boren.
Laila Ali
Anthony Eluck, voorzitter van de Amerikaanse organisatie International Beauty Brands (IBB), zegt dat het de hoogste tijd werd dat er meer aandacht wordt besteed aan de kapsels van donkere mensen. "Er is een groot gat in de etnische haarverzorgingmarkt. Je hebt honderden haarproducten, maar slechts een klein deel daarvan is gericht op etnische verzorging”. IBB heeft vergevorderde plannen om een gehele productlijn voor haar en huid op te zetten, speciaal gericht op zwarte vrouwen. Het gezicht van de lijn wordt de dochter van boxlegende Mohammed Ali, Laila Ali.
Populair
Ook Jennifer Wilson, haarspecialist en voormalig haarstylist van de Beyoncé, heeft een eigen haarlijn gericht op donkere vrouwen. "Etnische haarverzsorging wordt echt steeds populairder, we zijn verbaasd over de repsons en reacties op onze haarlijn.We vinden het erg fijn dat op de NACDS beurs duidelijk werd dat er steeds meer aandacht voor deze beautyproducten komt", aldus Wilson.

Geplaatst op Geef een reactie

The making of ...

George is een fotograaf die ik al langer bewonder en ik sprong dan ook een gat in de lucht toen hij aanbood deze foto's voor mij te maken. Hij heeft in Nederland en Duitsland gewerkt voor bladen als Glamour, Avant Garde, Nouveau en Celebrity. Hij heeft een geweldig portfolio dat te zien is op www.georgewellmans.de.

Beryl woont nog maar twee jaar in Nederland met haar man en baby. Ze heeft hiervoor jaren gewerkt in Londen en Kaapstad voor bladen als Elle, Maxim, GQ, Cosmopolitain, Cosmo Bride UK en British FHM. Ze schildert ook en heeft exposities gehad in Kaapstad en vorig jaar nog in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Kaapstad is haar geboortestad maar Amsterdam begint steeds meer haar hart te stelen.

Femke heeft onder andere de styling gedaan voor MTV (voor Zarayda Groenhart) en was styliste van Georgina Verbaan. Daarnaast is Femke ook grafisch vormgever en heeft zij mij enorm geïnspireerd met haar megaproject www.verhuisdieren.nl, de matchingsite voor mens en dier. Een idee helemaal door haar bedacht en tot in de puntjes uitgewerkt.

Een superteam dus en ik ben enorm blij met het resultaat. Hopelijk zien jullie deze foto's straks terug in alle bladen. Hier kan je alvast zien hoe hard we gewerkt hebben maar ook hoeveel lol we hebben gehad. Drie vrouwen, een man en een baby. Baby Kai, het zoontje van Beryl had nog het meeste plezier op zijn eerste shoot!

Geplaatst op Geef een reactie

Kapper krijgt klant via internet

In hun zoektocht naar klanten tijdens de crisis hebben zelfstandige ondernemers het adverteren via internet ontdekt. Met succes, de consument zoekt steeds vaker online naar een schilder of kapper. Kleine zelfstandigen adverteren steeds vaker op internet in de hoop hun klantenkring in de huidige crisistijd op peil te houden. Op Marktplaats steeg het aantal betaalde en onbetaalde advertenties in de rubriek Diensten en Vakmensen het afgelopen jaar met 23 procent. Volgens Marktplaats gaat het daarbij relatief vaak om vrouwelijke ondernemers.
Ik las dit artikel en eigenlijk bevestigde dit al mijn beweegredenen om deze site te starten. Want in mijn zoektocht naar kappers, producten en alles wat ik maar te weten kon komen over haar, ben ik gestuit op hele goede overzichtelijke websites maar ook veel op rommelige en amateuristisch ogende sites. Er zijn talloze verzamelplekken waar kappers hun diensten aanbieden. Maar vaak kun je daar allerlei kleine zelfstandigen vinden zoals een loodgieters die totaal geen relatie met kappers heeft. Terwijl het bij een kapper om meer gaat dan een vervangbare dienst voor een goede prijs. Vaak is de prijs nieteens het belangrijkste. Je bent op zoek naar een kapper die naar je luistert maar ook over genoeg vakmanschap beschikt om daar zelf iets an toe te kunnen voegen. En soms ben je hem juist dankbaar als hij het niet met je eens is en uitlegt waarom. Kortom, je wilt iemand die betrokken is en ervoor zorgt dat je met opgeheven hoofd uit de salon kunt lopen. Zo'n kapper vind je niet op marktplaats. Vaak heb je die van horen zeggen. Ik probeer die persoonlijke ervaringen op WieWatHaar te bundelen, samen met informatie over die kapper. Zodat jij een afgewogen beslissing kan nemen wie aan jouw haar mag zitten!

Geplaatst op

Nooit meer grijs?

Het lijkt te mooi om waar te zijn, de belofte van RE:NU Age Defy. Het Japanse bedrijf Shisheido heeft samen met het bekende haarmerk Joico een nieuwe lijn haarproducten ontwikkeld die beweren het proces van grijs worden te kunnen keren. Als we de fabrikant mogen geloven zij de wonderen de wereld nog niet uit, bekijk zelf dit filmpje maar.

Cover: Gabriel Silvério

Geplaatst op Geef een reactie

Kroeshaar

Kroeshaar, ook wel Afro haar of black hair genoemd, is eigenlijk niet echt zwart. De kleur is een combinatie van zwarte en rode pigmenten. Bijna 40% van zwarte vrouwen hebben zwart of bijna zwart haar. Maar de helft van alle zwarte vrouwen hebben donkerbruin haar en 10% heeft haar met een roodbruine kleur. Je kan daarom eigenlijk niet praten van zwart haar. Een betere term is kroeshaar omdat dit haar bijna altijd stug is en kroest. Dat maakt het een van de meest lastige haarsoorten om te stylen.
Kroes of steil?
Kroeshaar raakt makkelijk in de war en het uitkammen moet heel voorzichtig gebeuren omdat dit haar makkelijk breekt. Veel vrouwen met dit haartype proberen gladmakende technieken zoals stijltangen, warmtekam of chemische behandelingen. Geen van deze methoden is goed voor het haar en vaak leidt dit tot haar dat afbreekt en soms zelfs haarverlies. Ook het haar vlechten, vooral als dit te strak gebeurt, kan leiden tot haarverlies. Uiteindelijk is een chemische behandeling om het haar glad te krijgen nog de beste van alle 'kwaden'. De behandeling hoeft maar een keer in de 3 manden te worden gedaan en dat is beter dan elke dag met hittestylers in de weer gaan. Maar het beste voor kroeshaar is om het haar te acepteren zoals het is.
Zelfmaakmasker
Als je kroeshaar hebt, zou je elke keer na het wassen een goede conditioner moeten gebruiken. Een goed recept voor een masker is om het volgende te mengen: 2 eieren, 50ml slagroom, 25ml wonderolie, 25g gesmolten (ongezouten) boter, 25ml mineraal water en het sap van 1/2 grapefruit. Zet dit mengsel voor een nacht in de koelkast en gebruik het daarna net zoals een masker. Laat het mengsel ongeveer 20 minuten in je haar zitten. Gebruik daarna een voedende shampoo en conditioner. Als je hoofdhuid problemen hebt, kun je dit mengsel extra in je hoofdhuid masseren.
Het is soms lastig om speciale producten voor kroeshaar te vinden, vooral bij de gewone drogist. Bij kappers voor kroeshaar zijn meestal speciale producten voor dit haartype te vinden. Een goede lijn voor dit haar is Mizani van L'Oreal of KeraCare. Een ander goed product voor dik kroeshaar is Moroccanoil Hair Treatment. Maar ook de meeste salonmerken hebben producten die heel goed te gebruiken zijn voor dit haar. Je kunt dan het beste producten kiezen die geschikt zijn voor dik, pluizig haar. Producten die siliconen bevatten zijn erg geschikt voor jouw haar. Vraag ook je kapper voor advies.

Leestip! Betoverend Black Hair!

Geplaatst op Geef een reactie

Europees haar

Vrouwen met dit haartype die krullend haar hebben, lijken nog wel volume te hebben, maar meestal valt dat tegen omdat het dun haar is dat een neiging heeft tot pluizen.

Volume of conditioner?

Dit haar heeft veel zorg nodig omdat het vaak te kampen heeft met veel problemen. De uitdaging zit hem in het geven van volume en het voeden tegelijk. Dat is lastig want teveel conditioner kan het haar weer slap en zwaar maken waardoor het minder volume lijkt te hebben. En volumeproducten kunnen het haar juist pluizig maken. Het beste is om een lichte conditioner te gebruiken die het haar niet verzwaart. Er zijn veel anti-pluismiddelen op de markt. Als je meer volume wilt kun je het beste een volumespray alleen op de haarwortels aanbrengen.

Haarmasker zelf maken

Een goed recept voor een masker is: meng in een blender 2 eieren, 50ml yoghurt, 10ml wonderolie, 25ml Hamamelis (bij reformdrogist verkrijgbaar), 25ml mineraal water en een halve rijpe avocado. Zet dit mengsel een nacht in de koelkast voor gebruik. Breng royaal op het haar aan en vergeet daarbij niet de hoofdhuid te masseren. Na 20 minuten je haar wassen en erna een lichte conditioner gebruiken.

Geplaatst op Geef een reactie

Ingrediëntenwarboel

De eigenschappen van een haarproduct worden bepaald door de ingrediënten waaruit het is samengesteld. Sinds 1996 is het in Nederland wettelijk verplicht dat alle ingrediënten op de verpakking. Zo kun je precies zien wat je in je haar smeert. Maar kun je dat wel? Voor de meeste mensen is zo’n hele lijst met lastige namen maar moeilijk te begrijpen.

Die lastige namen zijn zgn. INCI-namen. Dit zijn gestandaardiseerde namen voor de ingrediënten zodat deze op uniforme wijze op cosmetica kan worden vermeld. INCI-namen zijn vaak in het Engels. Voor de namen van bloemen, planten en vruchten worden Latijnse namen gebruikt. Ook eenvoudige ingrediënten, zoals water, bijenwas of ei, worden in het Latijn benoemd.

Als ik op mijn shampoo kijk zie ik een hele lijst met namen van stoffen die ik niet ken. Op de website van de NCV lees ik dat de kleur van een product bepaald wordt door kleurstoffen en de geur door geurstoffen. Actieve ingrediënten zijn stoffen, die verantwoordelijk zijn voor de werking van het product. De werking van deze actieve ingredienten wordt ondersteund door de aanwezige hulpstoffen. Bij antizonnebrand wordt bijvoorbeeld een antiklonter toegevoegd om te voorkomen dat de UV-filters samenklonteren, waardoor de SPF (beschermingsfactor) wordt verminderd. Hulpstoffen zorgen er ook voor dat een lotion goed smeerbaar is. Daarnaast zijn er nog stoffen die garanderen dat het product tot de vermelde houdbaarheid goed blijft. Conserveermiddelen, antioxidanten en emulgatoren zorgen ervoor dat het product zijn eigenschappen behoudt.

Bij natuurcosmetica maakt de fabrikant zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke grondstoffen. Er zijn in Nederland geen speciale wetten of regels voor natuurcosmetica. Een bekend keurmerk en ook wel in Nederland voor natuurcosmetica gebruikt, is het BDIH die strenge eisen stelt aan de gebruikte grondstoffen.

Pfff, lasting om allemaal te onthouden. Maar aan de andere kant wil ik ook weten dat ik geen troep in mijn haar smeer.
Gelukkig heeft de Nederlandse Cosmetica Vereniging een handige website waarop je veel over samenstelling en ingrediënten van producten kunt lezen. Bovendien kan je daar de uitgave Cosmetica-ingrediënten en hun functies voor €7.50 bestellen. Daarin kun je precies lezen wat de werking is van elk ingredient.

Kijk op www.ncv-cosmetica.nl.